Jump to content

Villkatt i nabolaget. Lovverk rundt fanging?


kimjorgen

Recommended Posts

Som topicen sier, har jeg en villkatt streifenede rundt i nabolaget. Selv har jeg kun bodd her i snart 1 år, men ifølge naboer har denne katten vært tuslende rundt her i flere år. Den er som sagt "eierløs". Den holder til ute, ser helt jævli ut i pelsen, har åpne sår, og har det generelt ikke greit vil jeg tro.

Hadde jeg hatt naboer litt lengre unna ville jeg nok tatt rifla/hagla og avliva når den er i hagen, men bor altså ikke slik til at det er mulig.

 

Derfor var jeg inne på tanken om å fange den, for så å ta med en litt mer velegna plass.

Vil det beste være å ta en telefon til onkel politi, for å høre om jeg lovlig kan fange den i hagen, eller er det best å holde de utenfor?

(jeg ønsker ikke å risikere å bli anmeldt for ulovlig fellefangst, og deretter miste våpen/jaktrett etc.)

 

De som ikke har noe konstruktivt svar på spørsmålet mitt kan holde sine kattemeninger for seg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å spørre Politiet er aldri feil, selv om de pleier å være negative til slikt. Start med å snakke med naboene, hvis de er enige så er vel problemet løst. Det forutsetter at du bor langt nok ute på landet til at de generelle politivedtektene ikke gir deg noe problem.

 

Og for ordens skyld: Jeg er glad i katter som har et hjem og som får det stellet de trenger. Skabbete villkatter må du gjerne skyte, bare gjør jobben skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...