Jump to content

Sprekk i hylser.


beagle

Recommended Posts

Har kjøpt meg ein brukt kombi som eg prøveskaut i dag. Ville ta vare på hylsene for å lade sjølv seinare.

Oppdaga etter å ha skutt 6 skot at hylsa var byrja å sprekke ca 1cm fra bunn. Sprekken gjekk vel rundt ca. 1/3 av hylsa.

 

Dette er i 7x57R med fabrikkladd blyspiss fra Sellier & Bellot.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som rifleløpet har for stort patronspill. Hør med en børsemaker om hva han kan gjøre med saken. Eller så er kammeret ditt skakt slik at hulsene dine brytes mot den enesiden. Prøv og kamre ei av hylsene dine hvis de ikke kamrer så har du svaret der. Uansett tror jeg børsa må til børsemaker vis du skal ha håp om og lade med den.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ville snakket med han du har kjøpt den av og hørt om han har hatt lignende problemer.

 

Kan være en kombinasjon av stort patronspill og "selleri og gullerot" hylsekvalitet. Ville spandert på meg en pakke norma og testet med dem.

 

Børsemaker er nevnt og det er absolutt lurt å sjekke dette ut.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke dritt deg ut med å skyte 7x57R i ett 7x65R kammer?

Om ikke tror jeg børsemaker er neste stopp.

 

Har skutt med det som står stempla på våpenet. Og hadde det vært 7x65R istadenfor 7x57R så hadde vel hylsehalsen blitt deformert og ikkje sprekk 1cm over hylsebotnen!

 

Prøvde nokre skot med den i dag fra samme ammopakke. Fekk ikkje sprekker i nokon av dei hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være flere faktorer, men messingkvaliteten og evt. ujevne hylser kan jo være en mulig forklaring. Men har du tenkt å lade om og du sliter med dette så tror jeg at jeg ville fått en børsemaker til å se på kammeret ditt om det er noe der også. Er det det så vil du jo strekke/slite unødig på hylsene for hver skyting, og levetiden blir kortere på hylsene uansett hvilken produsent, ikke bare "selleri og gullerot" som ble nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Om det er noe galt med kammeret er det vel fint lite å gjøre med det på en kombi?

Men-selleri&gulerot har elendig hylser, så prøv en pakke Norma!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Kaprer denne.

 

Har et slikt kjedelig tilfelle som jeg ikke finner noe skikkelig beskrivelse om..

-.338 WM

-Win hylser

-små sprekkdannelser høyst en halv mm over beltet

-alminnelig trykkring 2-3mm over beltet

-halspresset (Redding, smurt)

-kjent med bindersmetoden, ingenting.

-delt ei hylse, ingenting.

EDIT/Tillegg: -Ladd og skutt 2 ganger m/225gr kule, 1.gang 71gr N160, 2.gang 69gr N160(jaktfelt).

Dette gjelder èn boks. Den andre boksen med identiske hylser er skutt 2ggr med jaktfeltladningen, og har ikke disse sprekkene ennå.

 

Men jeg liker ikke disse små bruddanvisningene.. kommentarer svært velkomne :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde nokre skot med den i dag fra samme ammopakke. Fekk ikkje sprekker i nokon av dei hylsene.

Nyervervede bruktvåpen er vanligvis godt innsauset i olje 8) også i kammeret :roll:

Kan dette skyldes at du ikke har tørrpusset kammeret før de første skuddene? Hvis hylsekroppen glir i avfyringsøyeblikket må den strekkes et sted (forutsatt at halsen samtidig kleber som normalt). Hvis du hadde tenkt å fyre av noen skudd før en eventuell børsemakertur hadde det ikke skadet å vite at kammeret er kjemisk fritt for olje.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er relevant for rifle, men når det gjelder pistolammunisjon fra S&B er det så vidt jeg kan forstå meget vanlig med sprekker i engangsskutte hylser fra nevnte fabrikk.

Plukker en del tusen S&B hylser i løpet av året, og går med noen hundre stk som følge av dette problemet. - Av den grunn pleier jeg å bruke S&B til konkuranseammunisjon, slik at hylsene bare lades en gang. Fire and forget brass for sure... Ville ikke tatt problemet så tungt før jeg eventuelt hadde funnet samme feil på andre fabrikat...

 

Uansett lykke til med undersøkelsene.

Link to comment
Share on other sites

-.338 WM

-Win hylser

-små sprekkdannelser høyst en halv mm over beltet

-alminnelig trykkring 2-3mm over beltet

 

 

Kan det være at headspacet på beltet er for romt? Altså at messingen over beltet er uten støtte?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kan det være at headspacet på beltet er for romt? Altså at messingen over beltet er uten støtte?

 

Hylsene headspacer/kamrer teoretisk på skuldra nå p.g.a. halspressing. Men skal kappe ei og prøve med shims hvor mye rom beltet tillater.

Har sett endel variasjon i beltedybden, men disse Win-hylsene er av de bedre i så måte.

En annen mistenkt er skjev støtbunn, det vil vise seg, skroter uansett disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...