Jump to content

Revespesialist


solbergsolberg

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke på hvilket nivå du tenker å bli revespesialist, men siden jeg jobber innenfor utdanning, kan jeg i alle fall peke ut en mulig retning du kan gå for å lære mye om rev. Ta en studieforberedende utdanning på videregående, og begynn å studere biologi på høyskole eller universitet når den tida kommer.

 

Nå skriver du ikke noe om du trives best med praktiske eller teoretiske fag, men for å lære virkelig mye om rev, må du nok innom andre fag på veien. På biologistudiene kan du for eksempel velge en spesialisering innenfor zoologi. Det finnes også mer målrettede studier innenfor naturforvaltning som kan være en vei å gå. Begge disse studiene har mye feltundervisning.

 

Studiene er som regel bygd opp med en del generelle emner i begynnelsen, og så kommer spesialiseringen etterhvert. Underveis vil du garantert få mange ideer til ulike innfallsvinkler, og det er ofte enkelt å bytte studiested hvis du hører om noe interessant på en annen høgskole eller universitet - i Norge eller i utlandet.

 

Lykke til med viktige og vanskelige valg :D

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver du ikke noe om du trives best med praktiske eller teoretiske fag, men for å lære virkelig mye om rev, må du nok innom andre fag på veien. På biologistudiene kan du for eksempel velge en spesialisering innenfor zoologi. Det finnes også mer målrettede studier innenfor naturforvaltning som kan være en vei å gå. Begge disse studiene har mye feltundervisning.

 

Hvis man virkelig ønsker å spesialisere seg på et så snevert felt, er det neppe noen fordel å ta den generelle naturforvaltningsutdanninga. Naturforvaltere er dusinvare i Norge, det er utdannet på tusenvis. Jeg kjenner en del (fra min egen utdanning) og de som har fått seg relevant jobb har gjort det etter å ha gått videre med spesialiserende utdanning innen ymse felt. I så måte synes jeg kanskje naturforvaltningsutdanninga er en omvei. Det er antakelig tidsbesparende og fornuftig å sikte rett mot universitet med en gang...

 

Men så er det jo alltids også et spørsmål om hva slags revespesialist en ønsker å bli. Jaktspesialist (3 år jaktelev + 2 år skole i Danmark = Jaktmester, finnes 1 relevant jobb i Norge såvidt jeg vet), reve-veterinær (5 år vet.hs i Norge evt utlandet), reve-forvalter (universitetet er vel mest relevant) osv...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man virkelig ønsker å spesialisere seg på et så snevert felt, er det neppe noen fordel å ta den generelle naturforvaltningsutdanninga.

Det er jeg enig i. Men spørsmålet til TS er ikke så lett å svare på, verken når det gjelder nivå eller hvilken tilnærming til faget han tenker seg. Jeg har googlet litt, og det kan se ut for at NTNU muligens har en interessant studieretning innenfor biologistudiet. Det er til og med bilde av en fjellrev i presentasjonen :D

http://www.ntnu.no/studier/bbi/okologi

 

Etter mastergraden kan man sikkert ta doktorgrad på tannstilling hos korsrev fra biotoper med varierende kalsiuminnhold i jordsmonnet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...