Jump to content

Pistolskudd i "hjemmelagd" haglepatron.


Shons

Recommended Posts

Nå skal vi se om noen har sett/hørt om denne snodige innretningen!

Min morfar fortalte at den lokale slakteren var en villbasse med våpen og utstyr, da morfar var barn.

Han hadde bla. 4 patroner, kopier av haglepatroner, dreid i stål eller så, ca. dobbelt så lange som std.

I 2 av disse var det et 9mm.hull for bruk av 9mm. amunisjon, og de 2 andre skjøt han salongskudd gjennom. Bruksomeråde aner jeg ikke, men gamlingen hevder han brukte 9mm. til gris og kalveslakting, samt katter.

 

Har noen sett eller hørt om lignende? Syns det hørtes ut som en morro "utfordring" å få til noe lignende mens jeg er på havet, med dreiebenk og full pakke. Hva det skal kunne brukes til, samt om det er "lovlig" aner ikke jeg..:)

Link to comment
Share on other sites

Mye benyttet før i tiden dette, da hagla var et redskap på det meste av gårdsbruk rundt om i Norge. :wink: Cal .22 til skadefugl, 9mm til slakting, egne trostehaggel-patroner osv. :) Er mye å få kjøpt i så måte av adaptere o.l.. Verre å få tak i ammo. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, .22 er jo en smal sak å få fatt i iogmed at jeg har salong. Dermed faller jo også bruksomerådet bort til salongen også selvsagt. 9mm har jeg etterhvert pistol i samme kaliber, men ser for meg presisjonen på dette.. Så er nok ikke særlig aktuelt for "bruk" det heller.. Kun "show"..:)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å lage selv er vel å få til riflingene for å gi prosjektilet litt stabilitet på tur ut hagleløpet.

Har lenge gått å "kittet" på disse "adapterne" i 22lr men vegrer meg for å prøve å bestille siden "selger" er i USA og muligens ikke får eksportere pga gjeldende regler der borte, og kan bli trøbbel i Tollen her hjemme da dette sikkert regnes som våpendel :(

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv fra Dina for 5-6 uker siden, kom på en uke, ikke prøvd ennå. Har en hjemmelaget i 12/22 som treffer ok på 20m.

 

Lovlighet diskuteres. Men noen på forumet har kjøpt i kaliber de ikke har våpen i fra før og fått innkjøpstilatelse til ammo fra politiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt i 12/22 og 12/357 fra dinaarms. De kom i en vanlig liten boblekonvolutt. Jeg tok de med til tante på våpenkontoret og spurte om disse trengte søknad og tillatelse, men fikk beskjed om at disse var frie.

 

Jeg tolker imidlertid forslaget til ny våpenlov slik at disse adapterne vil havne i kategorien "registreringspliktig våpendel" dersom loven vedtaes slik dette er foreslått der.

 

Tilgang til ammo er en annen sak. Jeg har både 22 og 357/38 fra før, så det er ikke problem for meg. Jeg kjøpte imidlertid en gang et kammerinnlegg, har samme dimensjoner som en patron, men har et kammer som aksepterer 32 ACP, for å skyte dette i min 308 rifle. Der nektet tante å skrive ut kjøpetillatelse for 32 ACP, for jeg hadde ikke annet våpenkort for dette kaliberet den gangen. Det hjalp ikke at jeg hadde våpenkort for 308. Dette kammerinnlegget var heller ikke registreringspliktig, så jeg klaget til POD med henvisning til våpenforskriften § 31, 4. ledd, og fikk faktisk medhold. Begrunnelsen var at når jeg lovlig kunne benytte en type ammunisjon som ikke krevde våpenkort hadde jeg krav på å kjøpe ammunisjon også. Jeg brukte dette i 308'en til øvelsesskyting på 25 m på pistolbanen :D 32 ACP er jo mye billigere enn 308 ammo.

 

Det var en her på kammeret som hadde kjøpt adapter i 44 mag fra Dina. Han meldte tilbake fra prøveskyting samlinger som tilsvarte 50-serier på 25 meter med revolver. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hvordan vil dette mate i en pumpe/halvauto ved bruk av magasinet? vil patronen gli ut av kammerinnlegget og bare lage kluss?

 

EDIT: Følgende står på selgers side:

"These one of a kind adapters allow you to turn any 12, 16, or 20 GA. Shotgun in to a Rifle instantly! All you have to do is insert the "DINA ADAPTER" into the shotgun's chamber, like you would do with a standard shell. If your shotgun has a magazine it can be filled to capacity. DINA ADAPTERS are an inexpensive way to get more use out of your gun! The adapters are also made out of high tolerance machined metal converter with rifling for accuracy."

Link to comment
Share on other sites

Kan sikkert være lurt å ikke kjøpe mer enn en av disse i hver forsendelse, da man holder seg under de 200,-

man kan handle utenlands for uten at det må innom til "fortolling".

Skal ikke si noe sikkert, men vil ihvertfall gå ut ifra at det blir lettere å få dem trygt hjem da.

 

Tror jammen jeg må prøve et par! :lol:

Link to comment
Share on other sites

OBS :shock: En kompis kjøpte en hagle med innstikkpipe (husker ikke cal) hos en børsemaker, etter få skudd exploderte faenskapen med skader på syn som resultat .

Låskassa tålte ikke trykket .

 

Humm.. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi se for meg at selv disse patronene i .44mag engang kunne skape høyere trykk enn hva en normal jaktpatron til hagle skaper..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en innstikkspipe i 32 ACP til hagla også, og dette er noe annet enn disse adapterene til Dina. Bl.a. er innstikkspipa 10 tommer lang, og riflet, samt at den er registreringspliktig. Jeg fikk faktisk kjøpetillatelse på den, kjøpte fra en fyr i Anchorage, Alaska. Den kom i posten uten tollbehandling i en konvolutt, tante på våpenkontoret ble en smule sur på tollen da jeg kom ruslende inn på kontoret for å registere den, uten at den hadde vært tollbehandlet.

 

Hva slags innstikkspipe var det som eksploderte?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bestillte meg to slike fra Dina Arms, en til .22lr og en til .38/.357mag til 12er hagla.

La inn to seperate bestillinger for å komme under "tollgrensen", og idag lå de i postkassen!

Jeg la inn bestillingen 1/7 så det var ikke ille, må jeg si.

 

Ser jo at jeg godt kunne tenkt meg en slik dings med lenger hylse, men pressisjonen er vel så som så uansett.

Det er jo tross alt glatte piper, ser det ut som.

Blir nok mest til fangstskudd, avliving i felle etter slikt dette...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...