Jump to content

Valg av pumpehagle.


Anthila

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å gå til innkjøp av en pumpehalge. Har fra før vanlig to-løps halge og har derfor ikke noe spesielt kjennskap til pumpehagler. Lure derfor på om en slik hagle et godt kjøp? Eller bør jeg heller kjøpe meg en ny over-under? Fordeler, ulemper?

 

Trenger også noen tips og råd til hvilken hagle jeg evt. skal velge. Noen som kan hjelpe? Eneste krav i første omgang er at det skal være kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med pumpehagler i mine øyne er som følger:

 

De koster nesten ingenting, så jeg kan bruke den "brutalt" uten å tenke etter hva som skjer med den, går den i stykker (det gjør den ikke) så javel, kjøp en ny. Du får en Rem 870 til under 4000. De er driftsikre.

 

Morofaktor...Klask på et 10 skudds magasin og ha det gøy på hytta.

 

Ulemper:

 

Tunge... Med den ny forskriften kan man jo sette på et 16" løp, men da er balansen feil og munningsmellet jævlig.

 

Du har bare et løp og dermed bare en choke. Kan være dumt når andreskuddet går.

 

Angrer ikke på at jeg kjøpte en pumpe, men begynner jeg å jakte mer aktivt kommer jeg til å kjøpe en lettere o/u.

Link to comment
Share on other sites

Hvilen jaktform skal den brukes til?

Min første hagle var ei Remy 870 Express SuperMag

Den spiser all ammo, og har ikke sviktet i funksjon heller. Pen? nei, driftsikker og robust?, ja!

Og til hvilken pris!

 

Skulle jeg gjort noe annerledes måtte det være stokken, jeg var 18år, og valgte en kul syntetstokk, i ettertid ser jeg at det er ikke pent på et jaktvåpen :?

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Vet jeg snakker litt off topic nå, men det får bære eller briste.

Hvorfor ike heller kjøpe halvauto?

 

For det første så slipper man og dra i pumpa hele tiden, de er ikke så skranglete/slarkete, og så fjerner man masse av rekylen, slik at påfølgende skudd blir raskere.

 

Hilsen en med erfaring fra 2Xpumpe, men har nå 1 Rem 1187 til sjøfugl og 1 Berette 391 Urika til alt anna.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så liker jeg pumpehagler og automater, og jeg har det også. Men det er faktisk o/u jeg trives best med på jakt, figurjakt og leirduer.

 

Det er jo litt mindre pes å skyte med automat, kontra pumpe, men når du virkelig begynner å få trening, så ligger ikke automaten sååå langt unna deg i effektivitet.

 

På mitt raskeste tok jeg 6 skudd med pumpe på 3.6 sek. Jeg har ikke målt med automat. Men på jakt er det jo ikke lov å ha mer enn 2 skudd uansett, så da er det jo like greit med en o/u i 12/76 eller 12/89(veit ikke om 12/89 leveres i o/u :oops: ). Skal du jakte f.eks. gås, ville jeg vel gått for en i kal. 12/89

 

Det viktigste er at du sjøl er fornøyd og komfortabel med hagla. Både kalibermessig og utseendemessig.

 

Lykke til med valget, og bilder kreves da du har fått den med deg hjem :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte meg ei Remington 870 12/89 super mag, og er strålende fornøyd, leirduer og annet rask detter fint ned en etter en. Det å bare ha 1stk løp, har ikke hindret meg i å få ned det jeg vil ha. :wink: Modified choken som følger med er helt fin. Det er lett å få reservedeler hvis det skulle være nødvendig (og de bytter du selv).

 

Skal du kun på rypejakt o.l så ville jeg valgt en o/u hagle.

Masse ekstra oppsjoner er tilgjengelig som kikkertmontasje (utrolig kjekt hvis en leker seg med sluggs), større magasin, stokker og alt annet en egentlig ikke har bruk for, men som blir kjøpt for det er kjekt å ha :lol: .En kan stappe inn hva en måtte ønske av patroner. Ikke minst som nevnt ovenfor så er prisen gunstig! Tror jeg betalte 3600,- med nøttetre.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en "ubrukt" Benelli Nova 12/89 i vinter til 2.500,-. Har ikke fått testet den noe mye ennå, men foreløpig upåklagelig. Driftsikker, smeller når det skal og lader alle typer ammo.

Får mye stæsj til Remington 870'n i forhold til Nova'n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...