Jump to content

Hvor langt ned i hylsa kan jeg plassere kula?


Ken Adams

Recommended Posts

1: Hva ønsker du å oppnå med det?

2: I ladetabeller finner du min/max ladninger basert på totallengde på ferdig patron, innenfor min/max har du da trygt trykk i kammer, redusert totallengde vil gi høyere trykk såvidt jeg har forstått ting bl.a..

Link to comment
Share on other sites

1. Ønsker hvis mulig, få kula så den sitter like over kruttet i hylsa. Ønsker undgå att kruttet ikke kan kastes omkring i hylsa og at de da ligger ulike fordelt avhengig av hvordan jeg holder våpnet eller om våpnet løftes opp eller senkes nedover i det jeg sikte meg inn på blinken.

 

2. Att trykket øker er jeg kjent med.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber er det snakk om?

 

For å få hylsefylling med vanlig patronlengde så er det bare å lade med et tregere krutt og komprimert ladning.

 

Om du bruker et krutt som er hurtig og dermed ikke fyller hylsa slik at kruttet " blir kastet omkring" som du sier, så skal ikke det ha noen betydning,,,,om du så henger opp ned etter føttene fra et tre mens du skyter..,

Skjønner ikke helt dette eksperimentet må jeg medgi..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

.38 special med N32C krutt. Min tanke er, at hvis kruttet ikke ligger på samme måte hver gang vill det kunne gi ulik kruttforbrenning og med det ujevn presisjon.

Eventuellt om kruttet havner uunstigtil kansje ikke tennhetten antenner kruttet.

 

Men dette har kansje ikke noe og si?

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg erfaring med 38 spes. , men vil tru du får bedre hylsefylling med et tregere krutt. N330/N340 feks. Spørs hvilken kule du bruker.

Tennhetta er såpass kraftig så den tenner hurtige krutttyper lett, uansett hvordan kruttet ligger inni hylsa. Det er jo ikke store hylsa heller, så trur ikke du trenger å bekymre deg for det...:)

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For min 38 sp for feltskyting bruker jeg en 100grs SWC hvor tuppen av kula er 1 mm under hylsekanten. Men jeg bruker 3,0 grs med N320 bak denne ladningen. Bunnen av kula er da 14 mm under hylsekanten. Hvis du presser kula for dypt ned vil hylsa begynne å bule og den vil ikke entre tønna. Hylser fra WC ammunisjon tåler ofte litt dypere "seating" en andre hylser før de buler. N32C fyller 25% bedre enn N320 så du må bare måle ut hvor dypt du må sette kula. Hvis du setter kula på grensen til buling så pass på at du bruker samme hylsemerke, siden det er variasjoner på veggtykkelse i mellom fabrikantene. Det er kjedelig å banke ut kuler som ikke entrer kammeret.

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til hewi er at jo 38 hylsa er ikke så stor, men med en svak 3 - 4 grs med N340 og "normalt" satt kule, dvs at det er 5 - 8 mm klaring mellom kruttet og kula, så er det målbar forskjell på om du snur revolveren nedover eller oppover, dvs helle kruttet forover eller bakover i hylsa... Så jeg mener også det er et poeng å krympe avstanden mellom kruttet og kula - gir også bedre forbrenning av kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...