Jump to content

bytte kasse på m98


jnl1000

Recommended Posts

Mulig et dumt spørsmål.....

Men, min første rifle, som jeg hatt og brukt mye i snart 20 år, er en gammel mauser 98 3006. Den er utskutt, slakke overalt, borret flere hull til forskjellige montager m.m. Den betinger mer eller mindre ikke noen verdi. Stokken er fin!!

 

Jeg trenger en 3006 eller grøvre, og selvsagt borde jeg hiva børsa og kjøpe noe morsomt istedet!

 

Men, er det mulig å bytte kasse og løp ( skifte nr??)uten å søke nye tillstand fra politiet, selvsagt av kompetent børsemakker e.d, en m98 kasse med ok løp koster jo ikke alverden ser jeg!

Link to comment
Share on other sites

Det finnest nokk sikkert ei og anna svart mauser ute på markedet,men det er jo egentlig bare tull.Egentlig er det neeesten bare tull a bygge seg ei custom mauser med.Det ligg jo ganske mange nesten ny byggde børset til ein fjerde del av prisen av å bygge nytt.

Men er ikke like morro da.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jeg nok bare litt praktisk sentimental. Behovet er en grisbørse, da blir 6,5 litt for lite, og at den har feil sikter. Dette var bare et forsøk på å finne en fornuftig løsning ( les billig), men utstyr knyttet til hobby skal vell ikke kjøpes med hjernen?

Så, mauser får gå til spiker, og jeg leverer søknad på noe grovt!

Link to comment
Share on other sites

Du har full våpengarderobe, men visste ikke at man måtte søke på låsekasse med et løp skrudd i :?::?:

 

 

Det var ikke det jeg spurte om! Jeg spurte om det var mulig å levere, bytte ut de delene hos en børsemakker, uten en komplisert søknadsprosess, ettersom jeg i etterkant ender opp med de samme delene, med samme prestanda!

Slik som man kan bytte en ramme på en motorsykkel, hvis den er ødelagt e.d.

Link to comment
Share on other sites

Tror at Rafdal har etpar nye mauser kasser liggende da er det bare å bytte kasse og så skraper han den gamle da trengs vel ingen søking tror eg.

Men om det er verd d blir vel så sin sak ,det vil jo fremdeles være ein mauser

 

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren plikter i tillegg til de opplysninger som er nevnt i forskriftene del III litra E nr. 21 å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Bestemmelsen i dette ledd gjelder ikke ved distansesalg.

 

Så løp/pipe i samme kaliber trengs det ikke søkes om.

 

 

Fra lov om skytevåpen og ammo:

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens 3) karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen 2) som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Det enkleste her er vel og ringe/maile Rafdal og høre om det kan flyttes over våpennr. til ny kasse.

Men med en kasse som er 70 år nyere, spørs det om det er en vesentlig endring som er søknadsberetiget.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart et litet problem, og sannsynligvis billigst og enklest å hive, søke, kjøpe bedre brukt til 1/4 av byggekostnad, fiks ferdig. Men da er ihvertfall muligheten kartlagt! Tror jeg i så fall kjøper annen børse! Takk for engasjementet!

Link to comment
Share on other sites

Skal du bytte både kasse og løp, er det ikke mye igjen av den orginale og samle på av nostalgiske grunner heller.

Hvis grunnen er at du har hatt den lenge, og ønsker og beholde den, plomber den. Da er den ute av skapet, og søk på nytt. Da får du det du vil ha og slipper og bygge + det er nytt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet løst!

 

Ja det gikk an å bytte kasse, løp eller what ever hos børsemaker uten søknad, ihvertfall til de to jeg ringte, men slik flere av dere antyder ville dette vært en dyr og tidskrevende sak i forhold til å levere den til spikerfabrikken.

 

Så, da leverer jeg børsa til spikerfabrikken via politiet, kjøper en annen, men ikke mauser da! ( det var jo egentlig det jeg ville, men i et latterlig forsøk å være fornuftig henvendte jeg meg til en neutral 3 part ( les kammeret.no))

 

Så da er det bare å starte jakten, har los på flere kandidater til mitt våpenskap, nye dieset og mange koselige timer med ammotesting, ulike kikkerter i jakten på det perfekte våpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...