Jump to content

Hva tror dere? GSP expert til 10t eller eldre GSP m 22/32


Pedro L

Recommended Posts

Hei Kammerexperter :winke1:

Er kommet i ett lite dilemma og spør derfor her.

Har på hånden en grei GSP Expert som er ca fire år gammel og bortsett fra en ripe på venstresiden over avtrekket og en liten bøy på den bakre siteplaten ser og kjennes ut som ny. Disse tynne platene koster lite og det følger med flere.

Denne koster 10,000 i forretning.

Og en GSP av gammel type og er strøken med 32 vekselsett. Det følger med originalkoffert og verktøy. Den ser uskrudd ut og er ikke mekket på.

Denne får jeg for 8,000 privat.

Det er snart 33 år siden jeg dro av en GSP forrige gang, men har nå skutt med gammal GSP to klubbtreninger og som før liker jeg denne pistolen.

Skøt ett stevne med ett utlånsvåpen og fikk det til "såder" til tross for ett ødelagt sikte.

Skyter nå ca. tre til fire ganger i uken, en dag fin resten grov/militær og ønsker meg ett våpen som gir muligheter for å kunne utvikle meg og ihvertfalle ligge blant ti på topp i klubben.

Er V 50 og tenker ikke lenger på "å bli skytter" mer selvfølgelig, men ligge greit an i klassen min. Dvs, å ha det gøy og ha noe å strekke seg etter uten at ambisjonene løper løpsk eller at jeg som nå irriterer meg over en bedriten pang eller ett utlånsvåpen.

Skyter nå på gode runder 46p med lånevåpen og håper at ett eget våpen drar meg litt opp.

Har 9mm grov og to 1911 militær fra før.

Hva tror dere er det beste kjøpet for meg?

Mvh

Er klar over at avtrekket på Experten er av nyere type og att dette kan være en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte gammel GSP med .32 topp for halvannet år siden. Valget ble gjort da jeg ønsket ett konkuransedyktig grovfeltvåpen og at jeg på klubbstevnene ofte skøt minst like bra/dårlig med .32 toppen montert som med 22lr toppen. (hadde mulighet og bruke denne i noen måender før jeg bestemte meg)

 

Passer gammel GSP deg og du ønsker en bra grovfeltpistol (aner ikke vad du har for 9mm) kjøp gammel GSP. Min er fra mitten av 80-talet eller enda eldre, funker og går uten problem etter en ordentlig rengjøring etter forrige eier.

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt den gamle. Er ikke mye forskjell på den og experten. Har selv en gsp fra 70 tallet som kommer til å være bedre enn meg i årevis ennå.. og får du to pistoler for mindre enn det experten koster hadde jeg ikke vært i tvil.

 

Edit: at det nye avtrekket er bedre kan vi diskutere... Ville ikke satt det inn i min gamle, foretrekker den gamle kassetten fremfor det nye. Bare ikke rør på skruene der;)

Link to comment
Share on other sites

Ja er usikker mene tror jeg lander på den gamle med vekselsett. Jeg er usikker på hvorvidt jeg kommer til å bruke 32topen enda, men kjekt å ha to i en løsning. Har det på 1911en, men der virker jo toppen bare i 70% av tilfellene. Det problemet med kiling og annen feilfunk er vel frahverende her med Waltheren?

Hører mye om det,men ser lite til det. Morini og Pardiniene er ikke feilfrie de heller.

Haller kraftig mot gammelWaltheren. Nå er det bare å vente de derre 3 ukene på svar fra tante på kammeret.

Uansett blir det prøveskyting først.

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt den gamle. Er ikke mye forskjell på den og experten. Har selv en gsp fra 70 tallet som kommer til å være bedre enn meg i årevis ennå.. og får du to pistoler for mindre enn det experten koster hadde jeg ikke vært i tvil.

