Jump to content

Noen med erfaring med Ruger 22/45 Lite?


merog

Recommended Posts

Jeg sitter å vurderer å kjøpe meg en ,22. kom da over ruger sin nyeste verson. http://www.ruger.com/products/2245Lite/models.html

Er det noe her som har prøvd denne og har noen formening om denne?

Er det noen forhandler i norge som fører denne? Jeg finner flere som har ruger, men fleste har den "originale" og andre versoner av 22/45.

En av fordelene jeg ser med Lite versonen er att den er gjenget for lyddemper.

 

Ha en flott helg videre alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ruger forhandler i Norge er Våpen Søilen.

De har nok ikke fått inn den versjonen enda, men de har ahtt (Og har kanskje enda) en MK3 variant som er ferdig gjenget for demper. (Det er forøvrig neppe noe problem å få tak i en dempet ruger .22 pistol i brukt markedet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett denne i levende livet men ikke fått fiklet med en enda :lol:

 

Om du er 1911-fan så skal dette være et bra kjøp.

 

Denne Rugeren har samme grepsvinkel som 1911, samt magasinutløseren og slide-stopperen er på samme plass som på en 1911. Etter sigende skal også 1911-grep passe på denne uten modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i den, vil heller kalle det for en hybrid på det meste.

 

Men tilbake til TS sitt spørsmål om denne er noe å ha: Ja det er den, du klarer ikke å "ødelegge" en ruger sånn uten videre.

 

Her er en eldre modell av ruger som aldri har vært pusset før eller demontert. Denne har vært skutt med 1-2 ganger i uka i 2 år alà 50-100 skudd hver gang uten å bli pusset.

rugerftw.jpg

 

Og denne virket knirkefritt før pussingen også 8)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for raske og bra svar.

Jeg er en 1911 eier. Har en double stack para usa 16-40 limited.

Så det er litt av grunnen til att jeg har kikket på 22/45 istede for mark serien

Har lest på nett angående utbytting av greps plater fra en 1911, så passer den rett på uten noe mer på høyre side men på venstre må øvre venstre hjørnet pusses litt ned pga litt annerledes sleidestopp. Det er visstnok bare snakk om noen mm i hjørnet...

Har sendt en mail til butikken som var nevnt over her så får vi se hva dem sist om tilgjengeligheten på lite versjonen her i det kalde nord.

Får skrive våpensøknad en dag da....

Noen som vet om dem krever "aktivitets bevis " for våpen nr 2?

Det har blitt lite skyting i det siste, mye pga prisen pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg ikke forvente så veldig mye "likhet" mellom en doublestack Para, og en ruger 22/45. Men det er uansett lurt å ha en .22 til trening og mengde skyting. Ellers er det jo greit å få tilbakemeldingen på det vi gretne gubber alltid maser om når interesserte skal kjøpe seg pistol - nemmelig Kjøp en .22 først!

Det har blitt lite skyting i det siste, mye pga prisen pr skudd.
:wink:

 

Så får du eventuelt vurdere å kjøpe deg ladeutstyr til .40'n (og begynne med praktisk - som det eneste stedet en .40 para Doublestack har noe fornuftig å gjøre :twisted: )

 

Men, ikke kjøp deg en 22 før du har holdt i en av den typern du vurderer, det er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det jo greit å få tilbakemeldingen på det vi gretne gubber alltid maser om når interesserte skal kjøpe seg pistol - nemmelig Kjøp en .22 først!
Det har blitt lite skyting i det siste' date=' mye pga prisen pr skudd.[/quote']
:wink:

 

Hehe ventet på den :lol:

Jeg har hatt lett tilgang på ruger mark II igjennom klubben. så derfor ble ikke den kjøpt først.

Jeg synes ruger mark II er grei å skyte og alt det der men jeg blir ikke helt "venner" med grepsvinkelen på den slik som på paraen, så det er derfor jeg ser på ruger 22/45.

Virker som det nesten ikke går an å gå feil med ruger rimfire våpen. (kan vel nesten si Idiot sikker design)(med mindre du skal demontere den, hehe)

Noen som har noen formeninger om magasin sikkringen på mark III og tilsvarende 22/45?? er det så "irriterende" som en del videoer på nett påstår slik att man bør få den fjernet? (regner vel da men att garantien forsvinner ut vinduet)

 

Når det gjelder lading så har jeg begrenset med plass (bor i blokk) og føler vel ikke att jeg er helt der ennå med kunskapen...

Har lyst til å starte med praktisk, men må få opp skyteferdighetene en del til før det er noe vits :wink:

 

Takker for raske og informative og hyggelige svar :D

Link to comment
Share on other sites

De er lette å demontère (adskille løpet fra rammen) for rengjøring. Selve mekanismen inne i rammen burde du ikke rører uten at du vet hva du gjør for noe.

 

Mark 1: Vippe ut mainspringhousingen, deretter bare drar man løpet og rammen fra hverandre.

Mark 2/3: Som med Mark 1, men du må tappe med en gummihammer for å få løpet lengre frem på rammen, deretter kan du dra dem fra hverandre.

 

Dette er det mest "avanserte" du trenger å kunne til ditt bruk. Det er egentlig nok å dra en boresnake etc gjennom løpet og eventuelt pusse litt i kammeret. Disse pistolene funker.

Link to comment
Share on other sites

Den vanlige ruger 22/45 (target/hunter/whatever) med ramme i stål er uutslitelig. Den versjonen du refererer til har låskasse i aluminium. Bolten er fortsatt stål, og selv om jeg ikke har hørt at de har sluttet å virke, så er det flere som melder om at baksiden av låskassen får traktfasong etter et antall skudd. Ser ikke helt behovet for en lett 22/45. Selv i lettmetallutgaven veier den mer enn en kort Hämmerli X-esse.

 

Der er heller ikke alle 22/45 (Mk3)-modellene som har utskiftbare grepsplater. Det er en del som tjener penger på å frese bort radien på eksisterende grep og montere løpsbøssinger samt grep i valgfritt materiale.

 

Hvis du har lyst til å bruke mye penger på en 22/45 (eller andre Rugere), så er det bare å sjekke Volquartsen:

https://www.volquartsen.com/

 

Dette øker ikke verdien på våpenet, men kan øke eie-/skytegleden. Avtrekket trenger ofte hjelp, og det kan være greit å skifte hele greia.

 

Interarms http://www.interarms.no har targetutgaven uten utskiftbare grep i blå utførelse til en svært gunstig pris. Selv ser jeg etter den rustfrie utgaven, blånert er fint, så lenge våpenet er blått...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg vært i bergen hos våpen-søilen og kjøp meg Ruger 22/45 Lite med en a-tek CMM-4 Rimfire lyddemper. :D

Jeg fikk prøveskutt den med litt forskjellig ammo i går og med subsonic ammo så er den "helt" lydløs. (det var mer "støy" av att kula gikk gjennom papp blinken :lol: )

Den ene pakka jeg hadde med subsonic ammo må det være en feil på for hver eneste skudd i den pakka ville ikke lade nytt etter avfyring, og tomhylsa satt oftest igjen i løpet og jeg måtte ta ladegrep for hvert skudd. All ammo utover den ene boksen gikk helt fint ( til og med den andre boksen med "identisk" ammo) :roll:

Veldig myk og fin "rekyl"

IMG_0923.jpg

IMG_0925.jpg

2012-10-14151526.jpg

2012-10-14151615.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...