Jump to content

A-tec TMM 4 til LTR .308?


nhd

Recommended Posts

Jeg har en Remington LTR i 308 som brukes til elgjakt og et par hundre skudd i året på bane.

Har tenkt å skaffe meg demper før elgjakta. En lokal leverandør tilbyr en TMM 4 til 3600,-

Er dette et godt valg?

 

Har hørt så mye negativt om a-tec og ønsker primært en Hausken standard eller superkompakt.

Skal jeg satse på den lokale leverandøren (enkleste løsning), eller skal jeg gå for Hausken og finne meg en annen leverandør og børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en TMM 4 demper i 3006.

 

Dette er en JAKT demper, og til det formålet er den minst like god som Hausken sine.

 

Den er lett, demper svært godt, slipper bråk når man slår borti kvister, men er ikke bygd for mengdeskyting ettersom kulehullene i baflene ikke er forsterket med stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første tur på banen med ny demper i dag. Skjøt på 100 meter.

Startet i korrekt høyde, men 18 cm til høyre. Etter 7 skudd var jeg på målet. De neste tre satt i den hvite klistrelappen.

Utrolig bra demping og lite rekyl.

Så spørsmålene:

1. Hvor ofte og hvordan bør demperen vedlikeholdes?

2. Om jeg skyter med demperen av og på, kan jeg regne med å få cirka den samme treffpunktsforandring hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Du har en demper som er konstrueret med asymetrisk indmad.

Kan du ikke for at løfte vidensniveauer på forummet og udføre følgende test, næste gang du kommer på banen.

Sæt en klisterlap på oversiden af din demper.

Skyd et skud.

løsen din deper 1/4 omgang, og skyd et skud.

Løsn yderligere 1/4 omg (totalt½ omg) skyd et skud

Løsn yderligere ½/4 omgang og skyd et skud.

Herefter registerer du hvor de 4 skud treffede i forhold til blinken, mit gæt er at der vil være 4 forskellige trefpunkter med op til 30cm afstand. Og trefpunkterne vil følge rotationen af din demper.

 

Hvis du anvender kugler med kraftig boattail, vil du få maksimal udslag

Link to comment
Share on other sites

Kære Sitting Duck

Det drejer sig om insiderviden, :winke1: (viden om hvordan insiden af den nævnte demper ser ud 8) )

 

Jeg har gennem tiden testet virkningen af anvendelse af asymetrisk indmad i dempere, og har kommet frem til at det er den mest almindelige årsag til så store ulogiske træfpunktsforandringer ved montering af dempere (med ulogiske menes, næsten alt andet end at skudet går lavere jo tungere demper du montere)

 

Nu er jeg godt klar over at der kan komme en haug af forklaringer om pibesvingninger og anden ammestuesnak.

Ændringer i træfpunkt ved montering ad demper, forårsaget af pibesvingninger, vil næsten altid blive klart mindre, end forskellen mellem forskellige ammotyper i samme riffel.

Dette er baseret på opfattelse af at apmlityden(svingningshøjden) på pibesvingningen, altid vil blive mindre hvis man montere en vægt på mundingen(lyddemperen).

Jo mindre amplitude på en pibesvingning, jo mindre afvigelse afhængigt af hvor i pibesvingningen mundingen befinder sig når kuglen slipper mundingen

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg gjøre, men hva kan jeg bruke den kunnskapen til? Du skal bruge den kundskab til at højne det generelle vidensniveau på Kammeret, og om jeg har ret , vil det gøre dig meget opmærksom på om demperen altid er spændt til samme punkt

Nybegynner på demper skjønner du.

 

Finnes det dempere med symetrisk innmat, og hva er fordelen med disse? (hvis testen viser et mønster som indikerte, har du vel svaret. Af dempere med symetrisk indmad fra samme producent kan nævnes Maxime)

Link to comment
Share on other sites

@ignorant: Tusen takk for at du deler din kunnskap. Testen blir gjort i morgen med etterfølgende oppdatering her.

 

Ikke rettet mot deg, men hvorfor i h...... kan ikke produsent/selger fortelle om slikt? Jeg frykter at denne kunnskap betyr at en må foreta ny innskyting hver gang en skrur demperen av og på. Eller er det nok å sjekke at klistrelappen havner på samme plass hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Da er testen utført. Pusset rifla i går etter skyting. Demonterte demperen. Ga den en sky med olje bakfra og monterte den igjen.

 

1. skudd: 3 cm kl 1

2. skudd: 4 cm kl 3

Her er jeg fornøyd med såpass liten variasjon fra i går. Dette holder på elgen.

Justering av siktet:

3. skudd: Venstre i hvitlappen

 

4. skudd, demper 90 grader: 6 cm kl 1

5. skudd, demper 180 grader: 9 cm kl 2

6. skudd, demper 270 grader: 5 cm kl 3

 

7. skudd, demper tilbake på plass ( 0 grader): 1 cm kl 12.

 

Ammo: NM60 LOT 18-RA-98

Link to comment
Share on other sites

De patroner du anvender, er kuglerne med flatbase, eller boattail.

Næste test, kan du så ikke skyde endnu et referenceskud uden demper. Da jeg ikke er helt klar over om din oprindelige justering på 18cm, var i forhold til skud uden demper, eller bare første serie, efter gjengning og montering,

 

Hvis din første indskydning ikke relatere til skud uden demper, så har du efter din test en afvigelse på op til 9cm afhængigt af hvordan dempere, er roteret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan bare ofre en patron, hvor du tager en tang, og trækker en kugle ud af hylstret.

 

Hvis den er rimelig flatbase som jeg forventer, vil det være suverent, om du gør en lignende test med en tydelig boattail kugle, på linje med Lapua scenar, eller norma golden target

Link to comment
Share on other sites

Ny test i dag. Samme ammo.

200 meter, liggende uten støtte.

 

Jeg observerer at klistrelappen står på nøyaktig samme sted ved på/av montering. Det er således ikke særlig interessant å teste i ulike stillinger på demperen. Har nettopp lært på Kammeret at våpen skal oppbevares med demperen skrudd av. Det er derfor interessant å se om treffpunktet er likt etter demontering/montering.

Jeg tester 5-skuddserier med demperen på og av hver annen serie.

Til min glede ser jeg at endringen av treffpunkt er < 5cm ved av/på. Dessuten at treffpunkt ikke endres ved på/på og av/av.

Den etter min mening lille endringen er innenfor det som kan skyldes skytteren.

Konklusjon: Jeg er tilfreds :-)

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips ang vedlikehold av demperen.

 

Demonter demperen for hvert 300. skudd og fil ut gradene som bygger inne i kulehullene til baflene.

 

Gjør dette som et minimum før hver jaktsesong, så slipper du ubehagelige overraskelser i form av stygge skadeskytinger grunnet ei kule som har subbet demperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...