Jump to content

Garmin Topo Premium


larsern

Recommended Posts

Er det noen eksperter på de nye Garminkartene (Premium) som kunne veilede meg om hvordan jeg kan få innstallert kartet på PC'en. Har vært i kontakt med Garmin support som ikke klarte å løse problemet. De trodde det var noe feil på brikken, noe jeg betviler da jeg får opp kartet på GPS'en (Oregon 300).

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sikkert noen dataguruer som arresterer meg, men det får så være...

 

Hvis du skal ha kartet fra brikken (GPS'en) og inn i Mapsorce så er det i utganspunktet ikke mulig. :(

 

Hvis du leser noen GPS-forum så vil du se all peppern som Garmin får fordi de ikke leverer alt av kart på CD/ tilsvarende medium, men direkte på den forp....e mikrobrikken! Men bryr de seg?? Næh....

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jeg får innstallert kartet på GPS'en, men har ikke noe valg som gjør at jeg kan overføre dette til PC'en. Jeg har prøvd å satt inn SD kortet i PC'en og finner da igjen dette på "Min datamaskin" under flyttbar disk G:, men her er det bråstopp, hvordan i .... får jeg innstallert dette i det flotte planleggingsverktøyet "BaseCamp"?

Link to comment
Share on other sites

Har du kartet på en CD? Da legger du kartet inn i PC'en direkte fra CD'en, IKKE via GPS'en. Kjenner dessverre ikke "Basecamp", men er rimelig sikker på at kartet ikke legges inn fra GPS'en. Konverteringen av formatet funker ikke "den gærne veien".

 

Informasjon som WayPoint, spor etc som du lager enten på PC'en eller GPS'en er normalt enkelt å overføre begge veier mellom GPS og PC. Dette gjelder selvsagt kartet som du har på PC'en og som du laster inn på brikken i GPS'en.

 

Har du CD'en og ikke får det til, prøv MapSorce, det har virka på alle mine GPS'er og PC'er.

 

Edit; par stykker var før meg..

Link to comment
Share on other sites

De nye "Topo Premium" kartene er ikke på CD, men på brikke. Har satt dem inn i leseren på PC'en og kommer da opp som ei mappe på PC'en som heter "Garmin". Åpner du denne igjen så får jeg noen filer som er uforståelig for meg. Så problemet er da å få kartet som ligger på brikken innstallert på PC'en.

Jeg får åpnet kartet på GPS'en, men siden jeg har brukt en formue for å få et kartblad som dekker det jeg er interessert så forventer jeg at jeg har muligheten til å planlegge turer på PC'en som jeg så senere legger over på GPS'en.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha kartet fra brikken (GPS'en) og inn i Mapsorce så er det i utganspunktet ikke mulig. :(

 

Hvis du leser noen GPS-forum så vil du se all peppern som Garmin får fordi de ikke leverer alt av kart på CD/ tilsvarende medium, men direkte på den forp....e mikrobrikken! Men bryr de seg?? Næh....

 

Leser du svarene du får i tråden din? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sikkert noen dataguruer som arresterer meg, men det får så være...

 

Hvis du skal ha kartet fra brikken (GPS'en) og inn i Mapsorce så er det i utganspunktet ikke mulig. :(

 

Hvis du leser noen GPS-forum så vil du se all peppern som Garmin får fordi de ikke leverer alt av kart på CD/ tilsvarende medium, men direkte på den forp....e mikrobrikken! Men bryr de seg?? Næh....

Garmin har ingenting med disse kartene å gjøre. Det er Geoinsight som henter rådata fra kartverket og lager digitale kart for bruk på Garmin GPS'er. De har valgt en veldig merkelig løsning med disse premium kartene særlig hvis man ønsker å ha flere kartområder inne samtidlig på gps'en(noe de fleste vil ha). Geoinsight tilbyr å legge inn flere områder på en minnebrikke når man bestiller kart og jeg er ikke sikker på om det er mulig å kopiere over data selv fra andre minnebrikker å legge de på en stor. Har holdt meg unna Topo premium pga dette med tullete minneløsning og usikkerheten om detaljnivået på de forskjellige områdene. Noen har fortalt meg at de ikke kan se noe forskjell fra Adventure til Premium på noen områder mens i andre igjen er det større forskjeller.
Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig det er slik med Premiumkartene, disse har jeg ingen erfaring med. Andre kart f eks Garmins veikart leveres også direkte på en minnebrikke.
Ja det er gått sport i å levere kart på minnebrikke kan det se ut som. Det er Navteq som leverer veikartene til Garmin(og mange flere).
Link to comment
Share on other sites

Det er jo nesten ingen som kjøper vegkart på minnebrikke. Dei aller fleste vegkart til Garmin vert kjøpt som nedlasting til pc og gps låst til einheit.

Det er berre desse Topo premium karta som kun kan kjøpast på minnebrikka og er låst til denne.

 

Odin.

Link to comment
Share on other sites

Er jo helt vannvittig at man ikke kan kjøpe nedlastbare topokart. Kjipeste er jo at kartene har vi allerede betalt for gjennom skatteseddelen(statens kartverk) så strengt tatt burde ikke et digitalt kart kostet rare greia. Skal man ha virkelig detaljerte kart må man jo bruke en android telefon og Norgeskart. Da får man høydekurver med 10m mellomrom(tror jeg, husker ikke i farta) og selv fillestier er til tider med. GPX import fra Garminen min går så det suser med litt hjelp fra Google Spor. Sabla fin app, bare synd telefonen ikke duger på samme måte til navigering som en Garmin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...