Jump to content

Hunden har fått i seg Otrivin (nesespray)


Helgemo

Recommended Posts

Hei, kom hjem fra barnedåp idag og fant en ihjel tygd otrivin nesespray samt en Livostin nesespray (jada vet vi burde gjemt de bedre men de ble glemt på stuebordet før vi gikk). Er dette ufarlig eller bør vi ta med hunden til dyrlege?

 

 

Hvis det skulle hjelpe er hunden en Irsk setter på 3år, han har ikke vist noen tegn til ubehag dog.

Link to comment
Share on other sites

Er vel kun farlig om han gjør det 10 dager i strekk, da skal man oppsøke lege..

 

Fra spøk om bruksanvisning til realitet, nesespray er slimløsende, hunden har tygd istykker, men tviler på at de har funnet smaken så fristende at den har slikka i seg rubbel og bit, sjekk kjeften for misfarving / annet unormalt, utover det skal magan ikke ha noe problem med det, hunder har en tendens til å tygge i seg det meste de kommer over i det rette humøret. Sjokolade er vel noe av det farligste de kan spise i mengder..

 

Følg med på bikkja og ta det med ro (generell hundeerfaring og tro på sunn fornuft).

Link to comment
Share on other sites

slenger inn litt fakta her:

 

Xylitol:

 

Søtningsstoffet xylitol selv i små mengder kan medføre til kraftig fall i blodsukkeret hos hunder og at de kan få blødninger, leversvikt og dø.

En hund som får i seg tre til fire biter tyggegummi med xylitol, bør behandles hos veterinær. Et gram xylitol kan være farlig for en middels stor hund.

 

Sjokolade:

 

Sjokolade inneholderet stoff som heter theobromin, som er giftig for hunder. Mørk sjokolade inneholder mer theobromin enn lys sjokolade.

Undersøkelser viste at selv så lite som to gram kakao pr. kilo kroppsvekt pr. dag er dødelig for hunden over tid. Hos hunder tas theobromid opp av leveren, overføres gjennom gallen tilbake til tarmen der den starter på en ny runde. Istedet for å kvitte seg med stoffene, fortsetter hunden å forgifte seg selv om igje, og omigjen.

 

Gjærbakst:

 

Gjærbakst kan være skadelig for hunder, fordi gjærdeig blir omdannet til alkohol i magen hos dyrene. Hunden kan faktisk bli alkoholforgiftet av gjærdeig.

 

Kalkunskinn:

 

Kalkunskinn kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen, en alvorlig og ofte dødelig tilstand. Det er imidlertid ingen god dokumentasjon på dette, utover den vite som finnes i forbindelse med at større inntak av fet mat kan gi pancreatitt hos enkelte individer.

 

Valnøtter:

 

Valnøtter antas å være mulig årsak til blæresten hos hund.

 

Løk:

 

Løk, spesielt rå løk, fører til økt nedbrytning av røde blodlegemer hos hund, og vil på sikt føre til en alvorlig situasjon, som f.eks. anemi.

 

Druer/rosiner:

 

Vindruer og rosiner inneholderet et ukjent giftstoff, som kan gi hunden livstruende akutt nyresvikt. Oftest skjer det en magetarm-irritasjon, oppkast og diare' allerede 2 timer etter. Hos visse hunder kan så få som 7 rosiner fremkalle forgiftningstegn. En vindrue eller rosin kan ikke skade de fleste hunder ( kommer an på størrelsen), mens det er grunn til bekymring hvis hunden har spist flere vindruer eller rosiner. Men så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer problem, men det kan altså også få fatale følger.

Link to comment
Share on other sites

Vorsteh'n min spiste en hel rå løk for fire-fem uker siden...er han i ferd med å dø?

 

Anemisk over tid.... Regner med det betyr at de kan bli anemiske om de spiser løk flere ganger? Nylig vært hos dyrlege i forbindelse med en skade på labben, og allmenntilstanden til hunden ble da vurdert til svært god. Nå sa jeg riktignok ikke noe om at han hadde spist løk, siden jeg ikke var klar over at det var farlig. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vorsteh'n min spiste en hel rå løk for fire-fem uker siden...er han i ferd med å dø?

