Jump to content

Fremtidig jeger


zippo

Recommended Posts

Hei,

 

Føler vel jeg burde presentere meg litt jeg også. Er en gutt på 19 år som kommer fra østlandet. Er interessert i friluftsliv, men i det siste har jeg blitt mer nysgjerrig på jakt. Til nå har det vært med turer i skog og mark, men nå vurderer jeg å slenge våpenet på ryggen i tillegg. Er ikke så veldig inn i skyting, men tenker å ta jegerprøven etter hvert også får vi se hvordan det blir etter det. Kommer nok til å trenge tips, spesielt når det kommer til våpenvalg og slike ting.

 

Men tilbake til jegerprøven... Hvor mye koster det? Hvilke tips har dere dersom man skal bestå?

Link to comment
Share on other sites

Den koster mellom 1900 og 2500kr litt etter hvor du tar den. Er du Student så tror jeg prøven koster 1950kr i NJFF :)

 

Mange vil anbefale deg å kjøpe den nye boka om jegerprøven, men personelig ville jeg droppa den med mindre du vil ha boka til senere. Jeg kjøpte den men den er enda i plasten. Følger du godt med i timene og spør og graver når du lurer på noe så er det ingen grunn for at du ikke skal klare prøven.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke med mindre du har skikkelige lærevansker som gjør at du må gjennom ting 15ganger før du har forstått A :P

 

Kurset består av 9 kvelder (NJFF) hvor 3 stykk er nettbasert som du tar hjemme. Ta de testene opp igjen og opp igjen til du surfer gjennom uten noen feil. Det samt å pugge lover og regler og følge godt med på det kurslederen sier så burde du klare eksamen fint :)

 

EDIT: fikk ikke med meg siste ordet du skrev, er du usikker på om du klarer det og du føler det er nødvendig med tester så kanskje du bør kjøpe. Men da ville jeg først prøvd å få en kompis eller noen andre som tar samme kurset (eller en som har tatt det og kan sine ting) om noen private læretimer :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg tok jegerprøven, men husker jeg surfa nettet rundt etter testprøver og synes flere av dem minnet litt om det jeg seinere fikk på prøva, og således var nyttig. Om du synes det er verdt å betale for dem må du nesten vurdere selv :)

 

Still opp på alle kursdagene, selv de frivillige om de har slikt. Ellers er det jo lurt å spørre om det du lurer på. Ikke sitt etterpå og angre på spørsmål du ikke stilte. Ja, og så må jeg ikke glemme selve gulltipset: Pugg fugler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pugg fugler :lol:

 

Aldri helt forstått hvorfor det er et gulltips (hvis det ene og alene er for prøven) . Den eksamen vi fikk så var det 3 spørsmål om fugler :P

 

Men utover det hvis du skal på mye småviltjakt så kan det jo være greit :)

Og de tre spørsmålene KAN jo være forskjellen mellom en bestått eller ikke bestått eksamen? :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, gjorde det. Uansett så vil jeg tro at litt kunnskap er god kunnskap. Selv pugget jeg alle fuglene, og kunne de faktisk. Nå er jo 80% glemt, men fikk bruk for det på prøven. Det er gjerne fuglene som må pugges, resten kommer nesten av seg selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Ble både litt paff og smålig irritert når jeg fikk prøven, 3 spørsmål om fugler og jeg hadde sittet som en tulling og studert hver bidige detalj på fugler, alt fra fargen på kloa til lengde på fjøra midt på hodet :P

 

Men skal jeg velge en ting en framtidig jeger bør pugge på er det lover og regler, der kommer til å renne inn med spørsmål. Vi hadde vel godt over 20spørsmål bare om lover og regler.

 

Husket jeg satt lenge og pugga fugler og kunne veldig mye men nå er det meste borte her også :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler alle å kjøpe boka, de(n) er et flott oppslagsverk du kommer til å få bruk for mange år fremover! Og er du helt fersk hva skyting/våpen angår bør du i hvertfall ha den! Prøven er lekende lett om du har litt interresse og følger med som folk sier, og hefter om fugler og sånt får du når du tar kurset. Ellers vil jeg PERSONLIG anbefale å melde deg inn i en forening.. Er du lærevillig og interressert finnes det ikke mange jegere som ikke lengter etter å fortelle deg ett og annet;) Og da får du vært med på såkalt "opplæringsjakt" og får alt inn med teskje, samtidig som du er en jeger på lik linje med alle andre, for en svært rimelig penge! Kos deg, og velkommen i klubben:)

 

(Hilsen en med bare en sesong i sekken...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...