Jump to content

ladedata oryx i 6,5


gordon

Recommended Posts

Sitter her med 12 hjemme rulla 6,5 x55 patroner,ladd med oryx og 50 grain MRP 2, ikke stort å gå høsten i møte med. Har 200 kuler og nye hylser, men bare en kvart boks MRP 2.

MRP 2 har jo gått ut, så hva gjør jeg nå. Hvilke type krutt og lade data vil dere anbefale at går for nå?

Takker for alle gode forslag

Link to comment
Share on other sites

Vithavuori N165 tilsvarer vel omtrent MRP2..

N165 kan omtrent forveksles med MRP, eller N15 for den del, men ser ut til å gi noe høyere trykk ved samme hastighet. Iht mine notater. Ved samme ladevekt vil N165 gi veldig mye høyere trykk enn MRP2. 50grs N165 bak en Oryx i 6.5x55 tror jeg kan bli i overkant, det er igrunnen i overkant bak 9gramskuler også.

Om du skal ut og kjøpe krutt for å lade Oryx i 6.5x55 så kan du prøve å få tak i Vithavuori N570, om du vil ha mest mulig fart - det brukes også i ladevekter som ligner på MRP2, og er utvilsom det kruttet som vil gi deg størst hastighet.

Ellers er det MRP/N15/N165 som er greia, N170 fins vel også men det har jeg aldri brukt.. 45grs MRP kan vel være et utgangspunkt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med 12 hjemme rulla 6,5 x55 patroner,ladd med oryx og 50 grain MRP 2, ikke stort å gå høsten i møte med. Har 200 kuler og nye hylser, men bare en kvart boks MRP 2.

MRP 2 har jo gått ut, så hva gjør jeg nå. Hvilke type krutt og lade data vil dere anbefale at går for nå?

 

Bofors RP 30 er produksjonsnavnet på MRP 2 samt Rhino 30. Samme kruttet, produsert på samme plass, men tappet på forskjellige bokser med ulik pris. RP 30 er fortsatt tilgjengelig for hjememladere i 1 kg Rhino bokser under Rhino 30 navnet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitter her med 12 hjemme rulla 6,5 x55 patroner,ladd med oryx og 50 grain MRP 2, ikke stort å gå høsten i møte med. Har 200 kuler og nye hylser, men bare en kvart boks MRP 2.

MRP 2 har jo gått ut, så hva gjør jeg nå. Hvilke type krutt og lade data vil dere anbefale at går for nå?

Takker for alle gode forslag

 

Du kan jo bruke opp MRP-2 kruttet. Det gir deg ca 38 patroner til. Med de 12 du har blir det 50. Hvis du ikke ligger og denger og skyter disse i papp i sommer, vil jeg tro du berger jakta i år.

 

NESTE år kan du prøve å skaffe N560 eller allerhelst N570. Den siste kan det være lurt å bestille. Den er ikke nødvendigvis på lager overalt. Hvis du begynner i nedre ende av ladedata for Lapua Mega http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56 så har du et utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...