Jump to content

HW35. Gammel og ødelagt.. litt bilder og sånt. Snart ferdig.


D52

Recommended Posts

Dette har jeg vel hatt i over 15 år. Aldri brukt det pga defekt avtrekk. Og aldri funnet tid til det. Før nå.

 

Selve avtrekket var lett å fikse. Etter litt mysing på ei sprengskisse fra Gunspares så jeg at det manglet en fjær. Ny ble donert fra en kulepenn, og så fungerte avtrekket som det skulle. Ny fjær skal bestilles da. Sammen med avtrekkerbøyle og noen skruer. Jeg HAR dette liggende, et sted !!

 

Etter bildene ble tatt fikk noen deler en runde i delevaskeren. Nå skal det stakkars geværet pusses med stållull og olje. Stokken skal også pusses ned. Og det skal som sagt bestilles inn litt småtteri.

 

Og det skal koses litt med molybydenfett...

 

Fint avtrekk på sakene vøtt. Så det blir moro dette.

 

Rød sirkel : Fjæra under her var borte

P6120093-1.jpg

 

P6120092.jpg

 

P6120094.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte litt på å Duracoate hele greia, men gidder ikke smøre det sakene der på denne. Hiver den driten og lar den være med orginal patina. Tror jeg gir stokken en runde med stålulla og setter den inn med voks eller olje. Vet ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

Da er dette bestilt fra Gunspares/Chambers

BS040 Breech seal

TG032 Trigger guard

B1049 Front guard screw

B1087 Rear guard screw

 

Jeg har det orginale baksiktet, men satte på et med truglo (dønn likt som Gunspares selger til HW35) Men finner ikke frontsiktet. Og Gunspares/Chambers er tomme for det. Så jeg må få tak i det et annet sted, eller vente.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at Duracoat blir feil her. Jeg ville vurdert å pusse ned overflaten og spandere på det en skikkelig varmblånering.

Ad stokken, så er i hvert fall min plan å bruke Raudnakkes vidundermix, muligens med farging. Venter i spenning på å følge prosjektet :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg også synes blir litt feil å kladde på noe nytt og moderne på denne. Duracoaten er jo bra, men det blir litt helligbrøde på denne synes jeg.

 

Det med blåneringen høres spennende ut. Men det er noe jeg absolutt ikke har vært borti. Så jeg vet ikke helt om det er noe jeg bør satse på å gjøre selv. Jeg har lest litt om slike blåneringsmidler, men mener å huske at de ofte gir et middels resultat. Og gjerne skjoldete ?

 

Stokken er grei. Den kan pusses og farges på nytt. Men det bør vel gjøres noe med blåneringa også.

 

Neste bestilling fra Chambers blir med fjær og stempel, ev bare stempelpakning.(bestiller i flere omganger. Er allergisk mot moms) Ser de har løp og selve sylinderen som huser fjær og avtrekk etc. Men ser ikke poenget med å kjøpe det. Da blir det jo et nytt gevær. Moroa er jo å bruke det gamle mest mulig.

 

I ettertid har jeg tenkt at kanskje jeg dropper de åpne siktene og setter på en gammel kikkert jeg har. Den må jo være over 20-25 år gammel. Jeg kjøpte den ny på midten av 80 tallet. Hakko 4x40. Jeg må se an hvor lang tid det tar å få tak i det frontsiktet. Dvs, jeg har et som passer. Men innmaten i siktet er til diopter, og jeg har kun den ene innmaten. Den sirkelen. Skal stikke innom Landrø en dag og høre om de har slike løse innsatser til frontsikter. Er orginalt til Diana.

Link to comment
Share on other sites

Det var kanskje feil å skrive "lett" :) Men det ser ikke så ille gæli ut. Man har jo oppskriften. Skal snuse litt og se hvordan jeg kan få tak i de tingene jeg trenger. Det hadde jo vært morsomt å blånere selv. Tror ikke dette havner hos en børsemaker for blånering :)

 

Edit:

 

Ser det er regler på dette med kjøp av Ammoniumnitrat. Det er jo en av bestandelene i sprengstoff ?

http://www.dsb.no/no/toppmeny/Publikasj ... iumnitrat/

Link to comment
Share on other sites

Nuh, Herdins Vaxolja :) første lag. Så pusse av etter 12 timer og deretter mette på på 20 minutters mellomrom.

