Jump to content

Hva slags and??!


liedholm

Recommended Posts

Hei! Jeg lurte på om noen kunne svare på et ganske "vanskelig" spørsmål!

Jeg har et jakt terren 1 mil nord for årjäng i sverige. Der så vi en del "ender" som var svarte både på nebb og hele hode. hvit i kroppen og under vingene mens rygg og toppen av vinger var grå/stripet nesten. Denne befant seg på en vann 1 mil inn i terrenget og den dykket. Noen som har en anelse om hva slags art dette kan være?:)

Link to comment
Share on other sites

Du har et par muligheter;

:arrow:Kvinand

:arrow:Toppand

:arrow:Bergand

Hvis det er et innlandsvann og anda ikke er stor er dette de mest sannynlige. De er vanskelige å skille fra hverandre til tider, spesielt utenfor paringsdrakt. Kvinanda er det veldig sansynlig at det er, den er litt kantete i hodet hvis det er voksen fugl, men unfugl er ikke det. Nebbet er og litt trekantet, rett overkant og høyt inne ved hodet. Varierende mengde hvitt etter kjønn og år. Toppanda er slankere i hodet, og den har til tider toppen, men ikke hele året. Bergann og toppand har mer markerte hvite felt og gråere nebb med "stokkandneddform". Toppand og bergand er vonde å skille i farten, berganda er noe gråere over ryggen, men hunnene kan være fryktelig like. Bland inn ungfugl i dette så er det nesten umulig.

 

Hvis anda er stor kan det være sol lykke nevner:

:arrow:Siland

eller

:arrow:Laksand

Disse er vanskelige å skille fra hverandre på langt hold da de forandrer fjærdrakt flere ganger gjennom sessongen... Men de har farge på nebbet.

 

Har du ett bilde?

Link to comment
Share on other sites

Kvinanda er det veldig sansynlig at det er, den er litt kantete i hodet hvis det er voksen fugl, men unfugl er ikke det. Toppanda er slankere i hodet, og den har til tider toppen, men ikke hele året.

Toppand og bergand er vonde å skille i farten, berganda er noe gråere over ryggen, men hunnene kan være fryktelig like.

Den svart og kvite kvinandhannen har hvit kinnflekk som er meget lett synlig.

Laksanda har "måkekrok"-avslutning på nebbet, og den er også lett synlig.

Toppanda har en vanligvis lett synlig fjærtopp bak på hodet/øverst på nakken.

 

Siland kan vel ikke utelukkes helt heller, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad: Ta med siste setningen min i sitatet ditt. Det er jo fryktelig teit å sitere deler av et svar :? Spesielt når sistedelen er viktig... :!:

 

Ungfugl av alle artene vil ofte ha mellomdrakt første året som gir enda flere forviklinger i artsbestemmelsen, da de får sin første vinter/paringsdrakt senhøstes/vinter.

Den svart og kvite kvinandhannen har hvit kinnflekk som er meget lett synlig.

Yngre kvinender, hunner og hanner ser fryktelig like ut om sommer og tidlig høst:

kvinand_par_1.jpg

Han til venstre, hunn til høyre. Ungfugler ser og slik ut.

 

Laksanda har "måkekrok"-avslutning på nebbet, og den er også lett synlig.

...

Siland kan vel ikke utelukkes helt heller, tror jeg.

Laksand og siland er allerede nevnt som alternativer, men i sommerdrakt er de lysere og brunt hode:

lake+of+the+woods-+common+mergansers+by+jackanapes+CC%3Dnc-nd-flickr.jpg

Laksand han og hunn i sommerdrakt. Hannen skifter seihostes til paringsdrakt (med sort hode og mye hvitt) og har denne til våren.

Siland hann i skiftet til sommerdrakt:

3713704194_90161b0a02_z.jpg

Igjen, bland inn ungfugl og det er veldig vanskelig.

 

Toppanda har en vanligvis lett synlig fjærtopp bak på hodet/øverst på nakken.

Hann i sommerdrakt har ikke den lange toppen som gir anda navn... Den hører vinterdrakten til. Det kan være en liten ekstra hump på hodet men ikke nødvendigvis.

aythya_fuligula_tufted_duck_05.jpg

Captive%20Animals%20Bird%20CP%20002%2006182009.jpg

 

Lykke: Sjøorre og svartand er to forskjellige arter.

 

Havelle, svartand og sjøorre er ender som trives best ved kysten.

Link to comment
Share on other sites

Gjør oppmerksom på fakta nevnt av trådstarter:

.. så vi en del "ender" som var svarte både på nebb og hele hode. hvit i kroppen og under vingene mens rygg og toppen av vinger var grå/stripet nesten.

Takker forøvrig for opplæringen om at ungfulgler avviker fra voksne i fargedrakt.....

Denne tråden er, slik jeg oppfatter det, ikke en slags kappestrid om meninger om ungfuglers utseende, men om mulig artsbestemmelse av en (dykk)and ved hjelp av de av trådstarter påpekte inngangsfakta.

Og, fargen på nebbet kan være vanskelig å avgjøre i vanskelige lysforhold, og hvis man ikke har god kikkert, dersom fuglene ikke er på helt nært hold.

For å presisere: ungfulger/hunner av kvinand er ikke svarte på hodet. I alle fall ikke de jeg har sett i mitt lange liv.... :wink:

Hodet er tydelig brunt.

Når det gjelder kvinand-hanner (voksne) så er kinnflekken meget iøyenfallende. Gjentar: meget iøyenfallende, mot det svarte hodet.

Ungfugler/hunner av kvinand faller nok ut av debatten, fordi de ikke har svart hode, slik trådstarter skriver i sine observasjoner av de for ham ikke artsbestemte ender.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da bør det nevnes at INGEN av endene nevnt i tråden har kun sort på nebb og hode. Enten har vi ikke funnet rett art eller så avviker hodet eller nebb noe i farge fra sort. Derfor ønskelig med bilde.

 

Det er heller ingen som påstår at voksne kvinandhanner ikke har hvit prikk på kinnet, men den er ikke så fremtredende i sommerdrakt. Grunnen til å trekke inn unge kvinender er at han sier anda dykket, soe som er typisk kvinender som dykker mye av tiden, og dermed blir det brune hodet bløtt og fjærfargen virker nesten svart...

Link to comment
Share on other sites

Jada, enig i det. Kvinanda er en av mine favoritter. Paringsleken om våren i de første åpne råkene er morsom. Og kampen mellom hanner om våren om revir/hummer! Nådeløs. (OT igjen der...)

 

Et godt bilde vil hjelpe oss med artsbestemmelsen, helt klart.

Alternativt kan trådstarter spørre lokalkjente (med peiling) om de vet hvilken art (på svensk) dette er. Da gjenstår kun oversettelse til norsk.

Link to comment
Share on other sites

Lykke: Sjøorre og svartand er to forskjellige arter.

Ikke i følge den svenske fugleboka... der heter den på latin melanitta nigra og på dansk sortand og norsk svartand. Og altså på svensk sjöorre.

 

Slik ser den svenske sjöorren ut (melanitta nigra):

f26s.gif

 

og den norske sjøorren (melanitta fusca):

24.jpg

 

Svartanda heter det samme på latin som den svenske sjöorren og da må de vel være samme art?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...