Jump to content

Lurer på å kjøpe ei 338 Win.mag


Mossy_oak

Recommended Posts

Vil kjøpe med ei kraftigere børse har i dag ei 270. finker fint den. men vil ha ei kraftigere ei.

Så har jeg nå kommet over ei 338wm.

Vil bruke den til storvilt og evt svin

 

Hva mener dere om dette kaliberet?

Burde jeg velge et annet kaliber i så fall, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Denne patronenen er helt ypperlig til det bruket du beskriver, til det meste ellers også. Det finns mange andre til samme bruksområde, men neppe noen særlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg fikk gi deg råd ville jeg heller hatt ei rifle i 9,3x62 enn i 338.

 

Grunnen er at 338WM har jeg aldri funnet ei rifle som går skikkelig bra i, mens 9,3 rifler nesten uten unntak har gitt suveren presisjon

 

2 er at en får 1 patron ekstra i nesten alle magasiner i tilsvarende rifler.

 

3 9,3 har litt mer kulediameter og gir kanskje litt ekstra i større vilt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm hvor mange rifler har du hatt i 338WM ?

Tror heller det er den som er bak riflen sin feil om det er dårlig presisjon :mrgreen:

Vi er 6 av 13 i mitt jaktlag som har det kaliber og det er ikke ofte det blir ettersøk. Pene slakt har vi og :D hvis ikke noen har spart noen kroner på kuler :twisted:

 

Men for all del det finnes masse aktuelle kaliber som kunne vært morro og prøve men jeg tror ikke du vil angre om du velger 338wm. Ulempen er om du skulle velger sauer 202 som er en meget bra rifle og som er en systemrifle kan du ikke kombinere 338wm med 6,5*55. Så jeg valgte en annen merke som jeg er meget fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Også vil jeg bare komme med en liten oppfordring til dere som planlegger demper. Jeg var selv ikke klar over dette og jeg hørte dette av en yrkes skytter i dag. Ikke alle kalibre tåler demper og kan få dårlig presisjon. Noen kaliber tåler ikke og kutte løp og 338 wm er en av dem. også skal ikke 6,5*55 kuttes for da klrer ikke den krave til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

jeg hørte dette av en yrkes skytter i dag. Ikke alle kalibre tåler demper og kan få dårlig presisjon. Noen kaliber tåler ikke og kutte løp og 338 wm er en av dem.

 

Ja og jeg fikk høre av en forsker i dag (min kone) at man ikke trenger så mange våpen som jeg har. Var ikke klar over det.

 

Sent from my ST17i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 338 winmag og jeg er veldig glad i den riflen. Har selvsagt lyddemper og synes ikke rekylen er noe å snakke om. Men for all del uten demper og skyte med t-skjorte da kjenner du det. Det er veldig lett å treffe godt med den og for å si det mildt effekten i viltet er upåklagelig. Villsvin, Afrikanske tungskutte antiloper, Grizzly, elg, og hva enn det måtte være detter meget fint. Jeg har skutt fra rådyr som minste viltet og oppover med den. Overkill på rådyr selvsagt men går jeg på hjortejakt og det er rådyr på kvoten er det 338en som er i bruk. For alt storvilt jeg skyter blir skutt med 338en fordi ingenting annet jeg noensinne har brukt eller eid har hatt samme knall og fall, toleranse for kvister i kulebanen og noensinne vært like brukandes på jakt.

 

Om du vil skyte på villsau og villgeit lader du 180 grs kuler og skyter like flatt som 300 winmag og med 250 grs kuler er forskjellen til 375 h&h magnum ikke stor. Altså ett veldig fleksibelt kaliber. Det er vanskelig å finne dårlige kuler til kaliberet, alt jeg har gitt den fungerer meget bra, men jeg favoriserer 225 og 250 grs kuler selv da dette gir lite kjøttødeleggelse, 180 grs kan være brutal i kjøttødeleggelse men er hva jeg bruker for hodeskudd til sel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

magnumkalibre med stort hylsevolum og saktebrennede krutt er avhengig av løpslengden for å få ``magnumeffekten´´ fordi ved ett for kort løp vil men kunne oppleve at delere av kruttet ikke er brent opp før løpet tar slutt og man ender opp for opp med å få merkbar lavere utgangshastighet og at smellet blir kraftigere og igjen at demperen må dempe enda mer for å få ett akseptabelt decibel nivå, derfor er det man sier at enkelte kalibre ikke bør kappes og spesielt magnumkalibre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...