Jump to content

Er dette en Browning .22?


Rust

Recommended Posts

"Noen" har ryddet på et gammelt loft. Da dukker det opp mye gammelt rusk - inkludert noe vi tror er en slaongrifle.

 

Det står "fabrique nation ale d'armes de guerre herstal belguque browning" og med vedlig liten skrif 22 1 R 14 (R'en har en liten krone over) og bokstavene ELG (inni en oval ring også med krone over).

Løpet er ca 54 cm + 11 cm "kammer?". Total lengde er ca 100 cm.

Den har kikkertsikte 4x custom .22 (ser nytt ut).

Vet ikke med sikkerhet hvor gammelt dette våpenet er (kan fort være 20 - 30 år gammelt)

 

1) Hva er dette?

2) Vurderer å plombere våpenet. Bør vi det? Alternativet er å levere dette inn til "noen" har tatt jegerprøven og kan beholde det til jakt (Jeg forstår det slik at det er andre regler for dette enn for hagle?).

3) For å kunne ha et slikt våpen, må du da drive "aktivt" med jakt? (Og skyte opp hvert år?)

4) Er det et brukbart våpen? (altså - er det verdt å ta vare på det som jaktvåpen)

 

Rust

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke "skyte opp" for å ha en .22lr, men du må nok ha jegerprøven.

Unntak har blitt gjort, jeg ervervet min til utrydding av skadedyr før jeg hadde prøven,

og man kan også erverve dem til trening om man er med i et skytterlag.

Ellers vet jeg lite om børsa, men du får nok snart svar på det også.

Mye vett og viten samla her inne! :lol:

Link to comment
Share on other sites

.22lr, eller salonggevær på folkemunne, kan iflg loven brukes på "vilt opptil hares størrelse, dog ikke hare."

Er jo en del diskusjon rundt dette.

Om en svær tiur er ulovlig mens en liten en er grei, og slik flisespikking...

Men det er altså er småviltvåpen, mye brukt til fugl.

Eller bare til blinkskyting.

Link to comment
Share on other sites

Er det en slik en du har? Browningauto22.jpg Dette er låsen på min Browning Auto .22. I tilfelle er det en delbar halvautomatisk salongrifle du har. Du trekker tilbake ladearmen, som er den klumpen på undersiden, trykker frem knappen på undersiden som låser løp og låskasse sammen, og vrir stokken mot høyre mens du holder fast løpet. Kvalitetsvåpen, grei å ha med i sekken, men ikke noe antikvarisk som er verdt å plombere synes jeg. Selg den heller til en jeger, tenker du får et par tusen for den.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke sett den selv ennå, skal prøve å få tak i bilder av den. Forstod det slik at den hadde graveringer.

 

Det er ikke jeg som skal arve denne :( Dersom jeg kunne arve den hadde jeg tenkt å levere den inn inntil jegerprøven er i boks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...