Jump to content

Vet ikke mer å prøve, må bare gi meg etter alle årene.


raloe

Recommended Posts

En 30 06 Stiga kom i 87, uten min vilje. Egenskapene til nykommeren var da, eller rettere manglende egenskaper, helt forferdelig.

Den gikk i hytt og pine. Arbeidet med å temme den var omtrent på nivå med temming av en villhest og skulle aldri vært påbegynt. om man bare viste. Etter alle årene og 8000 kr. er en ikke i mål.

Men er kommet til et avklarende øyeblikk, -nå er det ifølge informasjonen om Stiga på Robsoft, ikke mulig å komme i mål. Stiga er produsert på kasserte deler fra Husqvarna, deler som ikke holdt kvalitetskravene til Husqvarna sin produksjon. Det er rystende å lese løsningen som ble tatt i bruk for å klare å kamre 30 06 i desse allerede skrotede kassene.

Jeg syntest jeg var kommet så langt med bl.a. skinne for kikkerten, hvor skruene endelig holdt og ikke ble klipt. Etter skinne har den ikke tatt livet av flere kikkerter. Det er bare to år jeg har fått den til å holde såpass samling at jeg har klart storviltprøven, men blinkene har sett ut som en hagleblink. Har fått mange undersøkende blikk når blinkene skulle bedømmes, om treffene brøt streken, for det var mange slike. Turde aldri å bruke den på jakt, var aldri lik to ganger.

I fjor høst monterte jeg ny Prairie Hunter laminatstokk og beddet den på nytt. Ble pen å se til og virket, på samme måten. Ustabil

Med 2 og 3 skudd går det tålig greitt, men øker jeg klarer den ikke å samle 5 på svarten på 100 m og det virker som at etter 10 begynner den å spre uten fast mønster, over på det hvite

Du kan justere den inn på blinken, sveise den fast, den sprer likevel.

Nå forstår jeg hvorfor, det står på Robsoft....Det er tynet ut av pipemutteren, som ikke var beregnet for å taes NOE utav hos Husqvarna med tanke på sikkerhet, for at Stiga skulle få plass til 30 06. Resultatet etter uttyningen er at godset strekker seg.

Det virker på meg sannsynlig, for da jeg benyttet baser med 2 skruehull var det alltid den fremste som knakk og den bakre ble skjev.

Veldig synd at dette ikke var klar nok beskjed allerede da. Med skinne ble det annerledes, den virker som en demper i tillegg til grovere skruer og liming og at den sitter montert litt lenger bak.

Nå i år bestemte jeg meg en gang for alle å bli ferdig, få den i orden. Etter nå 155 skudd gir jeg opp.

Det er ikke mulig å komme i mål. Jeg gir opp en håpløs kamp.

Jeg fraråder alle som har Stiga i 30 06 i det heletatt å starte noe arbeid til forbedring, det ender som hos meg bare visuelt. Teknisk er den like håpløst ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

"Kondolerer", eller hva man skal si...

Jeg gjorde gudskjelov et søk på Robsoft før jeg startet med morfar sin Stiga. Den står fortsatt registrert som arvegods på mor mi.

 

Akkurat denne hade akseptable samlinger sjøl med åpne sikter og både morfar og en onkel av meg har felt elg med den. Jeg har aldri jaktet annet enn papp med den, og nå står den da forlatt i skapet...

Link to comment
Share on other sites

Har en Stiga jeg også, den kom som hos flere her som arvegods. Opprinnelig 8x57JS, så kommer kanskje ikke i den samme kategorien...men den gikk heller aldri slik den burde. Som trådstarter skriver - jeg hadde også problemer med å få den til å samle mer enn et par skudd, "slet" med oppskyting, og følte meg ikke komfortabel på jakt. Snodig, når man skyter veldig bra med andre gevær (salong etc...).

 

Men jeg forsøkte litt for mye jeg også - ulike siktemidler og løp, ble til og med omgjort til .308W. Ble aldri det helt store, dessverre. Derfor litt greit å høre at dette aldri har vært særlig bra greier...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hadde i noen år en T-3 Hunter i 6,5. Før det en M67 i 6,5, som desverre ble solgt. Ikke noe jeg har angret så inderlig på. Da kom T 3, en skuffelse våpenmessig, men presisjonen var som M 67 helt topp. Har nå en 3 - 4 år hatt en CZ 550 American 6,5 med KKC stokk. Liker denne godt og har slått meg til ro. Stigaen har ikke fått noen erstatning ennå, men tanken om en annen 30 06 er der. Ikke usannsynlig det blir en tsjekker det og. Tanker om Hansen kasse og LW løp er noe som plager meg fælt. Får håpe det går over.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om ikke helt så nesten utrolig. .......finn.no

Ny Stiga Rifle 30 06, tilsalgs hos ABC Fritid A/S Inderøy

 

For interesserte finnes våpenomtalen over tre sider hos robsoft.nu ...Stiga Vapen

 

Nå slår tilliten til selger alvorlige sprekker, hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...