Jump to content

Siden hundem min har kreft, må vi jo ha ny hund da den dør


kenneth32

Recommended Posts

Jakter jo fugl og rådyr hele høsten.

 

Forslag til hund rundt 20 kg. ? Og det viktigste av alt.....jeg har aldri hatt jakthund, så åssen i all verden skal jeg få trent den opp på en fornuftig måte ?

 

Min bedre halvdel vil helst ha en stuttnasa hund ala boxer, bulldog osv., men jeg funderer litt på en brukshund jeg da. Kan jo like godt bruke den til både jakt og som sofagris, istedetfor som bare en sofagris 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

 

 

Hva med å ta en hund som veier halvparten ca! En dachs, strihåra en, da får du hund som jakter rådyr, evt hare og rev!! En fin kobinasjon spør du meg. :)

Og så kan du jo ta ferskspor og blodsporprøve, og vips er du og den godkjente på ettersøk!! :lol:

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

En ting er helt sikkert, 100% av alle hunder, kjeder seg hvis de ikke blir brukt til noe (akkurat slik som oss menesker). Å kjøpe hund kun etter utseende, mener jeg er en av de største feiltagelsene som hundekjøpere gjør. Disse blir sjelden brukt til noe annet en lufting, og du får en hund som kan bli utrivlig som sofabikkje også. Jo mere en hund får brukt seg til det formålet den er tiltenkt, jo roligere familie/sofa hund får du.

Overbevis din "bedre" halvdel om at hvis hund skal i hus, må det være en hund som kan brukes til noe, feks jakt eller ettersøk. Da blir hunden mentalt mosjonert, og får stimulert lystene sine på den måten, og får dermed et MYE bedre liv :D

 

Hva slags (jakt) hund du velger, legger ikke jeg meg opp i :lol:

 

Min "bedre" halvdel var ihvertfall ikke i tvil når hun ville ha hund i huset igjen, det ble en jaktdachs, den femte i rekken. Og matfar var sjeleglad :D . Hun visste veeldig godt at de er bare søte og små de første 9mnd, og deretter tar det voksne liv til, og valpen blir en brukshund de neste 10-12 årene, da er det kjekt at far også kan bruke den.

 

Naboen min ville også ha hund,når vi fikk vår (ungene maste). Det ble en Bisjon Friise (vet ikke hvordan det skrives, teppetisser???), kjøpt for det de var så søte. Hele familien hater nå hunden, etter 2 år. Og vi kan høre dem krangle hver kveld når bikkja skal luftes, for ingen gidder lengre. Jeg har blitt tilbudt og avrette hunden for dem, noe jeg selvfølgelig har avslått :?

 

Kjøp deg en brukshund du, så er det hvertfall en i familien som tar vare på den, når den ikke er liten og søt lengre.

 

Lykke til.

 

Legger ved teaser av vår Malvin, en sjikkelig sofagris :lol:

normal_DSCF0048_%5B800x600%5D.jpg

Han er her 2 år, og en ordentlig kløpper på rådyr, hare, mink, rev og grevling, hjort jager han også.

Link to comment
Share on other sites

Du har uten tvil et veldig godt poeng der ja. Ja, det finnes jo forskjellige typer dachs også. Den du har ser jo faktisk veldig fin ut, mulig det er pga. avstanden. Men det er de med krøllete lysebrun stiv pels jeg ikke har helt sans for.

 

Jeg har sjukt lyst på en brukshund, men jeg veit jo ikke filla om åssen jeg skal få den til å bli det :oops::(

Link to comment
Share on other sites

En slik kanskje :?:

 

dsc0334an7.th.jpg

 

 

Åh dæven, den var jo nusselig da :D:D

 

Igjen kommer jeg med et tips, se heller på bilder av voksne hunder, det er jo det de er i 95% av levetiden sin, ikke la deg lure av søte små. Men den var jo virkelig pen også da :lol:

 

Når det gjelder fuglehund, er det en del arbeid, i og med at du må lære hunden og jage sammen med deg. Ingen vits at den reiser fugl, når du er en km borte, hvis du ikke har en exstrem hagle da :wink:

 

Driende hunder er mye enklere når det gjelder det jaktmessige. Gå ut i skogen, sett deg, og bli der. Resten løser hunden av seg selv. Men innkalling, sporing etc, må læres inn.

