Pandyman Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Er det dumt at demperen blir varm? Når bør man evt. ta pause? Skal demperen ligge innat løpet i bakkant? Hos meg kjenner jeg motstand mot løpet når jeg trer på demperen, og siste cm må jeg presse "litt", normalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Du kan nok skyte 10 skudd uten problem før du bør ta pause. Kommer jo litt ann på kaliber også, men med standardkaliber bør 10 skudd gå uten problem. Demperen bør gå helt uten motstand til den stopper mot brystningen på løpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandyman Posted August 2, 2012 Author Share Posted August 2, 2012 Hva menes med brystningen på løpet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Har du utvidet bakstykket i plast noe? Jeg måtte utvide det et par mm siden løpet var for tykt. Skjøt 40 skudd i løpet av 30 min i dag der 20 av skudda var så og si i rekkefølge uten problem men måtte vente til den kjølte seg ned før jeg fikk den av. Dette er på en 30-06 med 60 cm løp. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 2, 2012 Share Posted August 2, 2012 Er det dumt at demperen blir varm?Når bør man evt. ta pause? Skal demperen ligge innat løpet i bakkant? Hos meg kjenner jeg motstand mot løpet når jeg trer på demperen, og siste cm må jeg presse "litt", normalt? Din demper er designet til at plastringen gerne må være teight omkring piben. Det er medvirkende til en bedre retningsmæssig montering, da du opnår 2 styringer med stor indbyrdes afstand. Man bør af sigtemæssige årsager ta pause når miragen bliver så kraftig at det bliver vanskelig at sigte uden at billedet sejler. Demperen selv klare ret meget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandyman Posted August 2, 2012 Author Share Posted August 2, 2012 Takker for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Men om pipa er konisk vil du alikevel ikke få noe styring på de første gjengene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Men om pipa er konisk vil du alikevel ikke få noe styring på de første gjengene. Du vrøvler Gjengepartiet styre omkring mundingen af pipen, og pomringen styre ca 140mm længere bagude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Din demper er designet til at plastringen gerne må være teight omkring piben. Får jeg lov til å kverulere litt mer med deg om dette med innfesting? At kontakt mellom pipe og demper i bakkant gir stabil innfesting er jeg enig i, men jeg er likevel svært skeptisk til en slik montering med mindre pipa er dreid sylindrisk på dette punktet. Ujevn kontakt kan sette ting i spenn, og det er vanskelig å få slikt jevnt og repeterbart. Men du har kanskje forsket på dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Enig med erlend i at det fort blir tull hvis foringen er tight rundt. De færreste piper har boringen i senter, det er jo derfor man spenner opp i munningen. Foringen er der for å ta opp krefter etter elastisk deformasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Jeg åpnet plastringen ca 2mm mer enn løpet akkurat pga dette. Må si jeg liker denne demperen Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandyman Posted August 3, 2012 Author Share Posted August 3, 2012 Hvordan "åpnet" du denne plastringen? og 2mm, ligger den fortsatt på løpet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Jeg brukte en elko kniv og en rundfil, trappebor hadde og virket bra. Nå ligger den ikke mot løpet lenger, ca 1 mm luft mellom. Gjengebeskyttelsen lå inni bakstykket da jeg fikk den, satt noe inn i granskauen! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 3, 2012 Share Posted August 3, 2012 Manden som har stået for konstruktion og utvikling af denne demper, påstår at det er en del af designet at pomringen bruges som aktiv støtte, og at der skal være en klaring omkring piben på mellem 0,00mm til 0,1mm. Dette er gennemtestet, og en væsentlig sikkerhed for at man ikke pludselig oplever at kulen tar i demperen. Pomringe findes i et hav af forskellige indvendige diametre, ellers åbnes de let og elegant i en drejebænk, på under 2 minutter. Den aktuelle konstruktion er designet for at kunne klare kast i piben på op til 1mm uden at det påvirker montering og precicion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Du svarer egentlig ikke på spørsmålet her. Greit at konstruktøren sier dette, men så langt jeg kan se er det teleskopiske designet helt likt feks A-Tec som anbefaler at den ligger fritt. Og det har vært tilfeller hvor slik kontakt har gitt rare treffpunktendringer fordi det gir spenn i pipa som er vanskelig å få likt fra gang til gang. Eller er det en forskjell i designet jeg ikke har fått med meg? Jeg forstår heller ikke hvordan en liten tiendel eller to med klaring skulle gi risiko for treff i demper mens 1mm kast i pipe er uproblematisk, det må jo gi opphav til mye større skjevheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Erlend, en dag må vi sætte os ned og gennemgå både konstruktioner og fejlmuligheder. Der er mange ting som diskuteres baseret på synsning, og måske fejltolkede resultater. Bare fordi en eller anden producent har valgt at gøre en løsning på et sæt, er ikke ensbetydende med at det er det eneste rigtige. Erfarring viser at selv gudeproducenter lærer. og ændre deres løsninger, når de får endnu større erfarring. Rent konstruktionsmæssigt er der tydelige forskelle på teleskobkonstruktionen på de to nævnte dempere. Blandt andet har bagstykket på Sonic mere end 50% længere afstand fra bagkant gjengemøtrik til forkant støttebøsning. Hvorfor eventuelle pibeekcentricitet har markant mindre betydning. Sonic har også et tyndvægget inderrør i stål, som styres af samlestykket mellem front og teleskobrør i