Jump to content

Skyting på privat skytebane


Recommended Posts

Hallo, jeg lurer på om det er noen som vet hvordan reglene er for skyting på privat skytebane?

 

Skytebanen jeg og noen kompiser bruker og være ligger ved en privat vei i skogen. Terrenget er åpent og bakgrunnen 100% trygg. Vi har tillatelse fra grunneier til å skyte der der og vi heiser flagg når vi er der. Denne banen var en godkjent skytebane på 80 og 90 tallet hvor det var mulig og skyte opp til storviltsprøven.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er at politiet her i byen gikk til væpnet aksjon og arresterte en gammel mann midt på natta for at han hadde skutt med en signalpenn fra altanen sin.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sitere til lov verket til sivile baner?

 

§ 1. Med skytebane forstås i denne forskrift område hvor organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder foregår. Nødvendig område for banens sikkerhet er inkludert.

 

Her er det sakk om privat bane, så lenge det er over 300 m til bebyggelse og sikker bakgrunn og grunneier sin godkjennelse, så er det bare og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurer på dette er at politiet her i byen gikk til væpnet aksjon og arresterte en gammel mann midt på natta for at han hadde skutt med en signalpenn fra altanen sin.

 

Du svarer jo nesten på det selv der. Du skal kun nytte signalpenn i nød og om det var fare for skogbrann, eller så langt at de som observerte nevnte mann skyte med signalpenn meldte til politiet om at mannen drev å skjøt med våpen etc.

 

Når det er snakk om våpen, uansett hva, så skal politiet i følge instruksen bevæpne seg.

Link to comment
Share on other sites

. Denne banen var en godkjent skytebane på 80 og 90 tallet hvor det var mulig og skyte opp til storviltsprøven.

"var godkjent"

 

Er banen fortsatt godkjent? Om det er en gammel bane så må den være godkjent. Om den ikke er godkjent etter forskriftene kan det jo være den er stengt nå? Jeg ville kontakta politiet å sjekka.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sitere til lov verket til sivile baner?

 

§ 1. Med skytebane forstås i denne forskrift område hvor organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder foregår. Nødvendig område for banens sikkerhet er inkludert.

 

Her er det sakk om privat bane, så lenge det er over 300 m til bebyggelse og sikker bakgrunn og grunneier sin godkjennelse, så er det bare og skyte.

 

Det har vært nevnt saker rundt dette på kammeret tidligere, så lenge det foregår regelmessig og organisert skyting skal banen godkjennes.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem i det hele tatt. Eg har privat bane sjøl, og eghar sendt mail til politiet det ville ha det i stede for tlf. Så skrev eg hen det var og navn og nr. Det hender at eg drar med meg folk og da sender eg ekstra mail til politiet. Eg har aldri hatt besøk av de. Men bedre å gi de beskjed så slipper de å bruke skatte penge mine på å reise ut for ingen ting, det er kjapt gjort uansett.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

joda..det spiller en stor rolle: § 1. Med skytebane forstås i denne forskrift område hvor organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder foregår. Nødvendig område for banens sikkerhet er inkludert.

 

Nettopp mitt poeng; forskriften spesifiserer ikke hva "organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder" er.

 

Sist gang dette temaet ble diskutert hadde ordensmakten bestemt seg for at dette var 3 eller flere personer 2 eller flere ganger...

Link to comment
Share on other sites

Det fåregikk organisert skyting på denne banen. De sluttet ikke pgga at de mistet godkjenningen, var vell heller at de som organiserte skytingen mistet interessen. Etter 15 år uten bruk var det rimelig igjengrode. Nå er området ryddet. Er ingen faste tider for skytingen og er ikke mer en 2 eller 3 stk der samtidig. Skyter jo så klart kun på dagen eller på ettermiddagen, aldri sent på kvelden. Er langt fra nærmeste hus. Er tilogmed en ås imellom så smellet plager ingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...