 

Det kan nok ikke JEG svare deg på, har selv hatt hund som jobbet deltid som søppelkvær`n uten å ta noe skade av det. mye av faktaen jeg har postet over er hentet fra vetrinæruttalelser. om hunden din har spist 1 løk for en uke siden uten og vise noe særlig forandring ville jeg bare slappet av, vil tro det er større eller vedvarende inntak som er vektlagt her. men om hunden din begynner å oppføre seg rart eller gi tegn på anemi er det kanskje lurt å rådføre seg med dyrlegen.

 

en annen sak er jo: hva fa** spiser IKKE en vorstehr? en kjenning av meg hadde en som jafset i deg 2 meter hageslange, en sko og ved en anledning fortærte halvparten av stueplantene mens han var på jobb uten å ta skade :shock: av det.

Link to comment
Share on other sites

Mine hunder får brødskalk (gjærbakst) hver morgen, når de settes i hundegården. Den ene er over 12 år gammel.

Nærmer hun seg døden på grunn av dette ?

 

brødskalk og gjærDEIG er 2 forskjellige ting. har selv snust litt på dette med gjærbakst og fått det bekreftet at det var en serdeles dårlig ide å gi bikkja gjærdeig. (hvem f*** gir bikkja deig??)

 

Glem all skremselspropaganda om enkeltstoffer som kan være skadelig.

Bortsett fra rene gifter da.

 

Hvordan kan du si sånt egentlig? er DU hundeeier? er DU ekspert av noe slag? på hvilket grunnlag uttaler du deg?

JEG er nok bare en erfaren hundeeier som har sjekket fakta og hvorvidt en hund tåler noe er faktisk like forskjellig fra hund til hund, jeg vet om hunder som har fortært sjokolade, tyggis, rottegift, og er like fine i dag, samtidig som jeg vet om 1 hund som døde av å spise sjokolade, flere som døde av liten mengde rottegift, og en som døde av "brødskalk" den satte den i halsen og hundeeier kunne ikke noe om førstehjelp for hunder, derfor døde den av kvelning før han rakk frem til vetrinær.

 

så greia er: jeg postet fakta hentet fra Vetrinæruttalelser om ting som er/kan være giftig/dødelig for hund. dette for at vi alle har godt av å vite hva vi IKKE bør gi hunden, hunden klarer seg fint på tørrfor, kanskje noe avskjær og av og til litt rester. MÅ du absolutt gi bikkja sjokolade, tyggis, gjærdeig og frostvæske så værsågod men regn med at hunden din kan bli alvorlig syk eventuelt kan dø av det.

det er ikke skremselspropaganda det er et generellt råd.

 

et annet råd er: søk opp litt på nettet angående ting hunder tåler, symptomer på skader. forgiftning og behandling før vetrinærbesøket samt førstehjelp for hunder.. om du finner ut at det står på nettet skrevet av en vetrinær: "hunden din dør momentant om du gir den 3 peanøtter" må du da absolutt fortsette å gi hunden peanøtter selv om den overlevde de 2 første gangene??

Link to comment
Share on other sites

nå troller du. men trollet skal få svar:

 

nei hunder er ikke så skjøre som mange skal ha det til, mange hunder tåler nesten alt og noen tåler ingenting, akkurat som mennesker kan noen tåle mye av noe mens noen tåler ingenting, f,eks alkohol.

 

bedre føre var. men som jeg sa i sted, bryr du deg ikke mere en at du gir bikkja alt så må du regne med at det kan gå galt.

Link to comment
Share on other sites

helt klart, jeg syns bare det blir så skjevt når man er livredd for at pelsdotten skal finne en tyggis på gata eller slikke restene av en sjokoladeis, mens man senere skyter hagleskudd over hodet på den mens den løper i bratt terreng uten å unne det en tanke.

 

alle disse farlige tingene hunder skal kunne få i seg står nok langt langt ned på listen over hva faktisk hunder legger inn årene for.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke bli overhysterisk,men å bruke hjernecellene iblandt kan hjelpe :winke1:

Kjenner faktisk en som kom hjem og fant tyskern sin død i sofan etter at den hadde spist opp en pakke Paracet.

Dette var en veldig bra hund så han tok det tungt.

 

Men klart at man kan ta det litt lettere om man har en bikkje som ikke duger spesielt bra!

