Jump to content

Militær blyfri ammo i 223


kruttmannen

Recommended Posts

Har og hørt at forsvarets blyfri/miljø ammo sliter mer på løp en bly ammo,noen som kan forklare hvorfor? :forvirra: Og det gjelder visst for både 5,56 og 7,62.. :trist:

Er det pga hardere materiale i kjernen som ikke tillater mantel å "flexe" når den glir over riflinga eller andre mystiske ting som skjer. :?:

Er litt nyskjerrig på det der...

Link to comment
Share on other sites

Har og hørt at forsvarets blyfri/miljø ammo sliter mer på løp en bly ammo,noen som kan forklare hvorfor? :forvirra: Og det gjelder visst for både 5,56 og 7,62.. :trist:

Er det pga hardere materiale i kjernen som ikke tillater mantel å "flexe" når den glir over riflinga eller andre mystiske ting som skjer. :?:

Er litt nyskjerrig på det der...

 

 

Det er nok grunnet den harde stålkjærnen, ja.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange tusen Carl Gustav 62 grs miljø i AR, ikke hatt noen problemer hverken med metallfeber eller løpsslitasje. Brukt mentelfjerner (Forrester skum) ofte, og ikke skutt fra innelukkede standplasser.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Har du lovlig tilgang på forsvarets ammo, så har du vel også fått utlevert tjenestevåpen du kan bruke dette i? Isåfall er det ingen grunn til å slite private våpen med dette...

For om ikke så bør du lese "Hakkebakkeskogen" en gang til: Stjælt ammo er akkurat som stjælte pepperkaker...

Link to comment
Share on other sites

Mantelen i den tidlige miljøammunisjonen var mykere enn noe annen mantel jeg har sett. Dette kan føre til større mantelavseting enn du liker. Så vidt jeg kan se er HK 416 utstyrt med forkrommet pipe så det kan være grunnen til at jeg ikke ser noe særlig mantelavsetting i denne med miljøammunisjonen. Hvordan en "vanlig pipe" vil oppføre seg med miljøammunisjon? Jeg vet ikke da jeg bare har skutt 10-15 skudd med min Remington LTR med miljøammunisjon.

Miljøammunisjonen er så sær at jeg vil anbefale å ikke bruke den i annet enn HK 416.

Folk som skyter mye ammunisjon på kort tid... har sagt at de sliter ut 416 på ca 4000 skudd, men dette er ikke normal baneskyting....

Jeg har vært skyteleder og instruktør på 416 mens vi brukte gammel 5.56 miljøammunisjon og sett røyken etter nærstridtrening hvor vi skjøt titalls skudd per omgang, med hele troppen. Det var et større problem med 5,56 miljøammunisjon enn med AG3 og vanlig Nato ammunisjon, men dette er sagt så mange ganger før. Som tidligere rapportert var det flere som fikk irritasjoner i hals og nese ved bruk av 5,56 miljøammunisjon enn med 7,62 blyholdig ammunisjon.

Det er best å respektere andre på en bane ved å ikke bruke miljøammunsjon, men noen vil alltid blåse av sånt "pyseri"... .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...