Jump to content

toppjakt med 308win.


luieluie

Recommended Posts

Heisann. Jeg skjøt en liten gås forrige helg med en Norma Golden Target 150gr (830m/s) kjøpt som treningsammo gjennom lokalforeningen min (under 250,- for 50sk) og det gikk veldig bra. Alle disse litt buttere helmantelkulene er suveren til gås og toppjakt (som jeg er litt skeptisk til med tanke på sikker bakgrunn) i så kraftig kaliber som .308W. Unngå NATO og de aller spisseste, som S&B sine, da de lettere passerer rett gjennom. De buttere får mye bedre overføring av kinetisk energi og gir deg tilstrekkelig hydrostatisk sjokk uten den enorme kjøttødeleggelsen du får av ekspanderende kuler. Ett fett hvilke kule du bruker så lenge du setter den der den skal, men har du sett en Norma Jaktmatch så er det noe i den gaten du bør bruke, og 9,99,- for skuddet over disk er jo greit hvis du bare skal ha de 20 for å skyte inn og felle et par gjess og se hvordan det går. Jeg hadde en litt for høy treff da jeg feilberegnet holdet til å være lenger enn det var, men gåse ble liggende på ryggen med minimal ødeleggelse. Men du bør være forberedt på at den ikke nødvendigvis stuper i smellen med helmantel etter det jeg har hørt, så alt dette er en vurderingsak for hver enkelt jeger.

 

Ellers kan jeg nevne at en hos Våpensøilen sa at hollowpoint (HP) kulene ofte ekspanderer endel seinere enn moderne blypiss kuler, bondet eller ikke, så det kan være jeg går over til dette hvis gåsa spreller for mye etter rein treff, gjenstår å prøve:) Men butte helmantelkuler ER mer enn nok.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke lade ned, og lavere fart gir krummere kulebane. Om kulen tumler eller ikke har nok mere med kulens profil og stabilitet å gjøre. Noen sier boattail-kuler tumler lettere.

 

I så grovt kaliber behøver du ikke rundnesete helmantler for å få god effekt. En spiss boattail gir betydelig bedre kulebane enn enn butt rundneset.

 

Tenk presisjon, på fugl må du ned under tommen hvis du skal ha rekkevidde på 200m, og bruk det som går best.

Link to comment
Share on other sites

Jaktmatchen er fin, gå for den du, og ikke tenk på tumbling (eller yaw), du vil uansett få et mye finere slakt enn med ekspanderende, som noen bruker:) Spiss går fint det og, men om du er en human jeger, som alle burde, så er du ute etter ett stykk død fugl relativt raskt, og da anbefaler de aller fleste litt buttere kuler.

 

Og til Ole-Johan; nå sier alle jegerprøvekurs at maks skyte avstand ikke burde overstige 150m på ELG, så hvorfor noen vil strekke seg over 200m på en liten gås skjønner jeg ikke (og ja jeg er veldig klar over at dette har like mye med energi, og mildt sagt varierende skyteferdigheter å gjøre). Halve jakta er jo å komme seg litt innpå i hvertfall.

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Argus: Det er hverken forbudt, innhumant eller vanskelig å skyte en gås på 200 meter med rifle. Men da må børsa være presis, vinden fraværende og skytteren må kunne sitt.

 

Vi kan godt, i en annen tråd, diskutere human/innhuman småvitjakt med rifle, men den vil alltid og uansett være langt mere human enn jakt med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Det var nytt for meg, men det er jo derfor vi er her på kammeret:) Og du må vel være enig med at de fleste jegere bør holde seg under 100meteren på gås og småvilt når den store massen børster støv av verktøyet bare akkurat nok til å få de obligatoriske 30 før oppskytingen og det er det? Spesielt når vi plusser på litt ekstra høy puls og adrenalin... Nå er jeg ganske fersk selv, men skyter og har skutt relativt mye, og det store flertallet, helt sikkert meg selv inkludert, vil ikke med garantert sikkerhet si at jeg tar en gås på 200m med hvert skudd, ikke med alle variablene som tidligere nevnt. Og det var poenget mitt tidligere og:)

Link to comment
Share on other sites

Og du må vel være enig med at de fleste jegere bør holde seg under 100meteren på gås og småvilt når den store massen børster støv av verktøyet bare akkurat nok til å få de obligatoriske 30 før oppskytingen og det er det? Spesielt når vi plusser på litt ekstra høy puls og adrenalin

Nå er vel de fleste som jakter gås med rifle av et annet kaliber enn de som skal sitte på stubben for syvogtredefte år på rad...

 

Å skyte ei gås på 200m kan ikke betraktes som noe annet enn lett, slik folk jakter gås, flatt på magen med tofot, eller over sekken, fra et steingjerde eller lignede.

Å dikte opp noe forbud, eller fraråding av det blir bare tull. Synes nå iallefall jeg. Man skyter ikke gås stående på lang arm idet den braser gjennom krattet (ingen andre enn Carl Gustav 12 iallfall :wink: ) og er synlig i 7 1/2 sekund. Gås flyter på vannet, eller går på jordet. Noen ganger flyr de, men da bruker en ikke rifle.

Ikke tror jeg det er mange som får høy puls av å sikte på ei gås heller?

 

Blåser det liten kuling, eller deromkring, så må en vel stoppe og tenke - eller kanskje før? Det er nok mange som har skadeskutt gås, eller fordømt "drepen" i kulene fordi de glemte å ta hensyn til vinden. Trening er gull uansett.

 

Men vanskelig er det ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fann ei fantastisk gåsekule i år. Har slete litt med at gåsa flyg og ramlar på havet eller andre plassar når eg har brukt heilmantel...

I år lada eg opp barnes x 125 grains i ca 900 ms. Fantastisk presisjon, og alle fuglane har blitt liggande på skotplassen (og det er ganske mange :winke1: )

Generelt lite skade på kjøtet også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...