 

Ble litt uskærpt det siste, men tar bilde med mobiltlf. Gidder ikke kladde til Nikonen med voks :)

 

IMAG0145.jpg

IMAG0143.jpg

IMAG0151.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har stokken fått hvile litt over 20 timer, og blitt pusset lett for neste lag voks kommer på

IMAG0162.jpg

IMAG0161.jpg

 

Så er lag 2 strøket på. det skal stå ca 30 minutter før lag 3 påføres og det skal tørkes av etter ca 20 minutter. og deretter ny tørke i 12 timer...

IMAG0165.jpg

IMAG0166.jpg

IMAG0164.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ammoniumnitrat er en av kjemikaliene i isposer (for idrettsskader). Slakt posen uten å ta hull på de tørre kjemikaliene. Til små jobber, så trenger du ikke så store mengder. Største problemet med denne metoden er å holde jevn varme, skal være rundt 150grader. For kaldt, så størkner blandingen, for varmt....bruk værneklær, dette er varm, basisk og avgir stygg gass. Lås inn barn, steng av mobiltelefonen og drit i Facebook når du holder på med dette.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :) Det er mulig at jeg finner på å gjøre dette selv. Men kanskje jeg gir beng, og leverer det til blånering. Da har jeg ihvertfall en garanti for jobben, håper jeg ;)

 

Fikk litt deler fra Gunspares i dag. Kommer bilder etterpå. Begynner å ligne et gevær nå :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir egentlig å finne ei rustfri gryte/kar som er langt nok til løpet.... Blir kanskje litt drøyt å koke opp ei halv tønne... Men, de er vel ikke rustfrie de heller ??

 

Nuhvel.

 

Noen flere deler har kommet på plass i skrothaugen.....

 

Poser fra Chambers/Gunspares med avtrekkerbøyle, skruer til bøylen, og breechpakning/løpspakning

IMAG0275.jpg

 

Delene

IMAG0277.jpg

 

Gammel "pakning"

IMAG0279.jpg

 

Ut med den gamle..

IMAG0281.jpg

 

Her er den nye

IMAG0280.jpg

 

Den gamle og den nye... Den gikk totalt i oppløsning. Var som å pelle ut snørr eller øyesnerk....

Den nye ved siden av

IMAG0282.jpg

 

Og den nye på plass

IMAG0283.jpg

 

Avtrekkerbøylen og de nye skruene er på plass

IMAG0285.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen flere bilder av gamlingen... Tatt med et billig Olympus. Skal finne frem Nikonen etterpå så blir det bedre.

 

Det er ikke tvil, det er en HW35 :D

hw35lite.jpg

 

Sånn.. Framsikte og truglo baksikte er på (Framsikte er Diana og skal av når jeg får tak i orginalt/Truglo. Og kikkerten ryker av også

P6260144.jpg

 

P6260145.jpg

Ny bøyle

 

P6260146.jpg

 

Ok finish egentlig. Selvgjort er, eh, selvgjort..... :shock:

P6260147.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå er ny fjær bestilt... Den gamle er nok slapp etter 30-40 år.. Men den går ok egentlig, men greit med ny fjær.

 

Nå mangler jeg bare sikringspinnen og fjæra, og framsiktet, så er den komplett. Framsiktet er de tomme for, men kjøper det når de får det inn hos Chambers.

 

Og når børsa er komplett, så finner jeg garantert posen med alle de delene jeg nå har kjøpt :mrgreen: For den har jeg, et sted...

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å komme seg nå. Og vet du. Jeg skøyt noen skiver nå. Trengte ikke engang stille kikkerten sidelengs, kun høyde...

 

Da har jeg faktisk skutt noen skiver. Det er de første skivene på over 15 år, så litt spennende var det jo.

 

Men du verden. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ble litt imponert over den gamle greia..

 

Satt i hagan på en kontorstol og hadde skiva 9 meter unna på ei bøtte. (og murvegg bak)

Denne HW´n sier bare dunk. Ikke skrangling eller smelling, bare et lavt dunk.

 

 

Skiva i midten er Umarax Hunter, spisse billige kuler. Lette, vet ikke hva de veier.

Nede til høyre er det Meisterkugeln, 8.2Gr

Øverst til høyre er det JSB Match Exact Heavy, 10.36Gr

Øverst til venstre er det Big Boy Junior 13Gr....Ikke noe hull sier du ? De ble igjen inni geværet :) De var trange. Men testa for moro skyld :)

 

5 skudd i hver skive

 

Dette var overraskende bra. Tatt i betrakning at jeg satt på enstol og brukte kun et kne til å støtte albuen på.

 

IMAG0300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at HW er kvalitet.

