Jump to content

Lav hastighet på første skudd?


C.Patron

Recommended Posts

Har svært ofte (nesten altid) observert lavere og noen ganger vesentlig lavere hastighet på første skuddet i en kronografert serie.

I sammenheng med ny oppladning av en lot .357 mag med 158 XTP, har jeg i min MR 73 Silhuett (10 3/4" løp) nettopp på tre påfølgened 5 skudd serier, målt første skudd til 1180 - 1199 fps. og høyeste hastighet til 1350 fps. For de tre seriene var ES på her serie mellom 142 fps og 150 fps. Ved eliminering av førsteskudd, lå ES for hver av seriene mellom 42 og 45 fps og snitt hastighet på 1317 - 1320.

 

Akkurat denne revolveren virker ekstrem, men forskjeller i revolver (i mag hastighet) ser jeg ofte på 80 til 100 fps på første til resten av serien.

 

Greit å kjenne til om man stiller på f.eks felt NM om blir kronografert :!:

 

Noen erfaringer og fornuftige løsninger?

Link to comment
Share on other sites

Løsning og løsning, ikke utover å være klar over det, og å ta hensyn om det er nødvendig.

 

Jeg har hatt rifleløp som har levert (det kan være i kombinasjon med ladningen, jeg vet ikke), som konsekvent skyter 1. skudd rundt 15-20m/s langsommere enn resten - dette skuddet går da over på kort hold, men under når det blir riktig langt. Det 338 lpet jeg bruker nå er 15 under på 1. , og så stabilt, ladningen jeg bruker har ekstremt lav ES, så da ser en det lettere. 6.5-løpet er det bare en marginal forskjell på 1. og resten, men det er godt under gjennomsnittet.

Trenden er som oftest at de 2-5 første skuddene havner noe lavt (lavere enn resten) på ordentlig langt hold - jeg har skutt veldig mange flere skudd på langt hold enn over kronograf... Så der er noe der, og alle løp jeg har gitt litt "vitenskapelig" oppmerksomhet, skyter 1. skudd langsommere, og aldri fortere. Hadde et løp engang som bare skjøt fortere og fortere, iallefall i 10-20 skudd etter puss, før det flatet ut.

 

Aner ikke hvorfor, om det er en feil, om det skal være sånn, bare observerer her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En mulig forklaring er jo at våpenet (pipa) åpenbart er kaldere på første skudd enn andre skudd og at pipa da kan være trangere/åpnere. Dette kan antagelig slå ut begge veier. Jeg har observert tilsvarende ved kronografering men har vel ikke lagt så mye vekt på det annet enn at det er en feil i serien og har den vært markant har jeg droppet det målepunktet eller kjørt hele serien på ny.

 

Jeg legger meg alltid litt over faktorkravet, godt utenfor standard avviket, dvs 5 - 10% raskere en faktorkravet skulle tilsi, slik at jeg slipper være redd for at kronografen på NM ikke er av det snille slaget - det er vel bare der vi møter arrangører som insisterer på å sjekke ammunisjonen.

 

Arrangørens kronograf er suveren og sjelden helt far off, så man bør sjekke egen kronografen av og til for å se om den viser noen lunde riktig hastighet - så slippe man den overraskelsen.

 

Jeg måler mye ujevnere hastigheter om vinteren enn om sommeren, så ute temperatur er en viktig faktor (ikke spesielt overraskende...)

Link to comment
Share on other sites

For meg er kronografen ikke noe stort tema. Har tre stk og disse er kontrollert mot flere andre. Aldri opplevd markante forskjeller når sensorene er montert i rett avstand. Har kontrollert flere kronorgafer, som har blitt reklamert på for tidligere Parabellum og et par for "Hjemmelading" Ingen har til nå ved rett oppsett, gitt unormal hastighet. Kontrollert i 10-15 C for samtlige.

 

Vet at fenomenet også gjelder for rifle (M67). Ja, greit å vite om på forhånd, men om jeg ikke husker feil, er det tre skudd, som plukkes ut til kronografering på NM og med et første skudd, som da drar ned snitt og derved faktor :oops:

Ok, snittet for tre om ikke temp og andre elementer ødelegger, ville vært 203 i det aktuelle tilfelle og 208 for snitt uten 1 skudd, men førsteskudd er under faktor for Mag 1.

 

I hvertfall noe å ta med seg for de, som reiser på felt NM og i forholdt til hvordan man, som arrangør bør se på resultat av test, samt for FKP i forhold til regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Ved faktormåling bes skytteren om å tømme magasinet etter at lading er sagt. Man veier 1 kule, og kronograferer resten. Dvs. at i miliærfelt skytes det 5 skudd, som man regner snittet av. Da får et eventuelt saktegående første skudd litt mindre konsekvenser, men likevel er det jo en fordel med en viss sikkerhetsmarging.

 

For øvrig er det ikke kun på NM at det testes faktor. Faktortest har blitt gjennomført flere ganger på NNM, og det vil også bli gjennomført i år. Ambisjonen er å teste en skytter pr lag.

Link to comment
Share on other sites

Domino: Ikke helt riktig.

 

1. kule veies. Hvis den er for lett, veies en til. Hvis begge er for lette, diskvalifiseres skytteren.

 

Resten skytes over kronograf, den laveste verdien strykes. (jfr 8.25.7.13.3.3 i Nasjonale Pistolregler)

 

C. Patron: Har sett er forskjell på 150 f/s på å ha kruttet ved kula og ved tennhetta (løpet ned/opp) mellom hver avfyring, så kanskje det har noe med det lave førsteskuddet? Man begynner jo gjerne å skyte etter å ha ladet revolveren med løpet pekende mot bakken.

 

Dette gjelder der kruttmengden er så liten at den ikke fyller volumet mellom bunn og kule i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

700 ADL: Nei, mag hastighet oppnåes ikke med reduserte ladninger. Aktuell ladning her er 158 grs Hornady XTP i Starline hylse, Fed 100 hette og 14,2 grs N110, snitt uten første skudd 1320 fps. Fikk forresten bedre ES da jeg også krympet med en Redding "profil crimp" Det er forøvrig ladet på Dillon 1050 med LEE carbide factory crimp, som siste stasjon. Reddingen brukt i enstasjons presse etterpå.

Har forresten en RCBS kulemater på akkurat nå, men den må nok tilpasses. (og dette har heller ikke noe med tråden å gjøre :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...