Jump to content

Fjelldress eller "vanlig" jaktdress på fjellet?


Norma Elite

Recommended Posts

Hei :winke1:

 

Jeg er så heldig at jeg har fått tak i reinsjakt i år. Da begynte jeg å tenke på behov for jaktdress beregnet for fjellbruk. Har sett litt på dovrefjells Fjellmann, men vet ikke om det er noe å satse på :?:

 

Jeg har en Norrøna Finnskogen dress fra før, men er usikker på om den tåler høljregn i flere dager.

 

Hva mener dere :?: kjøpe fjelldress eller satse på at finnskogen duger :?:

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem å bruke finnskogen på fjellet!

Selv har jeg brukt både Norrøna lofoten og trollveggen på hjortejakt og det funker som fy så lenge jeg sitter i ro.

Synes ikke man skal henge seg for mye opp i at den buksa er laget for skogen, byen, fjellet. Når du har en topp dress som er både vanntett og vindtett er den helt super å bruke til både fjelltur, elgjakt, fiske osv........

 

Dersom du er usikker på om klærne dine tåler mye nedbør over mange dager tar du med regnklær! Alt kommer selvsagt an på hvordan du skal bo med tanke på tørkemuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Finnskogen har jeg brukt selv med stort hell på reinsjakta. Sånd som all goretex så er det og impregnere nå og da. Jeg har gått over til litt lysere klær og jakke fra jerven, men finnskogen er god som gull bortsett fra at den blir litt lettere slitt på steiner

Link to comment
Share on other sites

HAr ei finnskog bukse som jeg har brukt i fjellet i mange år, men nå er det bare fillene slites ut på steiner når jeg krabber/åler.

Buksa fra swedteam har faktisk holdt mye bedre

Bruker også Jerven skalljakka, den er kjempegod, men etter min smak litt for mørk, den gamle fjellkamoen var mye dere, har også ei Jerven jakke som er foret, den har blitt lysere med åra (den første modellen som kom i 2000) den begynner åå få en farge som passer i fjellet

Link to comment
Share on other sites

Det funker helt greit med sånt på fjellet..

 

Dog har jaktklær for skogsbruk to ulemper på fjelljakt:

 

-De er ofte for mørke i fargen ift. omgivelsene..noe som medfører at du i tillegg til horisont og snøflekker også kan vise silhuett mot omgivelsene. Dette problemet er langt på vei avhjulpet ved at du er klar over det og beveger deg deretter.

 

- De har ofte sin styrke på lydløshet/lydsvakhet.. Dette har de ofte løst på den måten at stoffet har en mjuk, fiberrik overflate som ikke lager skrapelyder mot kvister og sånn, men samtidig får du jo millioner av veker som suger vann og gir ei pokker så tung jakke etter hvert. Dette problemet omgår du langt på vei ved å impregnere, impregnere og impregnere.. Noen produsenter anbefaler og å slette fibrene med strykejern etter impregnering..

 

Konklusjonen må derfor bli at for sporadisk fjelljakt bør du kunne greie deg helt greit med den dressen du har.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det Raudnakke skriver i innlegget over.

 

Siden jeg har blitt en stadig mer aktiv reinsjeger gikk jeg til innkjøp av Norrøna Dovre jaktdress i fjor. Den er bortimot 100% vind og vanntett (fikk testet det skikkelig i fjor), samtidig som den lyse fargen er perfekt i høyfjellet. Det eneste minuset må være at den ikke er helt lydløs (men mye bråker den ikke), også prisen da selvsagt...

Man må regne med en del regn og vind i fjellheimen, så at dressen tåler dette er for meg det viktigste kriteriet. Regntøy har jeg ikke lyst til å drasse med meg, eller bruke for den saks skyld.

 

Test av Norrøna Dovre finner du her: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 340458.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg er strålende fornøyd med denne dressen og kommer forhåpentligvis til å ha mye glede av denne i mange år fremover.

Men jeg støtter konklusjonen til Raudnakke om at dressen din er mer enn god nok for sporadisk fjelljakt! Jeg vil i alle fall heller brukt den enn å kjøpe en av de billige høyfjellsdressene. Dersom du ser for deg mye reinsjakt i åra fremover kan du jo vurdere å investere i en skikkelig høyfjellsdress (f.eks. Norrøna Dovre eller Bergans Passvik) dersom ikke Finnskogen dressen oppleves 100% tilstrekkelig i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Norrøna Finnskogen dress fra før, men er usikker på om den tåler høljregn i flere dager.

 

Hvem har sagt det skal høljregne i flere dager? Jeg har da bestilt sol til vi skal på reinsdyrjakt! :mrgreen:

 

Spøk til revolver: 6600 kr for å jakte på en kalv til 1000 kr. Tror jeg står over :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta rein i årevis uten goretex. Strengt tatt er det sjelden avgjørende å ha lydsvak dress på reinsjakt. I drittvær er det bedre med fjellduken eller regndress, og når det er varmt er det bedre med luftigere saker.

Men jeg skal likevel innrømme at jeg av og til har vært misunnelig på kompisen som har en Norrøna Dovre. Men av og til har han vært misunnelig på mine lette klær, også.

Forøvrig mener jeg at det aller beste er klær med sterke, lyse farger. Da blir kontrasten redusert, slik at reinsdyra ikke ser deg, samtidig er det lett for andre jegere å få øye på deg.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har klær som helt fint holder mål. Jeg har i mange år brukt Norrøna Anojakke i bomull - faktisk er den 19 år gammel nå. Nuvel, litt lidelse skal det jo være og alt trenger ikke å være perfekt mtp klær og utstyr. Man får jaktet likevel. Når det er sagt så har jeg nettopp handlet meg Harkila Trysil jakke og Kebne bukse som jeg skal bruke i år. Buksa er i Gore-tex's Soft shell som har en litt lodden overflate og jakka er i gore-tex performance shell som faktisk har en enda litt mer lodden overflate. Har ikke sett det på Performance shell før. Prisen for dette på Magasinet.no er så latterlig lav at jeg ikke kunne la muligheten gå fra meg lengre. Virker som de ikke tar noe særlig med Harkila inn lengre så jeg handlet inn dette før størrelsen jeg bruker ble borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...