 

Edit: at det nye avtrekket er bedre kan vi diskutere... Ville ikke satt det inn i min gamle, foretrekker den gamle kassetten fremfor det nye. Bare ikke rør på skruene der;)

 

 

Tiltredes til de grader :D

 

Jeg kjøpte gammel GSP, med .32 sett, for drøyt 3 år siden. Jeg ga 7000, da var det med avtrekk av nye typen, + både 1000 g og 1360 g av gamle typen. Det var satt på et Expert-skjefte, og det originale fulgte med. Jeg har en 10 m bane i kjelleren, og skyter ca 20 000 22LR i året, og har vel ikke hatt en eneste klikk eller feilfunksjonering som skyldes Waltheren. I .32 brakk utkasteren, men det har vært det eneste. Og etter at jeg kostet på meg et Nill-skjefte slenger det en og annen 50 serie også, i hvert fall på trening!

 

Som aesop, og andre sier, det gamle avtrekket regnes for å være bedre enn det nye, men det nye er enklere å stille inn, og etter at 1360 g kravet for grov forsvant er det jo enkelt med det nye. Jeg byttet tilbake til det gamle nå, for å se om dette ga bedre resultater, men kan ikke akkurat påstå det. Så langt meg angår skyter jeg like dårlig med begge avtrekkene :lol: .

 

Så min anbefaling er, gå for god og gammel. De er jo praktisk talt "uslitelige", og spiser all den ammo du serverer dem uten knyst. (Vel, jeg har et unntak, noen russiske patroner som Gressvik visstnok solgte for en evighet siden, de het "Vostok". Jeg hadde noen esker igjen, og ville prøve disse, de gikk ikke inn i kammeret en gang. Grunnen var at kulediameteren var ca 5,8 mm, så det var ikke så rart. De går greit i min Sako salongrifle, så jeg bruker de opp der 8) ) Prestasjonsmessig holder GSP etter min mening tritt med disse "Spaghetti-pistolene" og den der nymotens Walther SSP. Min GSP er i hvertfall bedre enn jeg er selv :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Ja. Ser ut til at det går den veien med GSP av eldre årgang. Grepet står i fare for å bli byttet ut og Nill er vel ett godt alternativ?

Er ikke noe for å sitte å hjemmespikke grep da jeg allerede på barneskolen og med spikkingen av den obligatoriske stående isbjørnen helt klart ikke stilte i klassen "skal bli treskjærer".

Synes at mediumgrepet passer godt, men sliter med små hender med korte fingre som gjør at grepet ikke må være for grovt mellom tommel og pekefinger.

Ett "problem" er at tante politi ikke ønsker å innvilge 32toppen. Det blir ett lite "slag" om dette siden jeg fra før har grovpistol. Blir det avslag på toppen, må det finleses endel i regelverket.

Ad gammal russerammo, så har dette ikke vist seg å være "billig" uansett enda. Ei heller for ren mengdetrening. Alle eksperimenter der i 22LR har endt opp i en gammal Bruno som eter alt :lol:, temmelig nøyaktig som bikja. Av de få ord den helt sikkert forstår troner da

"godbit" høyt. Noe russerammo ikke er for våpenet med hensyn til alt fra kamring, treffbilde, klikk, slagg og spruting.

1,15 for 9mm med stålhylse skal prøves nå, men forhåpningene er mindre enn små. Nå er det bare å håpe på at søknaden går igjennom før våpnet blir solgt eller at jeg har gått av med pensjon.

27,7 på terrassen og jeg må nå fylle på veske og faktor :!:

Link to comment
Share on other sites

At du allerede har en grovpistol bør ikke bety noe, da .32-toppen regnes som våpendel og ikke et selvstendig våpen. Finles litt rundskriv, så tror jeg du finner et avsnitt som du kan vise til. Alternativet er jo å påklage et evt avslag til POD, dersom saksbehandler ikke er villig til å ta en tlf dit for å søke veiledning før hun tar avgjørelsen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk også problem da våpenkontoret mente .32 toppen var at regne eget våpen. Men de sjekket og endret seg etter at jeg påpekte det.

