Jump to content

Hvor langt fra sivilisasjonen må man for å skyte med hagle?


Hansen

Recommended Posts

Tror det er noe som heter min 300 meter fra tettbebyggelse. I tillegg må du ha grunneiers tillatelse eg sikker bakgrunn. Med haggel lærte jeg en tommelfingerregel, at sikkerhets avstandet på haggel er diameteren på haggel kulene(mm) x 100. Svaret får du får da er sånn ca sikkerhetsavstand i meter :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var litt dumt, fordi det er rundt 200 til nærmeste nabo ute på hytta, og jeg kunne tenke meg å jakte på noen av de lekre duene som flyr over hodene på oss der ute.

 

Forresten, når man jakter duer, hvordan skal man vite om de er konkuranse-duer som er ute på vift eller ville duer?

Link to comment
Share on other sites

Du får forhøyre deg litt om det er folk i nærleiken som har brevduer. Antakeleg upopulært å skyte ned desse.

Når det gjelder avstand til nabo eller anna "sivilisasjon" so blir det vel mykje skjønnsmessig vurdering.

Det vil vel uansett aldri skade å snakke med nabo'en om det, før ein eventuelt begynner å leite etter lovar og rettar.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, når man jakter duer, hvordan skal man vite om de er konkuranse-duer som er ute på vift eller ville duer?

Det er vel berre ringduer ein har lov til å jakte på. Ein kikkert og ei fuglebok kan kanskje hjelpe? Viss du ikkje klarer å identifisere fuglearten så har du svaret. Da skyt du ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Trodde folk hadde det for vane å være høflig her jeg? :roll:

 

Jeg var den beste på kurset, både teoretisk og praktisk, så det mangler ikke på det. Jeg vet utmerket godt sikkerhetsavstand på hagle, .22LR, .22 MAGNUM og grovkalibret rifle.

 

Det vi ikke har lært noe om er hvor langt man må ut fra et byggefelt for å skyte - derfor spør jeg. Siden postduer ikke går under jakt-emnet har vi heller ikke lært hvilke duer som er post-duer, temmede duer eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hehe.

 

Hansen, berre ta det roleg. Det fins ingen dumme spørsmål, berre dumme svar. Kenny demonstrerte nettopp det siste... 8)

 

 

Her er jeg helt enig. Slike svar bør man ungå. Gavner ikke noe. graahund

Link to comment
Share on other sites

Tror det er noe som heter min 300 meter fra tettbebyggelse. I tillegg må du ha grunneiers tillatelse eg sikker bakgrunn. Med haggel lærte jeg en tommelfingerregel, at sikkerhets avstandet på haggel er diameteren på haggel kulene(mm) x 100. Svaret får du får da er sånn ca sikkerhetsavstand i meter :)

 

Men det er vel 300m i SKYTERETNINGEN. Dersom du har tenkt å stå med ryggen til hyttenaboen din, gjør det vel ikke noe, så lenge naboen din ikke blir genert av skytingen...

Link to comment
Share on other sites

Tettbebyggelse er en ting, ett hus eller hytte noe annet. Jeg jakter , og har jaktet mye mellom husvegger. Selvfølgelig er det lov å avfyre en hagle nærmer ett hus enn 300 meter. Hva tror dere alle Norges gluggjegere gjør? Det er ikke noen regler for slikt. Jegeren plikter å sørge for at alt han gjør er sikkert ,og ikke til fare for hverken folk eller fe.Det er jegerens ansvar.Men dette med ulempe er en annen ting. Og da snakker vi om støy. Jeg felte forks. ett rådyr i fjor mindre enn 200 meter fra ett beboelses hus. Og det ga ingen problemer med ulempe. Ett skudd bla avfyrt. Men hadde jeg stilt meg opp på samme jorde med hagla, og en bag med patroner for å skyte leirduer en søndag formiddag, tror jeg huseieren vill blitt sur. Da snakker vi om ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål av liknende natur, så tar meg friheten og låner tråden litt hvis jeg får lov.

Har nemmelig tenkt å prøve meg på posteringsjakt på ringduer på et jordet her i nærområdet, og syntes jeg har funnet et ganske bra jordet hvor det i ytterkanten er en del skog som jeg kan gjemme/kammoflere meg i. Problemet er bare at det går en vei forbi dette jordet (tror den er mellom 400-500m unna der jeg setter meg opp for å skyte men skal måle opp dette bedre). Planlegger å bruke nr 4 stålhagl som da har oppgitt diameter på 3.25mm (alstå burde man vel ha 325m sikkerhetssone). Burde det da være noe problemer med å skyte 400-500m unna veien eller bør jeg finne meg et annet jordet? Vil helst være på den sikre siden her, går jo en del trafikk der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål av liknende natur, så tar meg friheten og låner tråden litt hvis jeg får lov.

