Jump to content

Ervervelse av håndvåpen - regelverk og paragrafryttere...


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Har ett par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med...

 

Er medlem i Tromsø Pistolklubb, og har skutt der siden slutten av januar 2012.

 

Har pr idag 20 treninger loggført siden slutten av januar, noe som tilsvarer snitt på 2-3 pr mnd.

 

Etter samtale med Politikammeret i Tromsø fikk jeg nedsettende og direkte demoraliserende nyheter...

 

Dama der presterer å si at kravet ER MINIMUM 3 treninger pr mnd, og dette skal være faktiske treninger fordelt pr mnd. Det hjalp ikke å ha 4 treninger i juni og 2 i juli, snittet blir da 3, men juni måned teller ikke ifølge henne... Da måtte jeg skyte 1 mnd ekstra med minimum 3 treninger for å få godskrevet 6 mnd aktivt medlemsskap..... Dette gjelder jo selvsagt 2 måneder til, 2 skytinger ene måneden, 4 andre måned... Å i feriemåneden mente hun faktisk at jeg måtte legge med kopi av ferieturnus for å forklare hvorfor jeg ikke klarte 3 skytinger???

 

Fortalte dama hvorfor jeg sliter enkelte måneder.. Pistolklubben her har skyting for oss newbies hver tirs og tors... Og i om med at jeg jobber i helsevesenet har jeg jo selvsagt med min flaks aftensvakter over 60% av skytedagene hver måned.. Ergo jeg får ikke skutt på alle muligheter og har en helsikes kabal for å klare 3 pr mnd. I tillegg har man jo familie og små barn med sine behov...

 

Damas respons på dette var både lite hyggelig og direkte frekt... Hun presterte å si at om det var så vanskelig for meg å skyte de obligatoriske 3 treninger pr mnd, så trengte jeg jo ikke våpen heller da. Hun mente at jeg jo neppe kom til å klare å skyte oftere etter våpen er kjøpt, og dermed ikke hadde behov for våpen... Makan til frekkhet!!! Forklarte henne at da kan jeg skyte stevner og at det heller ikke er like strenge krav om hvor ofte jeg må skyte... men jeg snakket for døve ører.... herregud.....

 

Så spørsmålet til dere er:

 

Har dama på våpenkontoret rett? Eller er dette hennes selvjustis? Hun kan jo ikke overstyre forskrifter og våpenlov?? Jeg kan være en paragrafrytter selv når jeg mener jeg har rett, og ikke FA** om jeg lar meg overstyre av ett våpenkontor som lager egne regler.. Tar meg ikke fem øre å anmelde våpenkontoret om det skulle bli nødvendig om jeg føler at de styrer showet som de vil... Men det blir jo neppe å hjelpe saken min da..hehe.

 

Har prøvd å finnne svar på hva våpenloven faktisk sier om treningsmengde før kjøp av håndvåpen, men er like grønn...

 

Please hjelp meg, og gi meg noen gode argumenter å slå i bordet med når jeg leverer våpensøknaden til tross for at de horrible kravene til dama der nede ikke er oppnådd....

Link to comment
Share on other sites

Oi...

Den var ikke god, men kanskje ikke dirkete overaskend siden Tromsø poltikammers representatn i våpenlovutvalget var meget restriktiv i forhold til våpeneierskap (Strengere en d'herrer fra POD og JD om jeg ikke har tatt feil)

 

Men, til saken kjerne.

Din saksbehandler tar feil, kanskje hun er ond og psykotisk med skumle hensikter og hater pistoler, eller hun kan ha fått instruks om å begrense innvilgelser av våpen. Det er irellevant*

 

Det du gjør er å dokumentere de treningene du har gjennomført og minst 6 måneders medlemskap i klubb, så lever du søknadene dine og betaler søknads avgiften. Du kan ikke nektes å levere og de kan ikke nekte å behandle. Får du et avslag, skal det følge med et klageskjema med informasjon om klage på forvaltningsvedtak. Da bruker du det på å klage oppover i systemet. Husk for all del å være høflig og behersket hele veien. Sier dama noe annet en det du mener, så bare si at du er uenig og ønsker søknaden behnadlet.

 

Lykke til - spør gjerne om det er noe 8)

 

 

*Dog kunen jeg godt tenke meg at man tok denne saken opp med Tromsø Politikammer som en prinsipp sak. Meld deg gjerne inn i NOJS og hør om muligheten til å at den organisasjonen tar opp saken.