 

Uten og favorisere dachsen for mye, så mener jeg at av kortbeinte drivende hunder, så er det den og dreveren som er lettest og få OK jaktbikkje ut av for en uerfaren en.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg fikk min først hund 15 desember i fjor, aldri eid hund før, men hadde en formening om at jeg ville ha en jakthund, landet da sako(dachsen). Han var allerede 4mnd når jeg hentet han, oppdretter hadde ikke fått solgt valpene pga dårlige jaktmeriter hos foreldrene! Som jeg mener, det ligger latent i hundene, bare å stimulere hundene til bruksområdet du ønsker.

 

Jeg brukte mye lek, og lot hunden spore på ferskspor fra dag 1, og vi sporet ikke så langt av gangen. Så i mars, så fikk han sin første los, ble 3 rådyrloser i mars før båndtvangen kom! Fikk også sporet på hare, og han viser meget god vilje til sporing. :)

 

I mai gikk vi på blodsporkurs i regi av en dachsshundklubb, fikk en fin innføring på hvordan gjøre dette, hunden og jeg hadde totalt 3 kurskvelder og jeg tok 2 spor her hjemme, før vi gikk opp til prøven, fikk en 2. premie på den. Så for 2 uker siden fikk gått fersspor prøve, og fikk 7 poeng på den! Vips var vi godkjent som ettersøksekvipasje! Selvfølgelig om du har tid og intresse, så er det meste mulig med hund! :)

 

Sist søndag var i Båstad på utstilling, aldrii prøvd det heller, der fikk vi en 2. premie. Også dette uten at jeg viste noe særlig om utstillinger!

 

Her trener vi blodspor regelmessig og går ferskspor et lite stykke om muligheten byr seg!

Og ikke minst Sako får leke med andre hunder, han var meget godt sosialisert når jeg fikk han, og han er med på jobben og omgås andre mennesker og også barn, noe som er viktig.:)

 

Så det med en brukshund/jakthund gir deg mange muligheter bare man har tid til det.

 

Som tidligere nevnt i tråden, man må stimulere hunden, det er veldig viktig, uavhenig av type brukshund.

 

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekka nettopp denne rasen nå, og dte var riktig str. + et sabla pent utseende :D Skal straks sjekke opp Bassett'n også. Ja, nå har jeg sjekka den. Dæven, den vesle bikkja kan veie 25-35 kg. og pga. den lange ryggen så kan den ofte pådra seg prolaps ved rask vridning.

 

Hm, holder så langt en knapp på springer spanielen. Nå gjelder det bare å overbevise madamen om noe ennet enn en stuttnasa hund. Jeg har veldig sans for dem sjøl j, så jeg sier ikke noe på det. Men det kunne jo vært kuult å hatt en hund som man kan bruke til noe. Vi har hatt denne boxern her i ca. 7 år, og han er jo utrolig kosete, leken og fin hund. Og jeg har hatt han mye med meg i skauen, men han driver jo bare å vimser, så å bruke han mens jeg er på jakt er nesten håpløst, for han er jo fort vekk 40-50 meter unna meg til tider. Og jeg har nå bare ei vanlig 12/70 hagle jeg da, ikke kanon 8)

 

Jeg skal prøve å ha han med meg på posteringsjakt på bukken en kveld om kort tid, og se om han klarer å sitte/ligge rolig, og oppføre seg. Han har lopper i blodet, og det må skje noe hele tida, så jeg har mine tvil, men han fortjener jo en sjanse.

