Jump to content

decapping og necksizing..gjort rett ?


joakim88

Recommended Posts

Har ett spm, ang decapping og necksize die.

Tok ett par gamle hylser jeg ikke kommer til å bruke om igjen for å teste litt i dag.

 

Jeg prøvde først å sette en kule inn i hylsa, men det var så stor åpning at kula ramle helt ned i hylsene.

Da dro jeg ladehåndtaket helt ned, og skrudde inn dien til den traff hylseholderen. Deretter skrudde jeg den en omdreining tilbake. Da fikk jeg presset ut den gamle tennhetten, og kula ville ikke lengre ramle helt ned i hylsa. (snakk om engangs skutte hylser)

 

lengden på hylsen har ikke forandre seg og kan ikke se noen ytre skader på hylsene etter at jeg gjorde dette.

 

Har jeg gjort det riktig og kan lade om nye kuler i seinere tid med denne metoden? eller har jeg total skivebom her ?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, det du gjør kalles på godt norsk for "delvis ompressing" og du gjør det helt riktig. Du skal presse om til nesten hele halsen er tatt, men ikke så mye at du setter skulderen tilbake. Etter hvert vil du nok kunne merke at hylsene kamrer litt tregt, da justerer du dien litt ekstra til patronene akkurat kamrer fritt igjen. For baneammo vil litt treg kamring være OK, for jakt bør de gå helt uten motstand.

Halspressing krever egne dier som ikke rører noe annet enn halsen (selv med delvis ompressing må du regne med at kroppen også presses litt tilbake), det finnes mange typer og merker men den enkleste inngangen er Lee Collet.

Link to comment
Share on other sites

Flott da er jeg på trygg grunn enda. Det er Lee Collet die jeg bruker, den gjør begge deler for meg, men tror jeg kan presse enda litt mer. Den tar ikke mye på halsen, det er helt ytterst bare.

Jeg får kjøpe meg die som kanskje gjør jobben med kun å presse også etterhvert. Men dette er vel ikke en must i begynnelsen?

 

Og foreløpig så har jeg kun engangs skutte hylser, så jeg får vel ta det steg for steg.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

i en LEE presse er justeringen ned til stemplet (hylseholderen) + en full omdreing til. For litt mer kulehold, kan man skru dia ytterligere 1/4 omdreining ned.

 

I en ikke LEE presse (med det menes egentlig presser som på en måte går "over toppen" med håndtaket i nedre posisjon) , anbefales det at man etter å ha skrudd ned til stemplet. Skrur 2 fulle omdreininger til ned, slik at man ikke risikerer at man får all kraften av pressa når den bikker over i dia. Kort sagt at man stiller dia slik at man ikke risikerer kraftforsterkning fra presse armen, utover det man har ellers i slaget. Trykket man skal opperere med er oppgitt til å være minimum 25ibs.

 

Allt dette står i den eminente og lettfattlige engelske manualen som følger allt LEE utstyr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men så er det forskjellige hylser med ulikt tjukt gods i halsen. Min erfaring er at ein får ta nokså hardt i for å få hold på kulene i Normahylser, medan amerikanarar går lettare.

@joakim: Kva med å prøva å få nokon med litt erfaring på besøk? Sjå denne tråden: viewtopic.php?f=17&t=48743&hilit=Fadder

Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde vært noe. Jeg har lest ladeboken og forstår det meste, men hadde vært greit med noen som viste meg en runde eller to, så jeg fikk en rask innføring i det jeg lurer på.

 

Men ting begynner å komme seg, men litt host og hark i start fasen.

 

Kjekt med hyggelige folk her inne som kommer med tips og triks :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...