Jump to content

Tennhette problem 9,3x57


cthore

Recommended Posts

god kveld.

 

etter en liten tur på banen med ny rifla i kaliber 9,3x57 ser jeg at tennhettene bakker litt ut av hylsa.De kommer ikke langt ut men nok til at det merkes når jeg setter de på flatt under lag. Hettene ser ellers normale ut, kanskje litt dypt hull etter nåla.

Dette er hjemme ladd ammo og det skjer både på nye og 1.gangs skutte norma hylser.

Ladning:

Speer Hot Core 270gn

CCI 210 og federal 215 hetter (begge hettene glir lett inn)

Norma 202 43-45gn

Norma Hylser

OAL:76,5mm

Rifle, Husquarna med M96 kasse.

 

Hva kan det skyldes at hettene kommer ut ? Overtrykk ? Stort patron spill? For store hettelommer ? eller noe annet ?

Link to comment
Share on other sites

Patronspill, kanskje i kombinasjon med store hettelommer. Trykket er heller moderat samanlikna med andre ladedata, og høgt trykk ville heller ikkje gitt slike symptom. Skru dien ein runde opp og skru gradvis nedover til pressa hylse går lett i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha vurdert ladningen din (det får de som kjenner kaliberet gjøre) ville jeg tippe på lavt trykk og kanskje litt romslig kammerspill. Det er bortimot umulig å få utstikkende hetter ved høyt trykk, de vil bare flate seg ut når hylsehodet setter seg mot støtbunn igjen.

 

Du bør dog eliminere kratring av hetta, det vil bygge utenfor hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller til tanken om stort patronspill jeg også, men altid godt å få bekreftet mistanken av andre.

Dia er allerede skrudd så langt ut at det kun er halsen som blir presset, men det er ingen problem å kamre hylsa igjen.

Er det noen triks for å få hylsene til å bli lange nok uten at de revner ? (Har ikke revnet noen ennå.)

Link to comment
Share on other sites

Hylsene skal bli skyteformet med en avfyring og normalt kammertrykk, altså lange nok. Antar at du har korrekt kammerfixlengde på rifla, ellers kan det bli problemer. Ellers er det lavt trykk, og eller for stort patronspill som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...