Jump to content

Problemstilling. Samboer røyker hasj.


Medic82

Recommended Posts

Hadde en diskusjon med en jeg jobber med her om dagen ang legalisering av hasj. Er jo kjent at skal man få eie våpen i Norge så skal man være edru og tilregnelig så hvis man har blitt tatt med hasj noen få ganger så får man ikke våpen. Men så kom jeg til å tenke på noe, hva hvis samboeren/kona til en våpeneier røyker hasj, blir tatt for det og når du søker om nytt våpen så finner våpenkontoret ut at den du bor sammen med ikke er edru og tilregnelig. Blir våpenkortene inndratt eller driter dem i det siden det ikke er samboer som skal ha våpen.

 

 

For ordenskyld.

Jeg røyker ikke hasj og kommer ikke til å gjøre det. Jeg har ikke samboer og hun jeg er sammen med nå røyker ikke hasj.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om det er så søkt vet jeg ikke. Det er jo videnskjent at de forskjellige våpenkontorer har forskjellige oppfatninger av loven og utøvelsen av den. Kan man regnes som pålitelig når man bor sammen med en person som bryter loven? Kan man finne det forenlig med at man gir ervervstillatelse til en person som bor sammen med en person som ikke er edruelig og kanskje har tilgang til dine våpen?

 

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Loven er vel rimelig klar på at kun du skal ha tilgang til dine våpen i alle tilfelle. Dersom flere har tilgang på dine våpen er det ikke lovbruddet til samboeren, men ditt eget du burde være bekymret over. Nøyaktig hvordan slikt håndheves er vrient å svare på uten erfaring. Dersom du ønsker relevant informasjon for ditt lokale politidistrikt vil å kontakte ditt lokale politikammer være veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et område hvor det nok må utvises skjønn. Da vil det være veldig vanskelig å si noe presist på forhånd.

Men.. En kjent narkoman som ektefelle/samboer vil neppe være noe + i en våpensøknad. Tross alt er det ingen rettighet å inneha våpen i norge, det er et privilegium. Politiet kan etter egen vurdering kalle tilbake våpenkort og er man som våpeneier uenig kan man klage til POD, men vil ikke ha krav på å få ha våpen mens klagen behandles.

 

Det er tilfeller hvor våpen er inndratt etter bekymringsmelding fra pårørende etter skillsmisse for eksempel, hvor vedkommende skytter har fastlegens støtte på at han ikke er suicidal eller voldelig utagerende. Uten effekt. Politiets vurdering står..

 

I ditt tenkte tilfelle vil jeg synse fritt: Jeg tror neppe at jeg som Torvald Konstabel ville være komfortabel med å anbefale godkjent en våpensøknad til en husstand hvor det bor en kjent rusmisbruker. Dette er sikkert et upopulært standpunkt blant mange, men jeg tror ikke det er spesielt feil.

 

Det er nå engang sånn at det er en borgerplikt å melde fra om kriminelle forhold, og ingen politikvinne eller mann vil tro deg på at du ikke vet at din kjære bruker ulovlige rusmidler.

 

snudd på hodet: tror du at du ville få godkjent en søknad om din kjære var dømt for hjemmebrenning? Neppe...

Link to comment
Share on other sites

Dette er et artig dilemma, da jeg er overbevist om at dette må være et felt med veldige mengder skjønn...

Her ville jeg tro alt hang på situasjonen, er kona tatt med en mengde for egent konsum en enkelt gang vil jeg ikke tro det er et problem. Men om hun/han blir tatt med en mengde som åpenbart er for videre salg så tror jeg det kan by på problemer, ikke at jeg vet noe sikkert. Men om vi snur saken på hodet, hva om JR. er en pøbel av den gamle gode sorten? Ryker hagle te han far da? Det tror jeg nemlig ikke.

 

Lykke til med å finne noe svar, tror ikke det finnes...

Link to comment
Share on other sites

hun jeg er sammen med nå røyker ikke hasj.
Med mindre den dampende sklia du har i kikkerten er j..lig flink til å suge på andre ting enn jointen, foreslår jeg at du lar være å bytte ut hun du allerede har. Da slipper du også problemstillingen. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Det praktiseres ikke slik i Norge per i dag, men jeg vet det ikke er helt uvanlig i andre land.

 

Det er ikke spesielt logisk å begrense slikt for jaktvåpen, da det spiller liten rolle om man misbruker eget eller andres våpen. Men det ville ikke overraske meg om vi havner der likevel om noen brått finner ut at kortvåpen kan være tilgjenglige for noen uten lisens på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det sikreste er nok å la gresset få gro i fred hvis man insisterer på å få beholde eller erhverve skytevåpen. Det kan lett bli tatt ille opp av lensmann og politi hvis man begynner å skyte med MP5 mot sitt eget dusjkabinett - morromannen som gjorde det, er tydeligvis ikke dømt for noe, for han bor og har greencard i USA i dag - men det er ikke noe å satse på for vanlige folk, tror jeg. Take a chill - :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...