 

Dere synes kanskje det er rart jeg ikke har prøvd dette før, men jeg har hatt et opphold på 10 år i jakta. Etter at faren min tok kvelden, så mista jeg totalt interessen. Ifjor fikk vi jo en liten gutt, så da tok jeg meg sjøl i nakken og sa at nå skal du prøve dette, og gi det en sjanse igjen. Og resten veit dere jo, for nå skal jeg på jakt igjen. Jeg fikk "litt" blod på tann kan du si :D

 

Så nå får guttungen oppleve det samme som jeg gjorde da jeg var liten :D Og jeg har de samme våpna som jeg fikk av foreldra mine, så dem kommer til å gå i arv 8)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags fugl jakter du på da? En jaktlabbis kan du jo bruke til det meste jakt. Vet at de i svergie tilogmed bruker de på villsvin jakt. Stålos. Og han jeg har er ihvertfall en skikkelig sofagris. Alltid rolig når han er inne, bare ligger å slapper av

 

 

Det går stort sett i skogsfugl. Ser jeg ei jerpe, så kan det vel hende jeg sklyter, men fortrinnsvis går jeg etter tiur, røy, orrhane, orrhøne. Styrer unna hunnfugler i dårlige sesonger, så dem har mulighet for å ta seg opp igjen.

 

Ser jeg gjess, så smeller det der også. Duer gidder jeg ikke.

 

Kombinasjonen sofafris, snill mot unger og jakthund hadde vært den perfekte hunden.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig, så har jeg ikke sett skikkelig duetrekk oppi her på mange år. Og de få duene som kommer flyr i ca. 100 meters høyde. Så da har jeg seriøst ikke giddi å engasjere meg så fælt. Setter mer pris på skogsfugljakta gitt. Men det er jo hver sin smak.

 

Hadde jeg vært et sted der det gikk an å få mer enn ei due eller to i løpet av hele jakta, så hadde jeg nok satsa litt hardere, for det er morro å skyte. Og jeg jakta mye due som ungdom.

Link to comment
Share on other sites

wUansett hvilken jakthund du velger. Tror jeg det er viktigere å velge hund etter egenskapende den rasen har på jakt, enn hvordan den ser ut. Utseensde gjør seg godt hjemme i sofaen. Men når du er i skauen og jakter. betyr det nada og niks hvordan bikja ser ut. Bare den jager sånn som du vill.

Tror du blir mere fornøyd med valget av jakthund, hvis du går etter egenskaper og ikke utsende. Hvis dama de heller vil ha bokser eller ei bikje som passer hennes kriterier til utseende. Så er det jo ikke noe i veien med å ha to hunder. To bikjer er dobbel morro og dobblet med kos. Pluss at bikjene har utrolig mye glede av hverandre.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart et poeng der, men jeg vil gjerne prøve å slå to fluer i et smekk, og få en hund som ihvertfall er så pen som mulig, og som er flink i skauen. Vi har hatt 2 hunder de siste 7 åra, og med en bitteliten unge, som har allergier for det meste i tillegg, så ble det mer mas enn kos. Så det blir ihvertfall ikke 2 hunder her på en del år nei. Men jeg må si jeg fikk lyst på engelsk springer spaniel. Den har ifølge wikipedia gode jaktegenskaper, fin familiehund, og den er veldig pen. Det blir jo som et kinderegg det. 3 ting på en gang :wink:

 

Nei, jeg må diskutere litt mer med madamen, og boxern vi har er i ganske bra form foreløpig, så det haster ikke. Jeg håper jo selvfølgelig også at han lever lengst mulig, men dyrlegen mente alt ifra 14 dager til ca. 2-3 mnd. Men dem kan jo ta feil(håper jeg), og han har fått medisiner som skal/kan bremse dette, og som virker smertestillende + minsker hevelsen i de utsatte områdene.

