Jump to content

Er Bushnell Elite 6500 2,5-16x50 IR OK eller søppel


Rav4d4d

Recommended Posts

Ønsker meg nytt sikte. jakter noe rådyr, storfulg/toppjakt, kanskje rev, villsvin, (og elg?). Ønsker ikke flere sikter, tar meg ikke råd til Swarowski som jeg gjetter er best?

 

Noen med erfaring med Bushnell Elite 6500 2,5-16x50 IR?

 

Pris er akseptabel, men jeg er skeptisk til Bushnell, helt ubegrunnet.

 

Noen, gjerne uten fanatiske synsvinkler, som kan si om dette er brukbart. finner ikke gode reviews om dette produktet...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 6500-modellen av de beste Bushnellene, da tro?

 

Vær imidlertid obs på at Bushnell er blant de mest piratkopierte siktene du kan komme over. Om du vurderer en slik, sjekk hva dette er for noe før du kjøper! Vet ikke om det er noe særlig av pirat-6500'er da, men har sett mange billig-Bushneller som er kopier.

 

Om siktet er "ubrukt" hos privat selger du ikke kjenner, sjekk prisen mot et nytt ett, flere steder. Er prisen veldig lav i forhold til disse, er det litt mistenksomt.

 

Har vært borti fake Leupold Mark4, hvor butikkpris er på nærmere femten tusen. Helt nytt hos privat selger på Finn.no kostet tre... Men har man ikke greie på det, kjøper man det kanskje og tror det er bra saker, noe det muuuligens ikke er. En kompis kjøpte et slikt, så gjenstår det å se om det holder... Selgeren er selvsagt ikke mulig å få tak i. Dumt jeg ikke fikk vite om siktet før han kjøpte det, men det kan jo hende det funker greit. Det ser jo greit ut i det minste!

 

Google på "Fake Bushnell scopes" eller "Counterfeit Bushnell scopes", så kan det hende du finner noe om hva du skal se etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen Bushnell Elitesikter, dog ikke 6500-modeller. Jeg vil si at prisen tatt i betraktning får du mye for pengene, både optisk og mekanisk! De store tyske/østerriske ligger naturligvis noe foran, spesielt i skumring, men langt fra så mye som prisforskjellen skulle tilsi.

Så hvis du ikke vil betale for "top of the line" og klar over at du ikke får det, tror jeg du kommer til å bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Bushnell elite fungerer helt greit, men problemet er navnet egentlig. For mange av oss så må det stå Swarovski eller Zeiss på siktet for at vi skal bli fornøyd, og ja jeg sliter med det problemet jeg også. Men sett på det fra ett nøktern syn så ville nok eliten dekket det meste av mitt behov også. Men det sitter mellom øra.

 

Men jeg ville vært skeptisk for å gå for ett rimelig sikte med så stort sprang i forstørrelsen, de pleier å bli veldig trange på høy forstørrelse, pluss at øyeavstand og sentrering av øyet blir veldig viktig. Syns også første serien med Swarovski z6 var "dårlig" på dette området. Har blitt bedre på de nye dyrere siktene, men der kan det fort skorte litt på de billigere siktene. Så jeg hadde nok heller godt for en 3-12*50 eller noe i den retningen som ett allround sikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Bushnell Elite 3200 for mange år siden, da jeg bestilte het den Bausch & Lomb men da den kom hadde de skiftet navn til Bushnell. Kikkerten var uforskammet skarp og lys, men etter noen år begynte den å dugge. Etter det har jeg hatt en Swarovski 3-9x36 på lån, men nå har eieren fått den tilbake og jeg veit da f... hva jeg skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

En god indikasjon på at du bør være på vakt er at IR-betegnelsen (antar Illuminated Reticle) ikke er nevnt på Bushnells web-sider. Kan heller ikke finne noen Elite 6500 2,5-16x50 med belyst retikkel. Vær kresen på hvem du kjøper et slikt sikte fra.

Forøvrig er Bushnell/Bausch & Lomb Elite-seriene gode og solide sikter. Det er japansk produsert optikk av høy klasse markedsført under Bushnell-navnet.

Og for de som må sammenligne alt med Zeiss, sammenlign prisen også. Elite-siktene forsvarer sin pris uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...