forenden, og teleskobrøret i bagenden. Dette stålrør er relativt fleksibelt så den ikke vil være i stand til at overføre væsentlige spændinger til piben En anden ting du ofte glemmer i din analyse, er at der næsten aldrig foretages opretning efter selve hullets retning, når der gøres gjengning på piper. Du undlader også konsekvent at vurdere eventuelle fejlkilder i forbindelse med forurening af gjengeparti og flanche ved den gammeldags monteringfilosofi. Dette specielt hvis der skal være udbytbarhed mellem dæmpere som overholder de magiske tolerencer (som næsten ingen reelt kender) Angående pomringens overmål i forhold til pipen, specielt hvis pipen er eksentrisk. Så må man i selve designet træffe et valg. Vil jeg vælge en konstruktion der aktivt anvender pomringen som styring, eller vil jeg vælge en konstruktion hvor jeg reelt fravælger pomringen som styring. Hvis man fravælger pomringen som styring, er man egentligt nødsaget til at gøre så stor klaring mellem pomringen at selv de piber med 1mm eksentricitet ikke får kontakt, Hvis ikke har du ret i at der kan være porentielle fejlkilder, afhængigt af hvor hårdt dæmperen er spændt. Helt galt bliver det hvis man forsøger at kompencere for pibens skævhed ved at gøre hullet i pomringen tilsvarende eksentrisk. Her vil man være helt på herrens mark, da man risikere at pomringen ikke sidder i samme klokkeslet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Bare fordi en eller anden producent har valgt at gøre en løsning på et sæt, er ikke ensbetydende med at det er det eneste rigtige. Det er jeg helt enig i, og det er derfor jeg tar opp temaet siden du gjerne er litt på kant med "konvensjonell visdom". Der er det gjerne mye å lære, enten man har rett eller feil. Rent konstruktionsmæssigt er der tydelige forskelle på teleskobkonstruktionen på de to nævnte dempere. Da er deler av saken oppklart, må nok plukke en slik ned litt grundig ved en passende anledning. Men jeg forstår likevel ikke hvordan den kan rette opp demperen mot et parti som ikke er konsentrisk med borringen. Hvis den flekser nok til å ikke sette ting i spenn så må den vel nødvendigvis bare styre på munningen? En anden ting du ofte glemmer i din analyse, er at der næsten aldrig foretages opretning efter selve hullets retning, når der gøres gjengning på piper.Du undlader også konsekvent at vurdere eventuelle fejlkilder i forbindelse med forurening af gjengeparti og flanche ved den gammeldags monteringfilosofi. Det er en utfordring, det er jeg helt enig i. Mitt inntrykk er at man i USA er mer pirkete på nettopp dette, sikkert fordi demperne er dyrere pga avgifter og relativt uvanlige. Dermed blir gjenging en spesialjobb man kan gjøre riktig og ta skikkelig betalt for. Når alle skal ha demper blir det også et marked for slurvete arbeid (som å avslutte med gjengesnitt), det genererer en del rare resultater. Jeg er dog ikke helt solgt på dette med et sylindrisk styringsparti (finsk standard). Skal den gi en reell styring så må enten lengden være betydelig eller pasningene svært små, og så trange pasninger gir fort problemer ved skit og smuss (eller gud forby rust). En rett skulder er også følsom for slikt, men den kan i det minste ikke kile seg fast. Og om produsent/børsemakere ikke klarer å kjøre gjenger på nøye nok pasninger klarer de neppe å lage et sylindrisk styringsparti stort bedre. Angående pomringens overmål i forhold til pipen, specielt hvis pipen er eksentrisk. Så må man i selve designet træffe et valg. Vil jeg vælge en konstruktion der aktivt anvender pomringen som styring, eller vil jeg vælge en konstruktion hvor jeg reelt fravælger pomringen som styring. Enig, skal man bruke pomringen som styring må enten pipa dreies konsentrisk på det punktet eller så må konstruksjonen (på en eller annen måte) kunne kompensere. Jeg foretrekker nok å ikke styre på den, og heller la den fungere som en ekstra sikring ved ytre påvirkninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Hvis det finnes mange forskjellige pomringer å velge mellom, hvorfor har jeg aldri sett noen reklamere for det? Da hadde jeg bestilt demperen med aktuell ring istedet for å åpne den originale. Fikk ikke opplyst dette ved kjøp av demperen. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Hvis det finnes mange forskjellige pomringer å velge mellom Det er ikke det, de er ment for tilpassing (av børsemaker) iht produsentens spesifikasjoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Der findes faktisk lager af pomringe i norge, generelt med 0,2mm spring på indvendig diameter. Ideelt tilpasses dog ved at montere demperen i drejebænk, med monteret pomring, og herefter dreje pomringen i henhold til producentens anvisninger. +0.0 - +0.1 større end pibens mål på det sted hvor pomringen vil stoppe når demper er fuldt påskruet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Arnesen Posted August 7, 2012 Share Posted August 7, 2012 jeg kjøpte av jaktdepoet, og jeg måtte måle ytterdiameter på løpet for å få riktig Pomring. min passet ihvertfall når jeg fikk den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smaug Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Hvis det finnes mange forskjellige pomringer å velge mellom Det er ikke det, de er ment for tilpassing (av børsemaker) iht produsentens spesifikasjoner. Kan bare bekrefte det de andre sier om forskjellige pomringer. Jeg kjøpte i dag en Sonic45 og selgeren kom først med 16,2mm til meg(han oppga dette til meg med en gang), men jeg sa at jeg trengte 17,4mm. Selgeren sa OK og pilte bak på lageret og kom med en ny pomring og den passet ypperlig. Prøveskutt i dag med S&B 11,7g FMJ og til tross for møkka ammo så gikk børsa veldig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.