Jump to content

308Win 42cm pipe


dotsupen

Recommended Posts

Hva som anbefales spørs hvem du spør, og hvor mange som svarer. Spør du meg vil jeg ikke anbefale kortere enn 22" løp. Standard løpslengde for en standard patron er som regel 24". Skulle jeg brukt rifla til langholdsskyting ville jeg gått for 26".

 

Har ingen erfaring med 308 Win, det er en patron jeg aldri har eid. Men å kappe løpet senker utgangshastigheten, og etter det jeg forstår kan det også påvirke riflas evne til å stabilisere kuler i forskjellig vekt.

Skulle jeg skaffet meg en 308 Win selv, ville jeg gått for et 24" løp, for å kanskje deholde det lille ekstra i hastighet. Men det vet du ikke før du har kronografert ladninger. Alle rifler og alle løp er forskjellige, og det kan ofte være vanskelig å oppnå de hastighetene som oppgis i ladebøker og på ammunisjonspakker.

 

Et kort løp vil også gi en voldsom økning av skuddsmellet, og hvert skudd vil skape en ubehagelig trykkbølge som treffer den som ligger ved siden av deg og skyter på banen. Du sier lyddemper, men etter det jeg erfarer bruker en helst ikke lyddemperen på skytebanen. Vet ikke, men tipper på det har noe med presisjon å gjøre, evt at den blir fort slitt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 200STR/SSG3k-klon, i 308Win, og med 40.1cm løp... Den har en Atec Maxim fremst - det er da akkurat plass til en finger mellom stokken og demperen.

Må si at jeg er kjempefornøyd. Rifla er hendig, og kan hives inn i bagasjerommet på tvers, tror det var 88cm den ble. Kan bæres uten å være redd for å trøkke den i bakken, med demper på er balansen flott - uten er det litt dustete, og gir en voldsom (til 308 å være) munningsvipp. Den er litt småkrevende å skyte uten demper på grunn av det - man må gjøre alt RIKTIG. Med demper er det problemfritt. Uten demper er munningsflammen (med 50grs N550 bak 155gr Scenar) fullstendig latterlig, det er et badeball-stort gult lys, som lyser opp på standplass - ikke rart demperen blir fort varm. Men uten demper kan en skyte hele dagen uten at den blir for varm.

Denne rifla dobler som reserve-langholdsrifle, jeg skyter den inn og verifiserer kulebanen ut til 600m. For å ha selvtillit om det blir smålangt på jakt. Presisjonen rekker til å plinke 20x20cm gonger på 600m, så den klager jeg ikke på. En kamerat har en 300WSM, en lang en, men hvem var det som traff steinen 800m unna med første skudd :wink: , og brusboksen på 500m på andre... Litt flaks må en ha.

Utgangshastigheten ja, den har jeg ikke målt på ei stund, men kulebanen stemmer med omlag 810m/s. At skuddsmellet blir større har jeg ikke merket, for jeg bruker gode hørselvern, eller demper, alltid. Og presisjonen med demper, den er like bra som uten, selvsagt. Og blir Maximen slitt ut, sånn om 8000 skudd når den er blitt HELT blank utenpå (Anders, du må få orden på den svartmalinga di), og sikkert bulkete og fæl - så skal jeg vel klare å finansiere en ny.

 

Likevel, begynner du med 60cm pipe, så går det jo an å prøve med 50cm først, det kan hende det er kort nok? Man kan tilogmed sage av pipa med sag, noen cm om gangen, for å kjenne på det. Og så rusle til børsemakeren og få den gjenget og kronet når en er fornøyd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært endel på elgjakt og sett elg blitt skutt med mange kaliber. Det å påstå at det er like gale å skyte elg med 6,5x55 som å skyte rådyr med 22l.r må være en av det dumeste påstandene jeg har hørt. Gode kuler gjør 6,5en til et godt elgkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...