 

Så be dem sjekke så ser dem at det ER en våpendel og at du da kan ha nadre grovfelt våpen utover denne .32toppen.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om damen hadde rimelig peil på regelverket og forsto dette. Men hun virker humørsyk og vanskelig av og til. Er som smør ovenfor noen og nebbete ovenfor andre. Er rimelig spennt på resultatet og dagene går jo fort. Pussig at forskjellsbehandling fortsatt gjelder i stor grad i det offentlige.

P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er tilatelsen noen dager gammel og avgjørelsen må tas. Ifølge Walther importøren Harald S er det endel forskjeller mellom GSPen og Expert en som han betegner som ett mer moderne våpen. Lavere kjernelinje og lengre løp(siktelinje) er det han framhever + at løpet er annerledes innvendig. Dette betyr i sum ifølge Harald S at følt rekyl er lavere på Experten og at treffbildet er "Noe" bedre.

Men har med priser her da de også teller med:

 

Brukt GSP 22LR / 32 long 8,500

 

Nyere Expert i 22LR (3år)10,000

Fabrikkny i boks 32topp 9,940

Sum 19,940

 

Ny Expert i eske 14,999

Fabrikkny i boks 32topp 9,940

24939 -10% 22,482

 

Tre alternativer prismessig: 8,500, 19,940 og 22,482.

Vil jeg gammle mannen skyte 13,982kr bedre med ALT nytt litt fritt satt på spissen?

Har litt følelsen av at dette er som om jeg skulle velge gitar: Ibanez, Fender eller en Gibson.

Har jo nok med Hang down your head Tom Dooley eller overført hit, 46runder på 25meteren :lol::P

Penger is a subject, men jeg HATER å spare meg til fant og sitte å surmule etterpå.

Åh eg undras

Link to comment
Share on other sites

Vel, som jeg skrev ovenfor; Mitt valg var brukt GSP med 22 og 32 for 7000 blanke penger. Antagelig var den produsert på slutten av 70-tallet, og jeg aner ikke hvor mange skudd den har gått tidligere. Jeg har passert 30 000 nå, og har vel aldri hatt noen problemer.

 

Når (hvis) jeg når et nivå tilsvarende klasse A skal jeg vurdere å skifte ut med en "nyere, mer moderne og presis?) pistol, men så lenge den jeg har med CCI standard ammo fra tid til annen slenger inn en 50-serie ser jeg ikke behov for det nå.

 

Jeg er fast overbevist om at både pistolen og CCI er mer presise enn det jeg er selv, og da er det bare å kaste penger ut av vinduet å kjøpe noe til 20 000 eller mer. Bruk heller det oveskytende på mer ammo til trening!

 

Lykke til uansett hva du velger! :D

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skjær i sjøen igjen.

Våpendamen har innvilget ett våpen i caliber 22LR med 32long topp som våpendel TILHØRENDE våpenet.

Nå er begge GSPene med 32topp som ekstra del solgt og da ville hun ikke gå for at jeg skulle kunne kjøpe 32topp løst hos Stenvaag siden den IKKE tilhørte 22LRvåpenet, men var en løs del.

Derfor godtok hun ikke at jeg nå kjøper våpen ett sted og topp ett annet sted.

"Du kan ikke ha to selgere, da tilatelsen er gitt for ett våpen med tilhørende topp".

 

Flott altså. Da blir det DYRT siden eneste komplette sett er Stenvaags Expert til 22482kr! Med min skyting og økonomi er vel dette tull!-

"Det var jammen ikke hennes problem at det var ventetid ved ett så stort våpenkammer og det burde jeg jo vite!

Du skulle søkt før!"

Som om jeg kunne forutse når disse to Waltherene på Finn ble solgt? Det var jo først til møllaprinsippet det og jeg søkte jo ikke før de lå ute.

Det går raskere i Hønefoss og i Porsgrunn da skjønner jeg.

Alternativet er nå å sitte på gjerdet til etter NM for å se om det dukker opp noe.

