Jump to content

Skytestilling


Rawlins

Recommended Posts

Fikk "refs" av en av gamlekara i den nye klubben min da han mente jeg stod for sidevendt. Noe jeg og har lest om og før har stått mer vendt mot skiva. Ca 45 graders vinkel. Men har langsomt og uten å tenke over det nærma meg 90 graders stilling. Så ser jeg finale kvinner fra OL og der stod jo alle nærmest som jeg står nå; 90 grader på skiva. Er det individuelt eller er det sånn man skal stå?

 

Sent from my Lumia 900 using Board Express

Link to comment
Share on other sites

Siden du refererer til OL-finale, antar jeg at det er stående med kort arm ( bane-stilling) lik stilling du mener, og ikke stående med lang arm.

Jeg er ingen instruktør, men har gjennom mange års skyting og stor bevissthet på stillinger lært meg ett og annet.

 

Alle har sin individuelle stilling, og den må tilpasses hver enkelt. Men det gjelder detaljer, etter at grunnstillingen er bygd opp. Det vil lønne seg å lære grunnprinsippene for stillingen. Når man kan disse, må man begynne å justere stillingen til å passe seg selv. Man unngår mye prøving/feiling og bruk av tid på blindspor med dette. Selv om stillingen hos de enkelte skytterne i en OL-finale ser noe forskjellig ut, så er de som regel bygd opp rundt samme prinsipp. For eksempel ser du ingen i en OL-finale idag som ikke står med vekt på begge beina, og de fleste står omtrent 90 grader på skiva som du selv påpeker.

 

Min mening er:

45 grader er for lite. Man får ikke vridning i ryggsøylen, og det blir ikke stødig når man lener seg bakover for å kompensere vekten av geværet og stå i balanse. 90 grader er mer brukt, og når jeg gikk kurs hos Anne Grete Jeppesen på midten av 90-tallet, lærte vi at man faktisk gjerne skulle ha litt mer enn 90. Utgangs stilling er like bein, og 90 grader på skivene. Så trekker man høyre bein (om man er høyre-skytter) enda litt bakover så det står bak det venstre.

Legg opp geværet i naturlig stilling, det vil da peke omtrent 45 grader på skia. Før man "detter" ned i stilling, vrir man skuldre og overkropp (obs! alt fra hofter og ned i ro!), til geværet peker over skiva. Da slipper man seg ned i stilling. Denne manøvren gir en vridning i ryggsøylen som bidrar til å låse stillingen.

Jeg bruker de samme prosedyrene idag. Imidlertid må jeg innrømme at jeg nok har venstre fot litt vridd mot skivene, men utgangspunktet er litt over 90 grader på skiva.

 

At en av gamlekara synes du står for sidevendt, må stå for hans regning. "Gamlekara" har i mange tilfeller stor erfaring som det er verdt å lytte til. Men iblandt går verden videre uten at de får det med seg. Spesielt om det er noen år siden de selv skjøt stående. Antageligvis ville han at du står bare på fremre benet også, og "knekker" høyre beinet i kneet for å få fram hoftekula som støtte på venstre side (for høyre-skytter). Jeg vil kalle det gamme lærdom, som er erstattet av ny og bedre. Vekt på begge bein, god balanse og vridning for å skape støtte i stillingen.

 

Håper du blir litt klokere. Som sagt, jeg er ikke instruktør, og ovenstående må ansees kun som min mening og ikke noe annet.

Men kort sagt; Jeg synes ikke representanten fra "gamlekara" hadde rett!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Jeg tenkte automatisk pistol, siden innlegget er postet under "Pistolskyting", og mitt innlegg må leses med det i tankene. Jeg ser at Dagl har valgt en annen tilnærming og tenker geværskyting. Men da ville vel innlegget ha vært postet et annet sted?

Link to comment
Share on other sites

Uansett har Dagl et poeng, og det er at de fleste er tjent med å starte ut fra en "riktig" utgangsstilling og tilpasse fra den etterhvert. At man skyter for fornøyelse er vel ikke noe motsetning til å skyte for å bli bedre. Jeg har litt vondt for å tro på folk som påstår at de deltar på konkurranser bare for å ha det moro og er fulstendig uinteressert i resultattavla... Og jeg er av den oppfatning at skytestilling er avgjørende viktig for resultatet. Trådstarter sier ikke noe om det er stående fri eller beste hånd ( en hånd) det er snakk om. For tohåndsskyting er utgangsstillingen front mot skivene, mens enhånds krever en vridning for å få et uanstrengt løft. .... Men selvfølgelig er alle fri til å gjøre hva de vil, men ubevisste unoter er lett å lære og er vanskelig å avlære.. "Riktig grep" er også viktig...

Link to comment
Share on other sites

En skytestilling vil bestandig variere fra person til person hva som er "riktig".

Men en måte for å finne sin stilling på er:

1) Still deg opp i ca 45 grader

2) Lukk øynene og løft pistolen til skiva

3) Lukk øynene opp og se på siktene

4) Flytt nå bena så du har siktemidlene riktig på skiva

5) Gjenta punkt 2-4 et par ganger til du kan løfte rett i skiva.

 

Når du har funnet din stilling kan du bruke kritt å merke rundt skoa så du slipper "alt" dette til neste serie.

 

Viktig å ikke ha vridning /spenninger i kroppen da dette kan skaper slitasje skader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker aldri rundt føttene med kritt. Nå har jeg ikke kritt, men det er ikke det som er hovedårsaken. Jeg tror at musklene i skuldra ikke nødvendigvis blir like slitne like fort, slik at den fotplasseringen som gir deg et riktig løft på prøveserien ikke nødvendigvis gir deg det samme løftet et stykke ut i duellen. eller mot slutten av f.eks. et luftstevne. Jeg velger heller å utføre den nevnte øvelsen med lukkede øyne før hver serie.

 

En av våre tidligere luft-/frispesialister opplevde å skyte i feil skive et stykke uti en fripistolkonkurranse fordi han stolte blindt på krittmerkene på betongen.

Link to comment
Share on other sites

Her var det jo mye bra info. Har testa litt selv nå med "blindeløft" (har jo boka sikt mot toppen, men ikke lest nok i den :( ) og havna på en stilling ca 70 grader på skiva. Men, føler at jeg blir mye fortere sliten i skuldra nå enn når jeg stod i 90 graders stilling. Så da kan man kanskje prøve som Domino sier; skifte stilling underveis.

Link to comment
Share on other sites

Viktig at du ikke løfter skuldern, men armen. skuldern skal være (så godt det lar seg gjøre) avslappet.

 

Greia med at man ikke skal få "vridninger" er vel ikke slitasjeskader, men spenninger i kroppen, da man bruker masse energi på å "tvinge" armen/våpenet til skiva, istedenfor å stå naturlig og avslappet, bare med hevet arm. Hvis man har en unaturlig vinkel, så merker man (ialelfall jeg) at man blir fortere sliten, og at seriene blir gradvis værre utover dagen (som om det ikke var ille nok fra før..)

 

Ser man på baneskyttere så ser man (som nevnt tidligere her) at alle har forskjellige stillinger. Noen står jo nesten med ryggen til skiva også..

 

Og, ikke hør på "besserwisserne" på banen, det er mange tusenkunstnere der ute.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...