Jump to content

Drivende jakthund med HD - erfaringer?


Snokum

Recommended Posts

Jeg har en tre år gammel drivende hund, som plutselig begynte å halte på bakbeinet for to og en halv uke siden.

Han har jaktet en sesong uten antydninger til plunder, og så helt ut av det blå ville han ikke trå ned på beinet.

Røntgenbildene viste HD, graden er jeg usikker på.

Vi satte igang med smertestillende og betennelsesdempende medisiner,

disse har han gått på i to uker.

Har nå vært uten medisinering i tre dager, og er haltefri. Så langt ihvertfall.

Siden han nå er haltefri, og da kanskje har et liv foran seg tross alt, melder det seg jo noen spørsmål.

Jeg er naturligvis svært opptatt av å skjerme ham etter beste evne, samtidig som han skal leve et aktivt liv.

Fordelen hans er at han bare veier 18 kilo, og har ekstremt mye muskulatur rundt hoftene.

Nå vet jeg at noen forleverandører produserer spesialfor tilpasset hunder med leddproblemer.

Har noen her erfaring med disse? Finnes det annet kosttilskudd enn Omega 3?

Han har fått Dr. Baddakis Omega 3 siden jeg fikk ham.

 

Dommedagsprofetier har jeg mer enn nok av i mitt eget hode, mer av sånt trenger jeg ikke.

Men gode råd mottas med et stort takk. :smile:

Link to comment
Share on other sites

At han begynte halte fgor 2,5 uke siden betyr ikke at det er pga HD... Han kan ha strekt seg, slått seg, u name it! Så klart kan det være det, men umulig å vite.

Jeg har sett elghunder som har jagd til de er 10 år gamle med E grad HD, uten å ha hatt ei plage hele livet, så klart dette varierer fra individ til individ, men synes ikke du skal få dommedagstanker av den grunn. :)

Og disse fortilskuddene pga HD/ leddfeil, er vel stort sett lagd av den enkle grunn, at noen skal tjene mer penger på folk som vil gjøre alt for sine hunder!

Jeg hadde villet hvile han til han er haltefri, og så begynt på igjen og latt hunden leve ett normalt aktivt liv, og la den få jage så mye den vil.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et positivt innspill!! :smile:

Jeg har også tenkt at det i teorien kunne være tilfeldig at vi oppdaget HD'en,

og at han i tillegg hadde en annen skade som plaget ham.

Men haltingen var veldig, hva skal jeg si.. "hoftepreget".

Uansett - han halter ikke nå, selv om han er litt stiv og klønete når han går på flatt gulv.

Men det har han alltid vært.

I skauen er det full rulle, første jakthelga i fjor løp han 4,5 mil fordelt på to dager. Ikke antydning til halte etterpå.

Det er ganske ekstreme påkjenninger for en hund med disse korte stubbene, og sånn gikk høsten.

Så det er jo merkelig at HD'en skal gi seg til kjenne sånn helt uten forvarsel..

Jaja. Omega 3 skal han ihvertfall fortsatt få,

så får jeg høre med veterinæren vår om hun har råd for videre trening og kosthold.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fekk du noko indikasjon frå veterinæren som tok røntgen bilda? Graden av forkalkning mellom hofteskåla og lårhodet er ein avgjerande faktor. Ein hund med liten grad av sekundærforandring (forkalkning) i hofteleddet vert som regel mindre plaga av smerte og stivheit.

Dette er viktigare å få svar på enn graden av HD hunden har. Mindre hundar vert ofte ikkje like mykje berørt av lidelsen som store tunge hundar. Dersom hunden din i dag fungerar fint, er det ikkje noko å uroe seg for. Litt halting kjem ofte av stivheit og ikkje smerte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tre år gammel drivende hund, som plutselig begynte å halte på bakbeinet for to og en halv uke siden. Han har jaktet en sesong uten antydninger til plunder, og så helt ut av det blå ville han ikke trå ned på beinet.

Røntgenbildene viste HD, graden er jeg usikker på.

 

Har ingen gode råd, men som det nevnes tidligere her er det ikke sikkert at haltheten skyldes HD. Har ei drevertispe med grad C som har jakta godt i mange år til tross for hoftene, og det ligger et tresifra antall rådyr i kjølvannet av den bikkja. Hun er vel ni år nå, på det meste jakta vi 12 heldager i strekk på slutten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått utskriften fra Magnus Rørvik nå, han er radiolog og kirurg og får tilsent bilder fra hele landet.

 

"HD, i allefall middels grad. Ofte asymptomatisk på disse hundene, men kan også gi symptomer.

Tror at hvis hoftene var et problem, ville man finne sekundærforandringer."

Han har også gitt en litt mer avansert beskrivelse, der han altså beskriver lite sekundærforandringer.

Med andre ord er det et minimum av forkalkninger. Så langt.

Men - det er mer.

Han beskriver at bakbeina har ekstreme vinkler, leddene altså. Store avvik, av det jeg kan forstå.

"Er ikke kjent med rasens "normale" konstitusjon (disse er jo uansett langt fra normale).

Tror imidlertid at utviklingen av tibia og haseleddene her er mye unormale også sett i relasjon til resten av rasens populasjon.

Er redd for at dette rett og slett gir hindring av normalt leddutslag, og dermed normalt løpesett".

 

Han er jo stiv i bakparten, har alltid vært det.

Men samtidig vet jeg jo hva som bor i ham av fysisk kapasitet, det så jeg i fjor høst.

Og vi har gått jevnlige turer på 3-4-5 timer, aldri noe plunder før denne episoden for snart tre uker siden.

Han er fortsatt haltefri etter at vi slutten på medisinene,

vi var på en halvannen times skautur forrige dagen, skal på en ny tur i regnet i dag.

Jeg tenker sånn jeg da, at så lenge han er smertefri så kan han gå så klønete han bare vil.

Som regel slår han over i trav, og da ser han helt fin ut. Hopper og spretter uten problem.

Ei hjulbeint kjerring går rart, men trenger ikke å ha smerter av den grunn..?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Første jeg ville ha gjort er å få en offentlig avlesning hos NKK.

 

Når det gjelder hundens forutsetninger, så er mosjon alfa omega for HD-hunder. Riktig mosjon. Oppsøk gjerne vanntredemølle eller lignende hvis du har det i nærheten. Oppvarmning før noen store fysiske prestasjoner er også viktig, men også nedgåing også etter en løpetur eller lignende.

 

Når det gjelder hundens livslengde, så har jeg den formeningen at kvalitet er bedre enn kvantitet.. Snakk med dyrlegen din og få gode råd hvordan du kan holde hunden din i best mulig form. Deretter bruk hunden din så lenge plagene ikke er der. Når det gjelder jakthunder, så er det mye bedre for de å bli brukt i 6 år enn å ligge i sofan i 10 år..

 

Lykke til :)

 

Edit: men leddplager er det også viktig å holde hunden tynnest mulig for å slippe ekstra belastninger unødvendig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...