Jump to content

Min første hagle: Beretta S686 Silver Pigeon 12/76?


Banker

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal kjøpe min første hagle denne sommeren og søker gode råd fra erfarne jegere.

 

Jeg kommer primært til å bruke haglen til jakt på rype og skogsfugl og vil nok kun bruke den 4-5 helger i året.

 

Uavhengig av dette ønsker jeg å kjøpe en hagle som jeg kan ha resten av livet uten for mye vedlikehold.

 

Jeg har blitt anbefalt en Beretta S686 Silver Pigeon 12/76, men jeg må innrømme at jeg har lite oversikt over merker og varianter.

 

Setter stor pris på alle tips og råd!

Link to comment
Share on other sites

Her må nesten andre svare deg. For min del er ei hagle ei hagle. Det er ikke så nøye med fabrikat eller pryd, sålenge mekanismen er pålitelig og materialet er bra. En hagle må passe skytteren, og helst være lett. Derfor bruker jeg kun kaliber 16 og 20.

Kaliber 12 er for lerdueskytere og skarvjakt.

 

Oppsøk en bra våpenbutikk med et ok utvalg og få testet endel forskjellige børser.

Velg gjerne en justerbar kolbe, og få hjelp av betjening til å sjekke at den passer deg.

 

Betaler du over 12 000 for en ny hagle får du en hagle du ikke klarer slite ut, uansett fabrikat tør jeg påstå. Unntaket er de som skyter 100 000 skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg har gjort nettopp det. Kjøpt en 686 som første hagle, men brukt den endel mer, ca 30-40 x pr sesong. Det kan anbefales, men det er ikke hagla som har hatt oppmerksomhet eller som jeg har gledet meg spesielt over, siste fire år. Det er en masse situasjoner, masse fugl, også de som har kommet seg unna. Det er når man pusser hagla man kjenner på kvaliteten, og føler en viss glede over å eie et skikkelig og vakkert våpen. Og kanskje på leirduebanen. I skauen kan man ha nesten hvilken som helst kjepp i hånda. Vekta spiller en viss rolle. Det er ikke hagla som avgjør om fugl i sekken for meg enda, men jeg er glad jeg hadde råd ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nylig kjøpt en Browning B525 - for meg var det mest vesentlige en hagle som er veldig driftssikker og som passer meg godt. Valget stod mellom Beretta og Browning. Beretta fikk jeg ikke til å sitte bra så da ble det Browning - begge er veldig bra våpen har jeg hørt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv denne haglen som min første hagle. Kommer aldri til å bytte den ut, men husk å olje stokken dersom du kjøper ny. Min trutnet (1 uke i telt og striregn) og jeg fikk problemer med å åpne toppleveren, men etter den fikk tørket litt og fikk olje har den virket upåklagelig.

 

Eneste negative med den, er at jeg ikke får brukt den nok..

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp om den passer deg!

Min ble kjøpt ved årsskiftet, og har til nå gjort meg til en god lerdue skyter, håper jakta får samme fremgang :wink:

Browning som nevnt ligger i samme klasse, verdt å ta en kikk på, velg den du føler sitter best ved montering.

Begge varer livet ut, og til nestemann om du passer på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

En beretta 686 SP1 er en veldig god og driftsikker hagle som du vil få glede av i mange mange år! God balanse, bra treverk og god kvalitet på alt. Det finnes selvsagt alternativer i denne prisklassen, bl.a browning. Det som er det viktigste er at stokken passer, det betyr mindre hva den heter! Til berettaen finnes det forskjellige stokker å få, og handler du av rette mann finner han den stokken som passer for deg...

 

Når det gjelder kaliber ser jeg noen kommenterer det her.. Mitt råd er kaliber 12! Det er mest utbredt, det er lettest å få tak i kaliber 12 ammo, det er størst utvalg på kaliber 12 ammo og kaliber 12 ammo er rimeligst. Med kaliber 20 må man opp på 20magnum for å ha samme haglvekt som en standard kaliber 12. Med mindre man går kun på fasanjakt og tidlig rypejakt med hund, er kaliber 12 et bedre valg for all round jakt enn kaliber 20! Og med all respekt, voksne mannfolk klarer å bære en hagle på 3,2kg, særlig med tanke på at den med stor sannsynlighet er vel så bra å skyte med som en "fjærlett" kaliber 20!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...