Jump to content

Kniver til kokkeelev


El Gringo

Recommended Posts

http://www.jaktfall.no/butikk/eka-knive ... kkenkniver

 

http://www.jaktfall.no/produkt/eka-kniv ... list-i-eik

 

http://www.jaktfall.no/produkt/eka-kniv ... enknivsett

 

Kombiner de knivene der i en mappe så kommer en langt for en rimelig penge . De er veldig gode og bra stål i de .

 

Alternativt Victorinox sine kniver er gode , men kofferten med de koster endel mer .

 

Et must er å få gravert inn navn på knivene , mange kniver blir vekk under stress eller andre åpenbare årsaker .

 

Det fins flere kniver å velge i , men de er blant de bedre og dama er kokk, hun fikk et sett med slike av meg, hun liker EKa knivene bedre enn Victorinoxene på jobben .

Link to comment
Share on other sites

når jeg gikk på kokkeskolen så måtte vi ikke ha kniver selv, heller ikke når vi gikk ut i lærlingetid, men.. det er fryktelig greit å ha!

for de knivene som ligger slengt i en skuff på skoler/resturanter og hotell er som oftest elendige etter misbruk, vaskemaskiner,kvessing av alle som ikke kan det ect.

 

de jeg ser som et must er(victorinox,billig og bra) : kokke kniv stor 28cm, kokkekniv 22 cm, utbeinings kniv, Victorinox Konditorkniv beste alround kniven som fins på et kjøkken, duger til omtrent alt!, en rotkniv og gjerne et slipestål, da er du kommet langt.

 

er ei stund siden jeg hadde et slikt sett,så er ikke 100% sikker på lengen på den kokkeknivene, men jeg hadde i hvertfall en type kokkekniv stor til grovarbeid(kålerot kutting ect) og en som var litt mindre og lettere å håndtere til det som den store blir for stor til.

 

de 5 knivene der,skjerpe stål og ei mappe,så er en klar for det aller meste :)

Link to comment
Share on other sites

Se der, ja.

Trodde man var nødt til å holde kniver selv, men der tok jeg feil.

Det er nok likevel greit å ha noen skikkelige kniver selv for å slippe unna de mishandlede fellesknivene.

Eka-knivene ser lovende ut.

Tenkte på Victorinox, men her fikk jeg et alternativ til.

Det er forresten ikke jeg selv som skal bli kokk (er kun hobbykokk), men den unge damen i huset.

Link to comment
Share on other sites

Hadde heller ikke kniver når jeg gikk på kokkeskolen. Men hadde vært greit å ha. De knivene. Som er nevnt over + en fileteringskniv er greit å ha. Selv har jeg. Kjøpt meg global kniver , mye pga designen, men det er gode kniver , liker de bedre enn victorinox.

Link to comment
Share on other sites

i min tid ( før reform 94 mao ), måtte vi ha ett "Knivsett" vær ( var bare 2 kniver da ) resten holdt skola. ( victoinox elns, stor kniv, og utbeiningskniv )

Er som de andre sier, en fordel med egene kniver, da du vet hvor skarpe de er ol.

En annen ting som kan være greit å ha, er slaktehansker ( de i stål ). eget par er greit der og. Når man driver mye med kjøtt, som er litt kjølig, blir man fort nummen, og det er mye kjøtt som fort vekk må kastes hvis man er så uheldig å kutte seg, med nummene fingre, for da har man kontaminert mye før man legger merke til at man blør......

 

Det er bare ett hint ;)

 

edit : se side 106 og utover her (side 16 i pdf'en )

Link to comment
Share on other sites

Prøv bokken.no, Victorinoxkniver til drøye hundrelappen +mva. meget bra stål i disse. hvis dui ungår maskinvask, kan du holde dem superskarpe til du har bryna bort hele bladet. Ved stadig maskinvask blir de etterhvert vanskeligere å få like skarpe.

Link to comment
Share on other sites

Har noen Sabatier kniver som sikkert er 15 år gamle og funker like bra enda. Oppbevaring og vedlikehold er viktig uansett hvordan kniver du har.

 

Som tidligere nevnt bør de ikke i oppvaskmaskin,ei heller ligge å skramle løst i en skuff ... Knivblokk eller lignende er å foretrekke, vaskes i varmt vann rett etter bruk, kanskje litt såpe hvis nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...