Jump to content

.416 Taylor


jalla

Recommended Posts

Jeg har nå bestemt meg for sette et .416 Taylor løp i min nyinnkjøpte 7mm og må i gang med å kjøpe komponenter og ting og tang.

Dere som lader kaliberet kjøper dere originalhylser eller omformer dere .338 eller .458? Ser for meg at hylsekvaliteten kan bli bedre med omformede Norma hylser?

Hvilke die sett anbefaler dere og hvor kan jeg få tak i det, ser at Midway har inne 2 ulike sett med meget ulik pris.

Ellers noe jeg bør vite om når jeg skal i gang med dette kaliberet? Har vært hjemmelader i en del år og lader ulike rifle og pistolkalibre, men liker veldig godt å høre på GODE tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg kjøpte 458 hylser til min og etter ned necking så trengte jeg kun å trimme hylsene.

men neste gang jeg skal ha hylser tror jeg at jeg henter dem direkte ifra usa. glem midway de er overpriset til tusan.

 

jeg kjøpte redding diesett.

 

tips prøv 400 woodleigh de er helt rå i tayloren min. 25mm sopp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også 458 WM hylser til min 416 Taylor. Kjøpte noen Winchester hylser i 458WM når jeg fikk rifla bygd, pressa dem ned i FL-dien og skyteforma med ei moderat ladning og noen gamle Barnes original blyspiss jeg fikk billig. Hylsene mine er nok skutt 7-8 ganger nå, og jeg har så vidt jeg husker bare mista et par hylser pga. sprukken hylsehals.

Jeg bruker forøvrig Hornady dier,da jeg liker den flytende kuleisetteren godt.

Jeg har også kjøpt noen hylser med riktig bunnstempel fra Quality Cartridges, men disse virker mer ugjevne enn Winchesterhylsene. Jeg har ladd dem en gang for å prøve dem, før jeg la dem til side med tanke på en eventuell afrikatur..

Link to comment
Share on other sites

Som alle andre sier: Kjøp 458 hylser. Disse er det bare å trimme lengden så er du klar tilå lade jaktpatroner. Men vil du ha full kontroll så lader du de og trimmer etter at de er skutt en gang. 416 kuler er ganske kostbare, jeg har skutt endel med blykuler til trening.

 

Husker ikke om jeg har Hornady eller RCBS die-sett, men jeg er ikke mer fasinert over dette en Lee settene mine. Jeg hadde kjøpt Lee nå, men de hadde ikke 416T når jeg handla.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett sett ammo från Rhino http://www.rhinobullets.com,

laddad i hylsor märkta "RHINO 416 TAYLOR". De ska också ha sålt lösa hylsor.

 

Hittar dem inte på hemsidan - vet inte om de slutat eller om sidan inte är uppdaterad.

 

Många säger att det är viktigt att det står rätt kaliber på hylsorna vid utlandsresor, för att inte få problem med tull och andra.

Link to comment
Share on other sites

Som alle andre sier: Kjøp 458 hylser. Disse er det bare å trimme lengden så er du klar tilå lade jaktpatroner. Men vil du ha full kontroll så lader du de og trimmer etter at de er skutt en gang. 416 kuler er ganske kostbare, jeg har skutt endel med blykuler til trening.

 

Til info: Ser at hjemmeladning.no har blykuler...

Link to comment
Share on other sites

Som alle andre sier: Kjøp 458 hylser.

 

Nei, det er ikke alle andre som sier det!! :mrgreen:

 

Blykuler fåes også av Clarry Haglund til en hyggelig pris. 360grs Mimek. :wink:

 

Det er jo heller ikke alle man regner med :mrgreen::shock::mrgreen:. Neida har hørt at noen bruker 338 hylser, men tenkte mest på alle i denne tråden, over meg, sånn egentlig.

 

Er det noen fordeler med å bruke 338?

Link to comment
Share on other sites

Føler meg tryggest med å dra ned .458 hylser enn å utvide .338 hylser. Når først hylsa er formet har jeg ikke opplevd at en eneste en har sprukket i halsen føt etter mange omladinger. Rhino kommer med hylser og patroner for .416 Taylor og S&L skal kamre våpen. Landrø er Rhino importør og vil føre ammo etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...