 

Jeg vil ihvertfall ikke forhaste meg, så jeg velger feil, og angrer etterpå 8)

 

Må også spore opp et kurs i nærheten, eller noen med erfaring som kan hjelpe meg med å trene opp bikkja. Jeg trenger minst like mye trening, om ikke mer enn bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på jeg, og fortsetter anbefalingen av Basset. Vil du se bilder av dem voksne, se her: http://www.elghund.net

Kan brukes til det meste og er meget familievennlige i tillegg. Se og ta på først?? Forståelig det da det ikke er så mange av dem her i landet og langt fra alle har sett en slik. Bare å ta kontakt så skal dere få kjenne og klemme.

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på jeg, og fortsetter anbefalingen av Basset. Vil du se bilder av dem voksne, se her: http://www.elghund.net

Kan brukes til det meste og er meget familievennlige i tillegg. Se og ta på først?? Forståelig det da det ikke er så mange av dem her i landet og langt fra alle har sett en slik. Bare å ta kontakt så skal dere få kjenne og klemme.

 

 

Absolutt en pen hund. Hm, hvor i landet holder du til da ? Kanskje vi kommer en gang utpå her, og koser og klemmer litt på bikkja. Hva ligger Bassett og Engelsk Springer Spaniel på i pris da ?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en masse engelsksproglig litteratur om opptrening av springer spaniels, ta deg en tur på http://www.amazon.co.uk og gjør ett søk.

 

Jeg har kjøpt The Working Springer Spaniel og Training Spaniels, og det ser rimelig greit ut for min del. Men du bør passe på at kennelen du kjøper fra driver med såkalte working linjer og ikke utstillingslinjer, da det skilles endel på hvilke egenskaper det avles på.

 

Jeg har blitt anbefalt kennelene desperado og Fantin av JMonsen her på forumet, monsen har hatt hund fra Fantin og en jeg kjenner har en Fantin hund. som er meget godt fornøyd med både bikkja og kennelen. Når jeg skal ha bikkje blir det nok en springer fra Fantin. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser du vurdere engelsk springer spaniel (ESS). Av oppdrettere der vil jeg anbefale kennel Desperado - Inger Handegård er en meget dyktig oppdretter. Bikkjene der går så det suser på ettersøk, jakt og blodsporkonkurranser (og pene er de og :P ).

 

Dengang jeg skulle velge rase stod det mellom ESS fra henne og stabijhoun. Som kjent ble det sistnevnte - men det er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

kenneth32 skrev:

Er det vanskelig å trene opp f.eks. en Springer ?

Springer spanielen er en støtende hund. Den er helst brukt i terrenger med mye tett vegetasjon og høy vilttetthet. I norske skoger vil en stående fuglehund som regel gi bedre jakt. Når det gjelder opptrening av en støtende hund så er det jæ#¤ig mye jobb. Blandt annet må man ha tillgang til terrenger med varierende villttetthet, allt fra villttomt til viltrikt. Utrolige artige hunder å jakte med, men veien til en god hund er lang. Vi har ikke noe særlig tradisjon for slik jakt i Norge, jeg ville kjøpt spanielvalp i sør-Sverige eller Gotland.

 

Man kan også bruke springeren som støthund på rådyr. Egentlig ikke noe hokus-pokus å få til. Det krever mengder av tid i skogen og stålkontroll på innkallingen. Dette er en jaktform som krever høy vilttetthet og mange postskyttere. Men skal man ha rådyrhund er det jo mye annet spennende å velge mellom.

 

Kanskje du burde ta en titt på breton eller kleiner munsterlender. Små kvikke hunder som tar stand på fugl

Link to comment
Share on other sites

Ser du vurdere engelsk springer spaniel (ESS). Av oppdrettere der vil jeg anbefale kennel Desperado - Inger Handegård er en meget dyktig oppdretter. Bikkjene der går så det suser på ettersøk, jakt og blodsporkonkurranser (og pene er de og :P ).