:(

Link to comment
Share on other sites

Dette er rent vås fra våpendama. Det som er korrekt saksbehandling er at du fyller ut to søknader, en på våpenet, samme om det er med kaliber 22LR eller 32, og en søknad på "våpendel" i det andre kaliberet. Du skal ha to godkjente søknader tilbake, og kan bruke de til å handle hvor du vil, gjerne fra to forskjellige personer. Det kan være et lite problem dersom du har påført selger på søknadene når du sendte de inn, men det pleier ikke å være noe problem om du endrer på navnet når du handler. Poenget er at selger sender hvit del med riktig navn +sitt våpenkort til sitt våpenkontor, så skal det våpenkontoret føre inn i våpenregisteret eierskiftet og sende hvite del til ditt våpenkontor, som deretter utsteder våpenkortet. Sørg bare for å få med deg den blå kopien underskrevet av selger og med alle nødvendige rubrikker utfylt. Den gjelder som våpenkort inntil du får det riktige tilsendt fra ditt våpenkontor.

 

Det er stadig GSP'er til salgs på Finn, og de dukker opp her på Kammeret også. Hvis du leser tysk kan du følge med på www.egun.de også. Litt plundrete å importere fra Tyskland, bl.a. må du sende inn dobbelt sett søknader, og det påløper skyhøye gebyrer og kostnader for å sende et våpen til Norge. Jeg prøver å ordne meg med å gå via en våpenhandler i Danmark, det er mye lempligere regler for å sende våpen innen EU, men vet ikke ennå om jeg får det til. Det ligger en tråd her på Kammeret om å importere våpen fra Tyskland. Det enkleste ser ut til å være å dra ned med godkjent søknad og ta våpenet med hjem. Du må innom tollen ved utreise, og når du kommer hjem, men etter beskrivelsene ser det ut til å være en relativt smertefri prosess når du har alle papirer i orden.

 

Dette medfører jo en del reisekostnader, men hvis du tar det som en tur, eller drar ned og opp med Colorline fra Oslo blir det overkommelig. Bor du ikke for langt fra Oslo er Ryanair fra Rygge til Frankfurt Hahn eller Lübeck eller Berlin også alternativer. Sist jeg var nede var det til Frankfurt og det kostet 224 kroner tur/retur., alt inklusive! (Men, jeg var vekk fra fredag til mandag, og parkering av bilen på Rygge kostet 520 kroner!) OBS dog med Ryanair, de godtar ikke våpen i bagasjen, heller ikke i den som er innsjekket.

Link to comment
Share on other sites

Våpendamen er lykkelig i sin korrekte papirverden mener hun.

Ja, har to deler, MEN på begge søknader er det skrevet at selger har ett våpen med tilhørende topp som denne ikke vil dele ved salg.

Uheldigvis er begge delene påført denne under "merknader". Våpenet jeg søkte på hadde altså vekselsett. Jeg ønsket at toppen skulle følge med og selger solgte kun komplett.

Har desverre ikke mulighet for en ny runde med søknad på løs 32.?

Hun var meget bestemt på at forutsetningen for at jeg fikk BEGGE søknadene innvilget(22lr pistol og 32 topp/løs del) var at selger ikke ville dele ett allerede eksisterende sett.

Siden jeg allerede har fått innvilget 7,65 og 9 tror jeg det skal bli veldig vanskelig å legitimere en ny 32søknad?

Ble for litt siden nektet arv på min mors våpen da jeg "hadde for mange".

Prøvde meg i dag på at selger av toppen, H. Stenvaag A/S kunne selge VIA Jaktdepotet A/S, men det var uaktuelt ifl H. S.

Våpendamen var også meget nøye med å sjekke stevnedeltakelse. Her spiller trening åpenbart INGEN kasserolle.

Så spørs om det dukker opp ett 22/32 sett i god stand snart?

Snakket med en kar som hadde importert en 357M Manurhin MR 38 pre 1989(før fabrikken ble solgt). Handlet ett eneiers våpen fra en 80åring med alle papirer siden ny. Han var meget førnøyd med alt annet enn fraktprisen.