Men har man en topphund så er man kansje litt nøyere :)

Link to comment
Share on other sites

helt klart, jeg syns bare det blir så skjevt når man er livredd for at pelsdotten skal finne en tyggis på gata eller slikke restene av en sjokoladeis, mens man senere skyter hagleskudd over hodet på den mens den løper i bratt terreng uten å unne det en tanke.

 

alle disse farlige tingene hunder skal kunne få i seg står nok langt langt ned på listen over hva faktisk hunder legger inn årene for.

 

Det må nok litt mere mengder av xylitol til en det hunden din vil finne på gata. en klatt sjokolade dreper den nok ikke det heller, det er mørk sjokolade som er verst så om hunden din stjeler en bit fra smilrullen er det ingenting å frykte om det ikke er en sånn "kattehund" les chihuahua eller "skinnhuva" som jeg kaller det..

Link to comment
Share on other sites

Løkkås

Du skriver blandt annet at de er erfaren hundeeier. Da burde du i hvert fall vite at såkalte veterinærvakter ikke er noe som fungerer i praksis på de fleste steder.

 

Når det gjelder ting som kan være farlig for hunder, bør du også lese hvilke mengder det er snakk om før det faktisk kan være farlig.

 

Til sammenligning kan jeg nevne at du kan bli full av kefir. Problemet er at du må drikke minst 67,5 liter på styrten før du ikke har lov til å føre bil.

 

Om du sammenligner med hvor skadelig nikotin eller alkohol er for mennesker, får du satt tingene i perspektiv.

 

For de som tror at gjærbakst (ikke deig som ikke er ferdig gjæret) er veldig farlig for hunder, vil jeg anbefale dere å sjekke blomstene i egen hage.

 

Ta sjokolade / kakao som du refererer til.

En gjennomsnittlig fuglehund veier vel 25-30 kilo ?

2 gram x 25 = 50 gram kakao PER DAG - OVER TID.....

Hvor mange gram ren kakao er det i en halvmeter freia melk ?

Hvor mange slike halvmetere må til per dag ?

Over tid ......? Hva er "over tid" ???? 1 år eller 5 år ?

 

 

Om man glemmer det som KAN være skadelig, og konsentrerer seg om det som faktisk er skadelig, tror jeg livet blir enklere.

 

Av ting som er skadelig, tenker jeg først og fremst på forskjellige gifter og kjemikalier vi bruker i det dagelige, som f.eks. medisiner og frostvæske.

Av en eller annen grunn synes enkelte hunder at frostvæske er godt / spennende.

Det er derfor mye mere farlig for din hund om radiatoren på bilen din lekker, eller koker over på egen gårdsplass.

Link to comment
Share on other sites

Pal:

 

jeg er erfaren hundeeier ja, vetrinærvakter er noe som skal fungere. det fungerer her jeg bor og det er synd om det ikke fungerer i ditt område.

 

når du belærer meg om at JEG må lese så kan jeg bare si at du må lese innlegget mitt en gang til, det står faktisk antydninger til mengde.

 

full på kefir? hva så? en hund har annen metabolisme en mennesker.

 

Du sier at "av en eller annen grunn liker hunder frostvæske"

har du noen gang smakt på det? det smaker søtt og en tørst hund drikker det gjerne så da vet du det.

 

driver du og troller eller? er du ute etter å svekke mine bidrag i debatten av noen grunn?

 

 

jeg er intressert i å hjelpe, men om folk skal holde på som troll å bare svekke innlegg slik som du gjør vet jeg ikke om jeg orker..

hele innlegget ditt er verdiløst for den faktiske debatten! om du skal være en slik ekstrem alt skal være presist og nøyaktig wannabe anbefaler jeg deg å svare selv og la være å legge deg opp i andres innlegg, om du heller hadde postet noen gram med reell fakta hadde det vært verdifult istedet for å rakke ned på det som er skrevet, vet du bedre? så post mere utfyllende fakta i stedet for å dra ned buksa å drite på andres innlegg! ikkesant? :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

 

jeg er intressert i å hjelpe, men om folk skal holde på som troll å bare svekke innlegg slik som du gjør vet jeg ikke om jeg orker..

 

 

Syns du skal fortsette jeg, jeg er taknemmelig så får du heller ignorere de som ikke hjelper (prøve hvertfall)

 

 

:thumbup: til deg Tom for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...