 

Dengang jeg skulle velge rase stod det mellom ESS fra henne og stabijhoun. Som kjent ble det sistnevnte - men det er smak og behag.

 

 

Dette hørtes jo også interessant ut :D

Mye koster en hund fra Inger da ?

 

Kan en blandingshund være brukbar på jakt også ? Jeg har ikke så mye penger for tida, så jo billigere jo bedre må jeg si :oops:

Men den skal jo være brukbar også da. Blir kanskje vanskelig å inngå kompromiss her ?

Link to comment
Share on other sites

kenneth32 skrev:
Er det vanskelig å trene opp f.eks. en Springer ?

Springer spanielen er en støtende hund. Den er helst brukt i terrenger med mye tett vegetasjon og høy vilttetthet. I norske skoger vil en stående fuglehund som regel gi bedre jakt. Når det gjelder opptrening av en støtende hund så er det jæ#¤ig mye jobb. Blandt annet må man ha tillgang til terrenger med varierende villttetthet, allt fra villttomt til viltrikt. Utrolige artige hunder å jakte med, men veien til en god hund er lang. Vi har ikke noe særlig tradisjon for slik jakt i Norge, jeg ville kjøpt spanielvalp i sør-Sverige eller Gotland.

 

Man kan også bruke springeren som støthund på rådyr. Egentlig ikke noe hokus-pokus å få til. Det krever mengder av tid i skogen og stålkontroll på innkallingen. Dette er en jaktform som krever høy vilttetthet og mange postskyttere. Men skal man ha rådyrhund er det jo mye annet spennende å velge mellom.

 

Kanskje du burde ta en titt på breton eller kleiner munsterlender. Små kvikke hunder som tar stand på fugl

 

Hm, er Springeren støtende ja.......jeg ville helst hatt en som bare tar stand jeg, men på rådyr må den jo støte da. Nei, dette blir vanskelig, skjønner jeg. Der jeg kan jakte rådyr er det ikke akkurat flust av dem. Men fugl er det bra med.

 

Ser at det kan bli vanskelig å trene opp en hund på rådyr da ja. Mengder av postskyttere kan også bli vanskelig, da jeg stort sett jakter aleine. Munsterlander'n så jo fin ut da :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sjekke en omplassert hund? Uten at jeg vet det så vil jeg tror det er en del jakthunder som ikke er så gamle enda som kanskje skulle hatt ett nytt hjem. Da kan man jo få litt god samvittighet i tilleg

 

 

Se der ja, det er kanskje en mulig løsning :D Hvis jeg tar med guttungen, så ser jeg jo fort om den er barnevennlig også. Siden jeg har en på 17 mnd., så er jeg avhengig av at jeg kan stole på hunden 110%.

Link to comment
Share on other sites

Den hunden jeg måtte avlive i mars, fikk jeg i '98 for å avlive pga. aggresjon. Da hadde jeg ingen unger, så jeg tenkte at om hu biter meg, så gjør ikke det noe, så jeg ville se det an, for jeg fikk meg ikke til å tru at det stemte, utifra sånn jeg opplevde hunden. Jeg var 3. eieren på 13 mnd.

 

Jeg har aldri hatt noe problemer med den bikkja noengang, og hu var snill og tålmodig med småtassen her også.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt deg en e-post Kenneth, men ikke fått svar. Send PM så skal jeg formidle noen kontakter for deg. Kjenner et par som jobber mye med omplassering av hunder.

 

 

Hm, jeg har neimen ikke fått noen mail jeg. Men send sms til 91344503 eller prøv en PM. Mailen min er ustabil for tida :?

Link to comment
Share on other sites

sjekk salg sida. la akkurat ut dachsen min der.. ta kontakt på pm hvis det er interessant.

 

 

Hei. Sier takk for det, men det blir ingen hund før den andre er borte. Vil ikke ha 2 hunder samtidig mer. Men jeg sitter på gjerdet og prøver å tilegne meg informasjon og opplevelser med forskjellige hunderaser, og hva de duger til, og får litt innspill fra dere med erfaring her inne.

