Jump to content

Lee Load-All 2 Shotshell Press 12 Gauge 2-3/4", 3"


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Noen som har erfaringer med denne pressen? Og trenger en f.eks noe mer utstyr når en har utstyr for lading av rifle fra før?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg har ladet tusenvis av skudd på en sånn. JEG har alltid hatet den. Den var en lidelse å bruke. Plasten vrir seg så det holder, den søler store mengder krutt og lager svak stjernebrett uten særlig "taper crimp". Dvs at framenden ikke blir særlig kon. Lading tar også lang tid, men den lager faktisk haglpatroner som kan avfyres! Kjøp deg noe annet! MEC 600 for eksempel. Eller hvis du som meg ikke er så glad i å bruke dagene på laderommet, men heller vil ut å skyte: Rcbs The Grand... Det eneste du trenger i tillegg er ei vekt for å kontrollere ladninger, men den har du jo...

Link to comment
Share on other sites

I likhet med Bharsvik har jeg ladda mange skudd på denne i kal 12/70.Dette var i den tiden det var lov å bruke blyhagl.Disse støypa jeg selv.Pressa er egentlig ganske enkel å bruke ,men kan gi litt søl med krutt.Den virker litt "myk" når du crimper og seiser patronene.I tilleg til denne pressa trenger du en kruttvekt for å måle kruttmengden som den valgte kruttdosebøssingen gir.Mulig det er med kruttkart ,men vei opp og sjekk før du begynner å lade.Har i likhet med Bharsvik har jeg kjøpt en MEK 600 som jeg lader mine hagleskudd med nå. Kan egentlig annbefale denne Lee pressa som et startverktøy for å lage egne haggelpatroner.Er ikke noe raskere å lade på MEK600 pressa heller.

Link to comment
Share on other sites

Pressa er ok og bruke hvis du har ett eget kruttmål ved siden av.

har vel ladet ca 10000 skudd på den jeg har men den begynner og bli slarkete nå.

Vedrørende brett så må du passe på og bruke rett forbrett på patronen.

De fleste hagelhylser har 6 brett på hylsa og bruker du da 8 brett

får du en rar brett som ikke er tett og feil brett.

Forbrett for 8 brett er den nermest deg og 6 brett er bak.

Det er også en fordel og vri hylsa så du råker den gamle bretten ved full saising.

Det kan også være en fordel og bruke overshotcard da den vil bli helt tett.

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Takker for alle tips - jeg er nok av den typen som (etter å ha hørt mange av deres erfaringer) ikke blir fornøyd med lee sitt sett.

 

I utgangspunktet er det ikke hastighet/volum jeg er ute etter i første omgang - trenger kun å lade patroner av god kvalitet. Jeg er i utganspunktet i tvil om hvor mange patroner jeg kommer til å lade, finnes det da noen alternativer? Kan veie krutt og hagl for seg, trenger derfor bare noe som kan gjøre sizing og krymping.

Link to comment
Share on other sites

I den videoen linket til over her, heller han haglene rett ned i patronen. Jeg har absolutt ikke peiling på lading eller oppbygging av haglepatroner, men pleier ikke haglene å ligge i en plastkopp el. inne i patronen? Er det ikke skadelig for løpet dersom de ikke ligger beskyttet?

Link to comment
Share on other sites

Denne linken var ment som ett eksempel at man trenger ikke dyre ladepresser for å lage noen titals patroner, Lee selger faktisk ladesett som fungerer på samme måten både for haglpatroner og riflepatroner.

Han lader på gammelmåten med blypellets og filtvads, det er i prinsippet bare å bruke plastkopp-forladning i stedet for filt og ønsket haglpellets i stedet for bly, det kan være seg stål eller andre moderne haglsorter etter ønske men husk å bruke vekt for å få riktig mengde krutt og pellets til du har justert målebegerene dine.

Husk også å bruke krutt, tennhette plastvads/forladning og haglmengde/tyngde ut fra en ladetabel.

Ladding på egen risiko.

Søk Lee på You tube så kommer det sikkert opp mange videoer om disse ladesettene og mere morro...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har akkurat ladet mine første patroner på denne "beryktede" pressa :) (16 kaliber versjon)

Inspirert av "Det lille hagleladekurset" og mye lesing på 16ga.com

Brukte nye ferdig prima cheddite hylser, krutt og hagl veide jeg opp for hver patron.

Så jeg kan egentlig bare utale meg om "bretteferdighetene" til denne pressa.

 

Må si jeg er meget fornøyd, ser ut akkurat som en fabrikkbrett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...