Jump to content

Hjælp Gamla pisser i alt av senger (trenger raske svar)


PederR

Recommended Posts

Hei.

trenger hjelp nå og ganske raske svar.

 

Har en ES på 8 år 4mnd og 17 dager for å være presis. er ei tispe

problemet våres nå er at ho løper rundt og pisser i sengene våres og slik har det vært siden den tibetanske spanielen kom i hus (hvorfor noen vil ha en hjemmestrikke plendriter vet nå ikke jeg) og noen ganger er det mer ekstremt en andre da man ikke rekker å få ut ene senga før den andre er nedpisse.

kan det være markeringsbehov eller kan det være andre årsaker?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være markeringsbehov, sjølv om det normalt sett er hannhunder som markerer på den måten. Å pisse slik du beskriver her høres mer ut som sjukdom i mine ører.

 

Det kan være urinveisinfeksjon - jeg foreslår at du tar bikkja til veterinær for å sjekke det først og fremst. Er det lenge siden løpetid? Tenker på andre ting som begynnende livmorbetennelse også.

 

Altså veterinær først. Og da mener jeg ikke om en uke eller tre men i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det starta da den tibetanske teppetisseren kom i hus, så høres det i mine ører ut som gamla har behov for å markere hvem som "eier" stedet. Har hun brukt å sove i senga? Sykdom kan man aldri utelukke, og jeg er enig i at det er en trygghet i å høre med veterinær. Er det tegn ved bikkja som kan tyde på sykdom?

Link to comment
Share on other sites

typisk markeringsadferd...og du har nok et problem som ikke lar seg kurere sånn uten videre.

 

Min strihårete dachstispe hadde nøyaktig samme adferd, når jeg bodde sammen med ei som hadde flere tisper i huset...etter at vi flyttet (dachsen&meg...;-))) )ble problemet borte med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt være markering (fikk nesten det problemet med tyskertispa) men som Jaktlykke skriver så kom deg til vet med bikkja og få tatt noen blodprøver asap. Lettere å fikse problemet om man veit om dette er ett psykisk eller medisinsk problem!

Link to comment
Share on other sites

Luft hunden godt, og sett henne i bur etterpå.

Da merker du om det er mentalt (markeringsbehov) eller fysisk (noe for vet.). Er det fysisk, vil hun vise at hun "må" ganske kjapt.

;)

 

Hadde uansett tatt med til vet., for sjekk. Ikke minst pga alderen. Er alt ok, så vet du ihvertfall det

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Ikke noe stress dette! Har ingen tro på sykdom hvor symptomene utelukkende er pissing i sengetøy. Ved sukkersyke ville et akutt behov for å late vannet gitt pissing på gulv o.l. også :winke1:

For din del kan du kanskje vurdere å lufte bikkjene sammen på laaaange turer hvor begge er løse. På denne måten vil gamla forholde seg til ny "makker" over tid og behov for å løpe rundt å pisse i trær og busk vil avta... Dernest kan du for eksempel ta med deg begge bikkjene ut for trene lydighet. De første par ukene staller du opp nybikkja i et tre eller gjerde i båndet sitt, deretter trener du kontaktøvelser med gamla. Masse tull og tøys og belønning. Kjør i 5 min økter. Ønsket effekt: gamla føler seg i fokus, men må fortsatt forholde seg til DEG som sjef fordi du krever noe, samtidig som hu faktisk får noe igjen i form av trening og stimuli...

 

Tar du gamla på fersken i å pisse i huset bør du sørge for at hu skjønner at DU ikke aksepterer slikt fra noen som familiens alfa.

 

Håper du lykkes :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet med ei katte da vi fikk unger i hus, begynte å pisse i trådhyllene, og sengene våre..... Dette sluttet hun ikke med på ett halvår, og ble da utekatt.

Ørna sirklet henne inn, og kom 20 meter fra husveggen vår å hentet pusen.

Konklusjon; Å pisse i senga, kan medføre døden! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...