Jump to content

Lakelander-rifle? Eller..?


ing-cognito

Recommended Posts

Har ei rifle jeg kanskje skal arve etter bestefar.

Det er en Lakelander, og type i våpenkortet står det bare "VS003" ifølge bestemor.

 

Noen som har mere info om denne, eller et annet navn den kan gå under? Finner lite på nettet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vs003 høres bare ut som et våpen nr. POD skriver mye rart i våpenkortene også.

 

En lakelander er vel nettopp det, en kongsberg 389. kaliberet står på pipen.

 

Send en pm til Mentor her inne om du ikke finner ut av det. Han har vel lagd børsa :-)

 

Sent from my GT-P6800 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ville tro det er en Lakelander M375, som er andre versjon i familien(M174 hadde vel 12 klakker?). Produksjonen ble senere overtatt av Varberger som produserte versjoner med 6 og senere 3 klakker (mulig de også lagde med 9). Om Kongsberg 389 er en redesignet Lakelander eller en videreførsel av Varberger er jeg litt usikker på, men den kom uansett mye senere.

Link to comment
Share on other sites

Så da slår vi fast at dette er en Varberger? Morsomt å lese litt historie, for så å prøve og identifisere våpenet!

Har kjenningene noe modellnummer jeg kan sammenligne og identifisere rifla med? Det som står i våpenkortet er tydeligvis ikke riktig :)

 

Jeg er ganske blå på sivile våpen, tok jegerprøven for noen år tilbake bare men har bare vært på leirduebanen hittil ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg får bare lese om de forsjellige typene og prøve og slå fast etterhvert.

Så får dere som har mer peiling bare kjøre på med input! :P

Hvordan skal man egentlig konkludere det 100%?

 

Er f.eks en Lakelander og en Varberger bygd helt like, da det er tatt over produsksjon/etterkommere osv.?

F.eks helt like kasser på utstiden, like sikringer og låser.

 

Når jeg ser på http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=5&ItemId=2565449&ReturnUrl=http%3A%2F%2Fwww.lauritz.com%2FItemList%2FItemList.aspx%3FLanguageId%3D5%232565449EndTagRU ser det forsåvidt veldig likt ut

Link to comment
Share on other sites

Hvis det står Lakelander på kortet kan du være rimelig sikker på at den er merket Lakelander (sjelden man klusser til det), hvis du har sett på kassen burde du vel finne merkingen der? Det spiller liten rolle om den er skrudd sammen av deler hos en annen produsent, det vil uansett være en Lakelander i praksis. Siden den har 9 klakker må det nesten være en 375 da 174 hadde tolv og senere modeller fra Varberger hadde 3 og 6.

Link to comment
Share on other sites

Okei, noe bør dem vel få plottet inn riktig der ;)

Vs003 er det eneste som står på kassen, ikke noe annet slik som rifla jeg linket til rett over her. Google ga meg ingen svar på vsoo3, så derfor jeg rådføre meg her.

 

 

Og her er det super hjelp å få! Tommel opp.

Link to comment
Share on other sites

VS er en typebetegnelse, en bestemt modell av låskasse. Det er bygd endel profesjonelle skarpskytterrifler på denne låskassa, og de brukes enda av prosfesjonelle skarpskyttere. Skarpskyttervåpnene som er bygd på disse kassene kalles i dagligtale blant skarpskyttere for "VS".

 

Lakelander som blir nevnt her er vel en ombygging av gamle Mauser-kasser, gjort på Kongsberg, ikke en våpenprodusent ? Varberger, Lakelander og Husqvarna er ikke "bygd" de er omgjort fra gamle krigsvåpen. Såvidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Mikko tenker kanskje på NM149 skarpskyttergeværene Våpensmia leverte til forsvaret?

Disse ble bygget opp på gamle M98 låskasser. Mener noen av disse hadde våpennummer

som startet med VS.

 

De jeg har vært borte i har ikke vært noe å skryte av.

Disse er vel ikke lenger i bruk av forsvaret så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Mikko tenker kanskje på NM149 skarpskyttergeværene Våpensmia leverte til forsvaret?

Mikko tenker nok på t.d. M83, som vart bygd på Kongsberg frå 1983, på kasser frå G33/40, den såkalla bergjegerkarabinen - ein litt lettare utgave av M98.

Link to comment
Share on other sites

Mikko tenker kanskje på NM149 skarpskyttergeværene Våpensmia leverte til forsvaret?

Disse ble bygget opp på gamle M98 låskasser. Mener noen av disse hadde våpennummer

som startet med VS.

 

De jeg har vært borte i har ikke vært noe å skryte av.

Disse er vel ikke lenger i bruk av forsvaret så vidt jeg vet.

 

 

De sivile het VS84S og hadde serienr som begynte med VS.

NM149 er vel ikke i bruk av noen som helst lengere? (og hvorfor bruker ikke forsavret, politiet osv Sauer 200STR? Enklere kan det vel ikke bli-kanskje for enkelt??)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...