Link to comment
Share on other sites

Den dama må få inn i huet at en våpendel er ikke et våpen, og omfattes ikke av behovsprøving og alt det der. Du har en parallell i jaktvåpengarederoben, har du et systemvåpen med løp i forskjellige kalibre, Blaser, Sauer og en del andre, CZ 455 i 22LR og .17, så er det ett våpen, uansett hvor mange løpsett du har. Du har også Thomson Contender, der kan du vel får en bortimot 20 forskjellige løp, det er like fordømt ett våpen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til våpenvalget,jeg har utvilsomt gått for en gammel modell 22/32 og heller byttet ut skjeftet i et fra nill event expert.Dette med lengre siktelinje stemmer ikke.Det som er gjort på experten er at både baksikte og korn er flyttet bakover,noe som slett ikke er gunstig for oss over 50 som begynner å bli for kort i armene til å lesa avisa.Når det gjelder avtrekket er det gammle godt nok til det meste,og det står ikke mye tilbake for det nye.Dette er jo min mening,da jeg har eid og skutt mye med den gamle gsp en.Har også skutt en del exspert.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det nytt 8)

Ble lei av å gå å vente på at noe dukket opp som var bra.

Expert i 32 m 22lr topp. Ble tre ganger så dyrt som første løsning med brukt GSP, men jeg er stor fornøyd.

Dette vil vare livet mitt ut og sansynligvis langt inn i min sønns. Han er også fornøyd med at vi kostet på oss alt nytt.

Da er det duket for hjemmesommer med forhåpentligvis mye skyteglede.

Takker for tilbakemeldingene uansett.

Nå står det en ny eske eller ett nytt etui på ønskelisten da det Waltheren kom i var rene rælet.

Har kjøpt skrutrekker sett fra Sina til 200 på Biltema med bedre etui.

Mykt etui eller en eller annen koffert?

Foresten så må jeg vel også ha ett hylster!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Biltema batteridrillhylster er det en del som bruker, koster mindre enn 50.-

Brukte det til min gamle GSP, men pipa havnet for langt ut og kunne havne i bakken når jeg böyde meg ned for at lappe skivene i felt. Går forsåvitt at lage det hullet mindre, men da fölte jeg at hylstret ble for kort/våpnet stakk for langt opp.

 

Jeg handlet så ett ordentlig handlaget i skinn/lär. Kostet en tusenlapp men verdt pengene. Det ble solgt fine og bedre utformede hylster enn mitt på felt NM i mysens sist år. Anbefaler disse, selv om de nok kostet nermere 1500.-

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Var lei av å ligge å file annonser og ringe rundt til folk som ikke svarte tilbake eller lekte diamanthandlere.

Flott å få noe nytt i huset for en gangs skyld. Deilig å unne seg noe jeg har hatt lyst på i over 30 år. Skulle hatt noe slikt da jeg var 15 - 16. Nå har ungene mine den muligheten. Regner med at sønnen min skyter med denne lenge etter at jeg har tatt kvelden. Jentene mine gleder seg også til å prøve den, men der er det gutter og hest som tar alt fokus desverre. De som har tenåringsjenter VET hva jeg snakker om her!

Blir hjemmesommer og turen hit

"The Nürburgring is a motorsports complex around the village of Nürburg, Germany. It features a Grand Prix race track built in 1984, and a much longer old North loop track which was built in the 1920s around the village and medieval castle of Nürburg in the Eifel mountains. It is located about 70 km (43 mi) south of Cologne, and 120 km (75 mi) northwest of Frankfurt." utgår da.

Alpina B3en får bli hjemme ett år til. Man kan visst ikke få i pose og smekk. Skytingen har kostet MYE penger i år, så det blir endel ekstrajobbing utover året.

 

Doskocil koffert fant jeg på nett, men det var til rifler. Priser fra litt over tre lapper, men jeg fant ingen for pistoler.

