Jump to content

Lovlighet ved .38spl i .357mag?


Ørret

Recommended Posts

Snakket med en som sa han hadde fått litt grums ved en kontroll engang. Han hadde .38spl patroner med seg, og har kun våpenkort på .357mag. Etter den episoden tvinget han nesten våpenkontoret til å skrive .38spl/.357mag på våpenkortet. Kan man virkelig få problemer hvis man har .38 patroner på .357 kort?

Link to comment
Share on other sites

Samme problemstilling hadde jeg en gang i Johannesburg.

 

Mine 45 LC hylser var merket med div. farger (skulle jo prøve div. kuler/krutt på en mengde dyr, kan skjønne :D ), og det samme med 454 Casull-hylsene.

 

Det tok 3 timer å avklare forholdet.

 

Så det er ikke bare i Norge.

 

Uten at det er en trøst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Patetisk fra vedkommende som utførte kontrollen. Det er jo relativt allmennkunskap innenfor våpenemnet og politiet skal vel ha en viss aning?

 

Det mangler en god del på våpenkunnskapen hos politiet :roll:

 

Bare se på dette forbudet mot 12,7x99, som altså ikke omfatter 12,7x97. Jeg spurte for moro skyld tante på våpenkontoret hvordan de ville stille seg om jeg søkte om rifle i kaliber 50DTC til langholdskyting. Da hun fikk klart for seg at dette var 12,7x97 sa hun at 12,7 var forbudt :!: Du har jo også forbudet mot håndvåpen med kulediameter over .455 tommer. Det kom pga 500 S&W magnum, og de trodde de tok med seg 460 S&W magnum også, men var tydeligvis ikke klar over at kulediameter på 460 er .452 tommer :mrgreen:

 

Jeg hadde et annet tilfelle, jeg hadde anskaffet et innlegg slik at jeg kunne skyte 32 ACP fra rifle i 308. Den gang hadde jeg ikke pistol i 32ACP (det har jeg i dag, så dette problemet eksisterer ikke lenger) og ba om å få utstedt kjøpetillatelse for 32ACP. Nei sa damen, det utstedte de kun for haglepatroner til de som hadde hagle fra før 1990 og som ikke hadde andre våpenkort eller avlagt jegerprøve. Jeg måtte klage til POD før jeg fikk utstedt slik tillatelse. Nå har jeg lagt inn et kammerinnlegg som konverterer 308 til 7,62x39 (Kalashnikov). Det har gått greit å kjøpe 7,62x39, men formelt sett skal jeg ikke få dette da jeg ikke har våpenkort for dette kaliberet. Dersom det blir en kontroll en dag kan jeg vel få problemer her med en eller annen nitidig blåskjorte. Kammerinnlegget jeg har nå er festet med Loctite, men kan fjernes igjen dersom jeg vil gå tilbake til 308, så jeg har ikke gjort noe i forhold til våpenkontoret med dette. 7,62x39 er billig treningsammo, jeg kjøpte 1000 stk (Barnaul) for kr 2,49 pr stk. Du kan ikke lade selv så billig en gang :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...