Jump to content

Mauser


Elg jegeren

Recommended Posts

er det en HVmauser? se om du får tak i et sluttstykke til en banemauser. der er hevarmen andre veien og du kan slippe å fikse på den i hele tatt. det gjorde jeg.

betalte ca 500 for montasje(leopold ) hos Jaktdepotet på Fauske.

ca 270 for weaver skinne samme plass.

kikkert får du velge selv. håper dette hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Ei hv mauser er 995 kr max,uansett nytt løp.Alle sammen vart bygd om frå7,92*57 til 308 for bruk i forsvaret og heimeværnet og dei aller fleste er ikke skutt mykje.skal du ha deg ei slik ei så ville eg hatt den orginal,som eit klenodium,

Begynner du å bygge så flyr tusenlappene fort. Å Ja,jeg har gjort det før. :lol:

1000 kr rifle

1000kr for stokk minst

1000kr for avtrekk

250kr for sikring minst

500kr for borring av kikkert montasjer

1000kr for baser`/ringer minst

8002kr for bedding

1000kr ombygging av hevarm

Pluss kikkert

 

Fordelen er at du pår ei dønn solid jakt rifle som fungerer uansett

Men du får ferdigt bygde m98 jakt rifler og andre rifler,remmington,winshester,marlin,+++ frå 2000 kr og oppåver.

Men det er alltid morro å bygge seg ei personlig riflemen til sjuende og sist kan du gå å kjøpe deg eit nytt våpen og ha penger til gode istedet for å bygge seg eitt gamalt våpen :?

Link to comment
Share on other sites

Bedding gjøres ved at en tar ut treverk der låskassa ligger an. Deretter fyller en beddemasse på, og former slik at låskassa ligger "hånd i hanske". Løpet legges fritt, og deretter vil ikke låskassa eller løpet bli påvirket om treverket utvider seg, f eks ved mye regnvær. Dette arbeidet bør gjøres av en bøssemaker, om du ikke har spesielle evner med tre og lignede håndverk. Det er nok mange som ikke bedder riflene sine, men skal du først gjøre arbeid på en Mauser, ville jeg nok satset på det.

Og det koster ikke 8002 kr, men mer 800, må være en trykkleif der.

Det koster litt hvis du skal bygge om en Mauser helt fra bunnen av.

Link to comment
Share on other sites

Ei hv mauser er 995 kr max,uansett nytt løp.Alle sammen vart bygd om frå7,92*57 til 308 for bruk i forsvaret og heimeværnet og dei aller fleste er ikke skutt mykje.skal du ha deg ei slik ei så ville eg hatt den orginal,som eit klenodium,

 

Nå håper jeg for guds skyld du mener kulekaliber .308"... vanlige HV-Mausere (K98k-F1) er kamret for .30-06 Springfield (7,62x63), ikke .308 Winchester (7,62x51).

Link to comment
Share on other sites

Alle skjefter bør beddes, dei fleste foretrekker vel å helbedde en K98 grunnet uttaket av materiale på venstre side av låskassa.

Også skjefter med beddeblokk bør i det minste skim beddes, siden ei masseprodusert låskasse sjelden er 100 % konsentrisk spesielt ikke en gammel M98, og dermed blir ikke 'beddinga' stress fri.

Og aluminium uten overflate behandling korroderer jo veldig fort.

Skim bedding kan du temmelig enkelt gjøre selv, full bedding med uttak av materiale og søyler bør en overlate til en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Ei hv mauser er 995 kr max,uansett nytt løp.Alle sammen vart bygd om frå7,92*57 til 308 for bruk i forsvaret og heimeværnet og dei aller fleste er ikke skutt mykje.skal du ha deg ei slik ei så ville eg hatt den orginal,som eit klenodium,
Nå håper jeg for guds skyld du mener kulekaliber .308"... vanlige HV-Mausere (K98k-F1) er kamret for .30-06 Springfield (7,62x63), ikke .308 Winchester (7,62x51).

 

ja selfølgelig 30-06,jeg skrev bare etter dimmen på caliberet.Og en beddejobb til 8000 var vel i drugeste laget.Men uansett så blir det fort dyrt å bygge om ei mauser

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Oppbygging av jakt- eller langholds-våpen på grunnlag av M/98 er det masse tråder om her inne, bruk søkefunksjonen!

 

Først og fremst har vi denne tråden.

Her er en annen tråd om temaet.

Og enda en.

Og her skal ombyggingen gjøres "på lavbudsjett"!

 

Oppsummering av M/98-prosjekter er vel omtrent dette!

 

Men til ditt siste spørsmål - dette Boyds-skjeftet er OK. Bare vær oppmerksom på det de skriver om M/98-skjefter: På grunn av produksjon av låskasser på mange forskjellige fabrikker, og med mer eller mindre nøyaktig produksjon, er de nødt til å lage utsparingene for mekanismen temmelig grove. En må derfor "bedde" disse skjeftene - men det kan du sjøl gjøre, med litt stålplast, husk slippmiddel (skokrem gjør jobben).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...