J:

 

Nå får jeg vel begynne å sette opp noe ladeutstyr. Blir vel laderom i kjelleren i løpet av kvelden/ uka med nye investeringer der :crazy:

Tror jeg trenger å finne meg en enslig skipsreder uten arvinger som vil adoptere en litt sliten 50åring m familie :lol:

Link to comment
Share on other sites

Børselars solgte Doskocil før i tida. Det var også et Drammens-firma i elektronikkbransjen som solgte dem. Tele-Signal kanskje? De brukes også til fotoutstyr, så det er ikke bare våpenbutikker som har dem.

 

Det er denne jeg har: http://www.exploreproducts.com/plano-allweather-handguncase.htm

 

Den fins også på Ebay: http://www.ebay.com/itm/DOSKOCIL-USA-Koffer-Camera-etc-Case-Military-Quality-Rimowa-Hakuba-/261035610312?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3cc6ef50c8

Link to comment
Share on other sites

Hei

Den siste Doskocilboksen så skikkelig smart ut med plass til hele våpenet mitt i ett med topp og kanskje en til også.

The Doskocil was designed primarily for photographers who might need to carry a $10000 to $30000 high tech camera outfit into dangerous areas. Forøvrig høres Doskocil ut som om noeen fikk etter en tur på reperbanen :lol:

Børselars er vel topp som både skytter og på pris.

Blir vel ikke kjøpt noe derfra.

 

Hehe.

Har hatt Opel så det holder jeg. Er vel ikke mere økonomisk en alt annet eller bilsport i det hele tatt. En slags omvendt sparebøsse hvor alle pengene en putter på blir vekk :lol:

Er ikke langt hverken til Våler eller Gardemoen eller Rakkestad, men det er liksom en litt annen SWUNG over Nurburgring Nordschleife.

Hadde gledet meg i fire år nå, men nå skal det heller lages hull i papp.

Flyr på banen nå. Litt kry da.

P

Link to comment
Share on other sites

Mnja pleier min yngste datter å si når hun er misfornøyd eller har andre forventninger :!:

Jeg trodde den hadde TO skjikt. Altså eske i esken!! Som verktøykofferter med to bunner.

Eller var det Doskocilkofferten vi snakket om da?

Experten er nesten 31cm lang og 14,5cm høy og "Bredden/ dybden" den krever i kassen er 5,8cm tatt på øyemål.-

Trenger da en avdeling til toppen og en avdeling til våpnet.

Er greit å ha dette samlet da jeg ihvertfall to dager i uken ønsker å skyte fin og grov på samme dag.

Skulle nå en annen skytepang få plass er det også greit eller en del pusseutstyr og verktøy.

Med tre slikedoble fikk jeg plass til 45/22, 9mm/7,65 og 32/22.

Eller blir det enklere med bag?

 

 

Litt OT må man tillate seg.

Flere kompiser er der "årlig" og noen bekjennte flere ganger i året. Det har jeg hverken lyst til eller råd til, men det hadde vært artig å blitt med på en gubbetur. 230km i timen er ikke ett must for meg lenger. Ofte kommer jeg jo ikke opp i 80 til hverdags. Dessuten skremmer prikkene. Skal man ta ut raceren i seg må det bli på lukket bane. Med år med rustavleiringer i mann og bil er det klokt å holde igjen litt.

Men med motor og gear adskilt fra bil, blir det ikke i år heller :(

Link to comment
Share on other sites

I min Doskocilkoffert har jeg plass til 2 pistoler (som oftest 2xFAS), kikkert og (lite) stativ i det nederste rommet. I det øverste har jeg en boks med sotelighter, verktøy, magasiner, oljeflaske og reservedeler. Pluss at det er plass til et ekstra våpen. Og kofferten er tett og robust, samt at den kan låses med ett eller to hengelås.

Link to comment
Share on other sites

Hva heter den? Skulle gjerne sett bilder av den. Mulighet til å ta noen bilder av oppsettet ditt?

Vet ikke om det blir bag eller kofferter på meg. Liksom ikke sett "lyset" enda mhp valg. Nå flyr jeg rundt med en fotobag, en ryggsekk og ammo i en pose. Er uholdbart og ser helt noldus ut.

 

P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...