Jump to content

utrøyking av rev...


sangro97

Recommended Posts

Det er heller neppe noe som er mer ødeleggende for revjakta i et område enn å røyke ut et revehi. Det vil mest trolig ødelegge hiet for mange år fremover.

 

Et kjent revehi som er i bruk er en ressurs for revejegeren, ettersom det vil være et knutepunkt for reven i område - ikke bare rev som overnatter der, men rev som "hører til" hiet vil som regel være innom med jevne mellomrom. Under drivjakt og jakt med hund vil hiet være den beste posten, selv om reven ikke går inn i drevet vil den veldig ofte passere hiene. Kanskje ikke så rart, for hvis den følger sine vante stier er det jo bare helt naturlig at disse går forbi hiet.

 

Dessuten ligger reven ikke så ofte i selve hiet, men i dagleier rundt i terrenget - av og til i dagleie like ved hiet. Og hvis en jakter uten hihund og uten sporsnø, vil det være helt på måfå om reven er inne når en setter i gang med et hi.

 

Så min konklusjon er i allefall at utrøyking av revehi ikke bare er ulovlig, men det er også korttenkt og veldig lite effektivt i forhold til revejakta.

Link to comment
Share on other sites

I hvilken lov/forskrift er forbudet hjemlet?

 

Dette undres jeg på også. Nå har jeg skummet igjennom både lov om jakt og fangst og forskrift til lov om jakt og fangst. Null treff på noe om dette med utrøyking av hi, eller noe om hijakt i det hele tatt. Kan være jeg har oversett noe. Men hadde vært fint å få beskjed om hvor det står.

 

Personlig mener jeg ikke dette er noe værre en hijakt med hund. Men moralsk sett så liker jeg ikke tanken på det heller. Ikke når det ikke er et skadedyr av store dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble diskutert en gang tidligere også, den gang var det en som ringte Dirnat og fikk til svar at det ikke var lov, og den personen som gav det svaret begrunnet det med Lov om dyrevelferd (Dyrevernloven). Noe bedre svar dukket aldri opp i den tråden, som finnes HER.

 

Forøvrig:

Bernkonvensjonen - (mener å huske artikkel 8 ) - legger restriksjoner på bruk av blant annet røyk og gass. Norge har undertegnet denne konvensjonen, og det betyr vel at det ikke er lov?

 

Edit: Link til opplysningene i Bernkonvensjonen: http://conventions.coe.int/Treaty/FR/Treaties/Html/104-4.htm

Link to comment
Share on other sites

Takk for et meget informativt svar. Nå ble ihvertfall jeg vesentlig klokere :D

 

Slik jeg leser det da, så kan du ved utførelse av utrøyking bli dømt for brudd på dyrevelferdsloven §20, som igjen begrunnes i Bernkonvensjonen som vi (Norge) har undertegnet.

 

Jeg trives best med svart på hvitt :D

Link to comment
Share on other sites

Tror du tok innlegget mitt for å være krassere enn jeg mente :smile:

 

Har aldri skrevet at jakt med hihund er forferdelig.

Jeg gav utrykk for et personlig moralsk syn på hijakt.

Jeg har ingen grunn til å mene at slik jakt er forferdelig eller rett/galt, da jeg har liten kunnskap om denne jakten. Derfor var det viktig for meg å vektlegge "Jeg liker ikke tanken på den jaktformen".

En dag med ny lærdom, viten og moralske retningslinjer, har jeg kanskje lyst til å prøve meg på slik jakt :wink:

 

For å utdype min personlige mening om likhetstrekk mellom røyking og hundbruk, så er begge en måte å drive ut dyret på for at det skal kunne skytes. Da mener jeg det er likegyldig om hvilke metoder man bruker så lenge det er innenfor visse rammer. En slik personlig mening kan selvfølgelig endre seg med ny lærdom :winke1:

Link to comment
Share on other sites

ser og hva du mener. en hi hund vil bite reven til blods...

Feil! En hihund kan bite en rev til blods, men sjansen er da stor for at hunden selv blir skadet, med følgende "sykemelding".

Slike hunder blir som regel verre med årene og er til slutt ikke brukende på jakt. Men ja det skjer, men er ikke noe hijegere flest ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...