Link to comment
Share on other sites

Aktivitetskravet er som sagt ikke formulert mer presist enn 2-3ggr i måneden, og det ser du ut til å være godt innenfor. Å kreve at alle måneder skal ha minst 3 treninger er urimelig og heller ikke i tråd med den vage definisjonen "2-3ggr". Jeg mener at tidligere rundskriv inneholdt mer om akseptable grunner til å ikke fylle dette, feks jobb/turnus. Selv om de strengt tatt ikke er gyldige lenger vil de likevel være relevante med mindre politiet kan vise til en klarere presisering av reglene enn det som ligger på sidene deres. Prøv å finne de.

 

Ved anke bør du vise til rundskrivets vage definisjon og etterspørre hvilken hjemmel de har for sin absolutte tolkning. Du bør også legge ved turnusplanen din så du viser at du har deltatt på de fleste treninger du har hatt mulighet til. Argumentet med at du neppe vil bli mer aktiv i fremtiden faller på sin egen urimelighet, med eget våpen er du ikke lenger bundet av de faste treningskveldene (forutsatt at banen er åpen vesentlig oftere enn nybegynnertreningen).

Link to comment
Share on other sites

side 24.

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank" target="_blank

 

2-3ganger/måned er nok under nybegynner/oppläringstiden.

Når det er dags, sök ervervslisens. Får du nei overklager du dette til POD.

 

Samme side 24 sier også at det holder med oppmöte 4 ganger/år for og kunne eie 4 våpen. Så aktivitetskravet er lavere etter seksmåneder.

 

Virker som en särdeles firkantet våpendame, vi trener kun 1gang/uke og har 3 ukers juleopphold og ellers opphold de uker når det er skoleferie. I tilegg jobber mange i dag som deg, skift eller turnus og har da ikke mulighet hver uke. Det sier seg selv.

 

Jämrans! Glemte sende avgårde innlegget og vips så var det 3 stykker forran meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte våpenkontor har av og til enkelte personer som regelrett lager sin egen versjon av forskriftene og våpenloven.

 

Sånn skal det ikke være, så søk, får du avslag, deretter klag.

 

Selv kjenner jeg til enkelte som har loggført 1 toppen 2 treninger pr mnd i løpet av 6-7mnd og de fikk alle innvilget søknadene sine, men dette er egentlig irellevant. Å komme med at man må så godt som trene hver gang det er terminfestet er bare noe piss.

 

Når det gjelder argumenter å slå i bordet med, henvis til forskriftene, eventuelt ta en tlf til POD og fortell hvordan situasjonen ligger an.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres bra ut folkens :)

 

Hadde en sterk mistanke om at våpenkontoret her i Tromsø tok seg friheter og tolket lovverket som de selv vil.

 

Skal søke om kjøptstillatelse, holde meg saklig og dokumentere det jeg kan.

 

Dama sa de hadde ca 2 måneders(!!!) behandlingstid, så der blir spennende å se hva de finner ut...

 

PS:

finnes det ikke regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle søknad?? Mener å ha hørt 4 uker... Om 8 uker er praksis i Tromsø (som hun sier), hva er da konsekvensene av dette? Vil man måtte betale fullt gebyr? Har flere våpentillatelser fra før, så gebyret i mitt tilfelle vil vel bli ca 450?

Link to comment
Share on other sites

I hehold til forvaltningsloven har du et krav om å få en tilbakemelding på hvor lang tid du kan forvente at søknaden vil ta å behandle, inne 3 uker... Men de kan da selvsagt si at det kommer til å ta 8 uker å få det gjort.

Men igjen så råder jeg deg til å levere søknaden helt enkelt og greit, smile pent og vær høflig. Et eventuelt avslag påklager du så videre.

Link to comment
Share on other sites

Eg dristar meg til å stille eit spørsmål i tråden sia eg trur trådstartar har fått svar. Når ein gjer som tilrådd, dvs. søker, klagar og får innvilga av POD, finst det eit system som instruerer våpenkontoret om at dei gjer ting feil? Det vil jo vere gigantisk idioti og ressurssløsing viss alle som skal søke hos det gjeldande kontoret må gå gjennom den same leiken?

 

Her hos oss må pistolklubben svare ja eller nei på om aktiviteten er høg nok, dvs. eg må underskrive på om eg syns det. Da legg eg lista på i snitt to oppmøte per månad i seks månader og tar sjølvsagt omsyn til skiftarbeid/riggarbeid. Og så tilrår eg at søkaren legg ved kopi av oppmøteprotokoll sjølv om politiet ikkje krev det her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...