Jump to content

Er 500/416 NE på veg UT ?


flanged

Recommended Posts

Trur dei fleste som har rå til å slå fleire tusenlappane til ti tal i bordet, òg har rå til hylser ! Elles ville investeringa vore idiotisk...

 

Er nok mykje i det at dei gamle tradisjonsfaste kalibrane held stand, og at dei heller blir prioritert enn det nye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 500/416 for 17 kroner smellet (410 grain woodleigh). Hylsene koster 37 kr stk men varer sikkert 20-30 ladinger dersom de ikke helpresses. Så det er ikke for dyrt dersom en ikke skal skyte vanvittige mengder, men det orker du heller ikke. 20 skudd på en økt holder i massevis, det krever en del konsentrasjonskraft å dra av riktige avtrekk når det sparker såpass.

 

Ellers hører jeg det er et kaliber som har fått veldig oppsving i Afrika, spesielt til elefant ettersom det penetrerer bedre enn de større NE patronene (470, 500 og oppover) ettersom den har høyere tverrsnittsbelastning og hastighet (dreier seg om solids). Og det er nødvendig på frontale hjerneskudd på elefant (stoppeskudd). Det er en 416 rigby med krave og lavere trykk tilpasset brekkvåpen. Det holder til alt!

 

Ellers er det fryktelig lett å lade (lang fin hals) og har lavt til moderat trykk (våpenet blir ikke unødvendig slitt). Her på kammeret har enkelte kommentert noe negativt om kaliberet (trykk/slitasje på brekkvåpen) men jeg ser ingen tegn til slitasje etter 3-400 skudd i mitt våpen.

 

Det mangler historisk sus og hadde sikkert vært superpopulært om det ble konstruert for 100 år siden. Nå har vel få andre produsenter enn blaser og krieghoff laget våpen for dette kaliberet så jeg ser ingen stor endring der...

Link to comment
Share on other sites

blundby, - mye av problemet til .500/416 er at kaliberet er nytt og moderne i NE familien. Den er produsert med lavt trykk for moderne rifler, og jeg tror det er derfor den ikke har slått helt ann !? Jeg har ingen vanskligheter med å tru at et moderne DR fabrikat, som Krieghoff har problemer med å produsere sterke DR i dette kaliberet. Problemet ligger hos de "gamle" DR byggerne som tviholder på de tradisjonsrike.

 

Litt info: http://forums.nitroexpress.com/showflat ... Main=28480" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er neppe på vei ut. Det som er saken er som nevnt at få produserer rifler i dette kaliberet.

Grunnen til dette er nok at denne patronen er ganske hvass i trykk.

En 470NE / 500NE har maks strykk på ca. 2700 bar mens en 500/416 har 3100 bar.

Dette stiller jo også krav til låsen og dens styrke. Ikke minst pga. denne patronen har flaskehals.

Så, det vil nok uansett ikke være så mange produsenter som kommer til å kamre denne patronen.

Men på vei ut, nei.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er neppe på vei ut. Det som er saken er som nevnt at få produserer rifler i dette kaliberet.

Grunnen til dette er nok at denne patronen er ganske hvass i trykk.

En 470NE / 500NE har maks strykk på ca. 2700 bar mens en 500/416 har 3100 bar.

Dette stiller jo også krav til låsen og dens styrke. Ikke minst pga. denne patronen har flaskehals.

Så, det vil nok uansett ikke være så mange produsenter som kommer til å kamre denne patronen.

Men på vei ut, nei.

 

En annen grunn er at patronen ikke er spesiellt pen å se på. Når folk skal ha safarikalibere og er ute etter afrikafølelsen vil man gjerne ha estetisk korrekte patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tror nok det bare er krieghoff som kamrer for den, men krieghoff classic i nettopp 500/416 har fått svært oppsving i afrika fordi rifla er sikrere (oppspenner), noe guidene setter stor pris på, og fordi 500/416 penetrerer bedre enn de gamle (470, 500 og oppover)..høyere hastighet og høy tversnittsbelastning. Ser det er flere som derfor mener den er optimal på elefant (der penetrering på frontale hjerneskudd er essensielt). På bøffel derimot leser jeg at man fint kan gå opp til 500+ kalibre ettersom penetrering ikke er så essensielt.

 

Dobbeltrifler av ulike fabrikater (Heym, Krieghoff, Merkel, de britiske) har også blitt kamret for patroner med vesentlig høyre trykk enn 500/416 (30/06, 375 H&H..ikke bare flanged, 416 rigby, 458 win mag etc). Problemet med disse har vært at de ikke har hatt krave og dermed ikke blitt ansett som pålitelige nok ved hurtig omlading. Tror ikke det handler om vegring mot å bygge solide nok våpen. Ville sikkert vært annerledes dersom en skulle kamre om en 100 år gammel dobbeltrifle, men det er jo ikke snakk om det.

 

Og det er jo en fantastisk elegant patron å se på! ;) Og den er jo utrolig lett å lade (i motsetning til 500Ne for eksempel).

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er neppe på vei ut. Det som er saken er som nevnt at få produserer rifler i dette kaliberet.

Grunnen til dette er nok at denne patronen er ganske hvass i trykk.

En 470NE / 500NE har maks strykk på ca. 2700 bar mens en 500/416 har 3100 bar.

Dette stiller jo også krav til låsen og dens styrke. Ikke minst pga. denne patronen har flaskehals.

Så, det vil nok uansett ikke være så mange produsenter som kommer til å kamre denne patronen.

Men på vei ut, nei.

 

En annen grunn er at patronen ikke er spesiellt pen å se på. Når folk skal ha safarikalibere og er ute etter afrikafølelsen vil man gjerne ha estetisk korrekte patroner.

 

pipp pipp :Hvorfor er ikke patronen pen å se på ?? Jeg har både .500/416 NE og .470 NE patroner i skapet de er like stygge eller pene begge to. Smaken er som baken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Må bare si at dette kalibret er meget interessant :) Ser at noen har betenkeligheter rundt dette kalibret med tanke på design og følgende trykkproblemer, men hvor mange våpen har fått konstruksjons problemer eller eventuelt andre problemer pga kalibret ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var kjempefornøyd med krieghoffen i 500/416. Det er et kaliber som kanskje er aller best egnet i enkeltskuddsrifler grunnet at fordelen med det er at det er flattskytende (noe som ikke er relevant i dobbeltrifler). I tillegg svært god penetrering (høy tversnittsbelastning med 410gr .416 kuler). Jeg ladet samme hylser om en haug med ganger uten tegn på slitasje så det er nok bare tull at det skal være noe problem knyttet til trykk etc. Moderne brekkvåpen tåler også patronen utmerket godt. Jeg byttet selv til grøvre grunnet hele konseptet med dobbeltrifle som kort/moderat-holds våpen...

Link to comment
Share on other sites

Dersom de betenkeligheter som det henvises til er på grunn av en interessant tråd om belastning på dobbelrifler her på kammeret så er det ingen grunn til uro.

Belastningen på låsen er større med en flaskeformet patron enn med en rettvegget.

Men belastning i seg selv fører ikke til øket slitasje dersom våpenet er beregnet å tåle belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...