 

Blir muligvis ingen hund på denne sida av jul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg drar denne opp igjen jeg i fortvilelse over at idag var dagen kommet, og det var kroken på døra :cry:

 

Rundt kl. 1230 idag var alt over. Han ble merkbart mer stressa på tirsdag, men vi valgte å se det an litt. Og idag ville vi rådføre oss med dyrlegen igjen. Vi har vært der ca 1 gang i uka, for å sjekke om pillene hadde klart å bremse det, for han virka piggere en liten stund. Men vi ble anbefalt å kaste inn håndklet, og da var det ikke noe mer å lure på. Bikkja skal ikke lide for at jeg vil ha han hos meg. Han blir kremert og sendt hjem til oss, så da har vi begge hunda våre i urner her. 2 hunder på 4 mnd. er litt mer enn jeg kan takle gitt. Mye følelser i sving her nå.

 

Så nå er det tomt her nå gitt. Ja ja, det skal få være tomt ei lita stund, så får vi se hva som skjer etterhvert. Vi får trøste oss med at bikkja har det bedre der han er nå.

 

Dere trenger ikke svare på dette innlegget, jeg måtte bare få tømt meg litt.

Link to comment
Share on other sites

Det var trist å høre kenneth32 :( Veit hvordan det er. Likevel greit å vite at en avslutter det før det blir for jævlig for bikkja. Har bekjente som jeg synes har "tynt" bikkjene sine altfor lenge, men det er vel slik at en lever i håpet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar denne opp igjen jeg i fortvilelse over at idag var dagen kommet, og det var kroken på døra :cry:

 

Rundt kl. 1230 idag var alt over. Han ble merkbart mer stressa på tirsdag, men vi valgte å se det an litt. Og idag ville vi rådføre oss med dyrlegen igjen. Vi har vært der ca 1 gang i uka, for å sjekke om pillene hadde klart å bremse det, for han virka piggere en liten stund. Men vi ble anbefalt å kaste inn håndklet, og da var det ikke noe mer å lure på. Bikkja skal ikke lide for at jeg vil ha han hos meg. Han blir kremert og sendt hjem til oss, så da har vi begge hunda våre i urner her. 2 hunder på 4 mnd. er litt mer enn jeg kan takle gitt. Mye følelser i sving her nå.

 

Så nå er det tomt her nå gitt. Ja ja, det skal få være tomt ei lita stund, så får vi se hva som skjer etterhvert. Vi får trøste oss med at bikkja har det bedre der han er nå.

 

Dere trenger ikke svare på dette innlegget, jeg måtte bare få tømt meg litt.

 

Hei Kenneth32

Jada...det er kun en hund kan mange si....men det dreier seg i mange tilfeller om et fullverdig familiemedlem, sjelesørger og jaktkompis, ergo er det etter min mening helt naturlig...fullt ut akseptabelt og garantert nødvendig å faktisk få sørge over tapet :cry::cry:

Mitt beste tips i denne perioden er å la ting synke. Jeg kom iallfall til den konklusjonen etter å ha mistet mitt beste og mest effektive "våpen" i jakten på hjortene og elgene. Den hunden får jeg aldri tilbake. Å forsøke å lage en kopi, er utopi! Først nå, ett år etter hennes bortgang, er jeg klar for å gå på ny frisk....da med det fokus at jeg får helt blanke ark å jobbe med :wink:

Og som du selv er inne på: å la et dyr for enhver pris leve, på tross av smerter og nedsatt livskvalitet, fordi vi ikke takler våre egne reaksjoner og følelser, er i beste fall egoistisk. Beslutningen deres var riktig!

Og til slutt, som en god venn av meg på treffende sa: En god hund sørger man over...en dårlig hund er man bare glad for å bli kvitt. Det hjelper å tenke på :wink:

Stor klem fra Tikka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...