Har hatt en HW 95 i 5,5 mm som leverte varene til tusen, bra med krefter og super presisjon med rett kule. Men den ble dessverre solgt i et øyeblikk av sinnsykdom. Går nå rundt med et savn etter ei skikkelig luftbørse og har sett på BSA Scorpion i 4,5 mm og på HW 100 i 5,5mm, den siste frister mest :wink:

 

Men har lest litt om variabel kvalitet på HW sine piper i 5,5.... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser litt på en ny HW fra Landrø selv, men klarer ikke helt å finne ut hvilken. Lyster litt på 77K eller 97K, men er usikker. Men begge de har vel Rekord avtrekk minns jeg. Avtrekket på min gamle HW 35 er helt utrolig. Sjeldent godt. Er vel bare den Gamle Slaviaen min som kommer i nærheten, men det er ikke like bra.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa Slavia 631. Samme avstand, samme stol, samme skivetype og samme ammo.

 

Her kom faktisk Big Boy Juniorene ut av geværet, men det likte absolutt ikke de tunge kulene, selvfølgelig... Det kom litt lyder fra fjæra. og jeg måtte sikte helt øverst på sirkelen (på 1)for å treffe inni det svarte :)

 

JSB virket som samlet best, hvis man ser bort i fra den ene flua. Det er min feil helt klart at det ene hullet er på avveie, for Slaviaen samler godt :)

 

Artig å ta frem denne igjen. Må være over et år siden jeg brukte denne sist.

IMAG0301.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så kom ny hovedfjær.

 

Men kan ikke begripe hvordan den sikringspinnen skal sitte. Ser jo hvor den skal selvfølgelig, og vet det satt en der. Men skjønner jammen ikke hvordan det henger saman. Snodig. Ser på tegninger og alt, men det er noe rart (oppi hue mitt sikkert)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt inn ny hovedfjær. (innrømmer jeg kjøpte High-power....)

 

Jeg måtte bygge meg en fjærpresse da jeg ikke klarte å trykke inn dette her og skru det sammen. 2 gjengestenger og noen plankebiter + 6 muttere, og 10 minutter, så var jeg klar. planken i midten er bare der for å stabilisere geværet.

 

Den nye fjæra var en smule lengre.....

 

CIMG0124.jpg

 

Fjærpresse (lager man den i stål har man ei fin presse til hjullagre..)

CIMG0133.jpg

 

Bare å skru sammen

CIMG0134.jpg

 

Snart nede nå

CIMG0137.jpg

 

Nå går det lettere

CIMG0138.jpg

 

Da var endepluggen på plass. Da skal bare avtrekket inn og stokken på

CIMG0139.jpg

 

:shock: Javel.... Fra å være en slapp og snill flaffe ble den en illsint kraftig sak med rått avtrekk(avtrekket var jo bra) Så denne blir artig å ta med ut.

 

I den røde sirkelen på bildet er det en liten bulk. Den synes ikke på bildet, men den er der. Til venstre er bulken etter fjærbyttet :shock: Det ble adskillig kraftigere enn hva jeg :shock: hadde trodd

CIMG0140.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okiii. Da har jeg gjort en test til, og jeg er ganske forundret.

 

Jeg fant ut jeg måtte sammenligne HW´n med et annet gevær. Siden jeg ikke har krono (joa, skal kjøpe) så blir det "skyte-i-metall-og-sammeligne-bulken-testen" Ikke så fryktelig hightech, men det gir en pekepinn.

 

så jeg tok frem et Diana 52 som jeg har fått målt på krono til 290ms med meisterkugeln.

 

Og nå er jeg veldig overrasket.

Bulken til venstre en Dianaen, med meisterkugle, ca 290ms

Bulken til høyre er HW´n med meisterkugle :shock:

CIMG0142.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er mine to stringer som jeg tok i dag (nå) Fjæra er som sagt ny, men jeg ser at hastigheten øker faktisk.

 

242.6

250.4

255.5

253.7

251.2

253.2

249.9

250.3

259.1

262.2

 

andre stringen, og nå øker det litt

 

269.9

248.5

262.2

268.0

268.1

257.4

266.9

259.8

269.1

260.3

 

Den er ikke så veldig jevn enda, men mulig det endrer seg, eller ikke.

 

Men som sagt så er fjær og pakninger helt nye. Hører fjæra forandrer seg omtrent fra skudd til skudd. Var litt sprjængtwang de første 20 kulene, men nå er den betraktelig fastere. Så ting begynner å komme på plass virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...