Har nemmelig tenkt å prøve meg på posteringsjakt på ringduer på et jordet her i nærområdet, og syntes jeg har funnet et ganske bra jordet hvor det i ytterkanten er en del skog som jeg kan gjemme/kammoflere meg i. Problemet er bare at det går en vei forbi dette jordet (tror den er mellom 400-500m unna der jeg setter meg opp for å skyte men skal måle opp dette bedre). Planlegger å bruke nr 4 stålhagl som da har oppgitt diameter på 3.25mm (alstå burde man vel ha 325m sikkerhetssone). Burde det da være noe problemer med å skyte 400-500m unna veien eller bør jeg finne meg et annet jordet? Vil helst være på den sikre siden her, går jo en del trafikk der.

 

Uansett hvor langt det er til veien skal du ikke skyte mot den. Det er da grunnleggende våpen lære. :evil:

Men hvis veien er på siden av deg så har det ikke noe og si...bare passpå at du ikke sikter og skyter den retningen. Men hvorfor bruke så store hagel? bruker 2,75mm med stål jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel egentlig ikke tenkt å skyte mot veien, men var allikevel litt usikker på hvordan reglene på dette var. Har tenkt å sette meg i ene enden av jordet (jordet grenser til et nytt jordet men er elv/bekk mellom og dermed en del trær). Får sørge for at jeg skyter parallelt eller litt bort fra veien.

Mente det var noe om at når man brukte stål så skulle man helst ha litt større haglstørrelse, men er fortsatt ganske fersk jeger så tar jo alltids i mot tips, skal ta å kjøpe inn en del jaktammunisjon nå snart skal ta og kjøpe en del med nr6 hagl samtidig som jeg kan bruke til dette, så får jeg heller bruke nr 4 på skogsfugl jakten.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hør med grunneierlaget eller jff området der du har tenkt å jakte. I de fleste utmarks lag har dem

satt noen generelle regler når det gjelder jakt ved/på vei. Det byr sjelden på problemer med å jakte ved vei. Hvis du reiser ut å kikker litt på de jordene du tenker å jakte på, så ser du fort trekk rutene til duene. Ha det i bak hue, dem trekker stort sett etter "linjer" i terrenget (kraft linjer, åser osv) Se hvordan trekket går i forhold til veien, sett deg slik i terrenget at du har ryggen mot veien hvis mulig. Sett så opp duene slik at du sitter med duene 15-20 m forran deg. (husk spissen av hesteskoen/v-formasjonen skal alltid peke mot vinden)

Deretter er det bare å sitte rolig til showet begynner.

Å bruke 3-4-5 patroner er ingen vits på ei due. Hvis du kjøper ei pakke med Nittedals TS leirdue patroner, (den svarte) så har den fart nok så det holder. Due er et veldig lettskutt vilt. Men et lite tips, holder du skuddet ditt til rett før dua skal sette seg ned, så står den mer eller mindre stille i lufta og du vil sjelden oppleve skadeskytinger den første tiden. Så er det bare å huke tak i en instruktør på leirdue banen, og trene, trene, trene og trene :wink:

 

Det å jakte i nærheten av hus er ikke farligere enn du gjør det til sjøl.

Det jeg mener er: Kommer dua fra huset, vent til den er over eller forbi deg. Det gjelder bare å tenke samtidig som du jakter, du får ALLTID en ny mulighet og trenger ikke skyte på alle muligheter.

Og sist men ikke minst, snakk med de som bor i nærheten av der du skal jakte. Folk flest er ikke så negative til jakt som vi tror. Husker selv når jeg skulle jakte de første gangene...gjemte våpnet når det kom bil, satt rolig uten en lyd hvis det kom folk og når jeg hadde skutt og dua lå på jordet...ventet til jeg var sikker på at ingen kom for å spørre hva jeg drev med, sprang så ut til dua i reneste indianer stil, hentet dua og sprang tilbake i skjulet... :lol::lol::lol:

Vi driver med noe som er fullt lovlig, snakk med folkene rundt deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...