Jump to content

Hjelp til PCB og Excel.


storm

Recommended Posts

Trenger hjelp til å få til en klikktabell som jeg kan klistre på rifla...

Jeg har fått laga tabellen i PCB. og fått den kopiert inn på Excel. MEN da kom noen klikkverdier opp som datoer :shock: (25.8 ble 25.aug)

Noen som vet hvordan jeg kan få vekk datoene :?: Vet jeg kan viske ut og skrive inn manuelt, men det er jo så mange klikk som har blitt til datoer :lol:

 

Det 2007 versjonen av excel jeg har, om det spiller noen rolle...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer av at PC-en din er innstillt med komma som desimalskilletegn. Siden dataene du limer inn bruker punktum, blir de oppfattet som datoer.

 

Prøv å lime dataene inn i et tekstdokument, og importer istedet for bare "paste", eller endre instillingene for desimaltegn.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner.

 

Da er problemet som Amatør er inne på - dette er en "klassisk" komma-punktum problematikk.

 

Gå inn på "Tools" - "Options" og velg "International" Der kan du forandre desimalseparatoren mellom å bruke , og . enkelt.

 

F***'s office 2007 SKIIIIT :!: offfice -97 var mye enklere :!:

Finner hverken "tools" eller "verktøy"... (har norsk versjon)

Link to comment
Share on other sites

PCB (Ihvertfall det jeg lastet ned) gir en tekstfil. Hvorfor vil du ha den i Excel? - blir fin som faen i notepad og hvis du ønsker mer formatteringsmuligheter kan du jo åpne den i Word.

 

Hvis du må ha den i Excel, så åpne den i Notepad først, kjør Editer-> Erstatt , og erstatt alle punktum med komma. Da har den et korrekt norsk format og kommerikke opp som rare datoer.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

PCB (Ihvertfall det jeg lastet ned) gir en tekstfil. Hvorfor vil du ha den i Excel? - blir fin som faen i notepad og hvis du ønsker mer formatteringsmuligheter kan du jo åpne den i Word.

 

Hvis du må ha den i Excel, så åpne den i Notepad først, kjør Editer-> Erstatt , og erstatt alle punktum med komma. Da har den et korrekt norsk format og kommerikke opp som rare datoer.

 

- Øivind

Vet at det gir en tekst fil, men jeg vil ha den i Excel da jeg, vil skrive inn mildot verdier (ant streker) samt ulike klikk for ulike vindstyrker. (5, 10 og 15 m/s).

Men om jeg exporterer tabellen som tekstfil kan jeg ikke lime dette inn som en tabell i excel.

 

For å få den inn i excel som en tabell så gjør jeg følgende:

Lager til i PCB.

Trykker på FILE , velger export, lagrer som html dokument på skivebordet.

Åpner dette html dokumentet. Kopierer ønsket tabell.

Limer denne inn i et word dokument. Erstatter "." med "," (ved hjelp av Erstatt funksjonen)...

Kopierer tabellen og limer den inn i excel.

Redigerer tabellen etter ønske...

Link to comment
Share on other sites

Merk alle cellene i regnearket, og gå inn i menyen for formatering av celler, og formater disse cellene til å vise tekst. Da vil det bli stående akkurat det du limer inn.

 

Feil... da blir datoene om til store tall. eks: 25.aug ble til 39685 (ant dager siden 1.januar 1990)...

 

Edit: For om jeg formaterer cellene før jeg limer inn tabellen, så kommer det fortsatt opp som datoer når jeg limer inn tabellen...

Link to comment
Share on other sites

Når du kopierer fra PCB, kopierer du som tekst eller som HTML? Jeg kopierer som HTML og limer rett inn i Excel uten noe krøll med formateringen. Forøvrig bruker jeg konsekvent punktum som desimalskilletegn (satt i Control Panel -> Regional -> Customize).

 

PS: Jeg kjører engelskspråklig Windows XP, norske formater, lett modifisert med "." som desimaltegn og "," som listeseparator.

Link to comment
Share on other sites

Når du kopierer fra PCB, kopierer du som tekst eller som HTML? Jeg kopierer som HTML og limer rett inn i Excel uten noe krøll med formateringen. Forøvrig bruker jeg konsekvent punktum som desimalskilletegn (satt i Control Panel -> Regional -> Customize).

 

PS: Jeg kjører engelskspråklig Windows XP, norske formater, lett modifisert med "." som desimaltegn og "," som listeseparator.

Kopierer som HTML ja... Får ikke inn en tabell om en kopierer som tekst...

 

For å få den inn i excel som en tabell så gjør jeg følgende:

Lager til i PCB.

Trykker på FILE , velger export, lagrer som html dokument på skivebordet.

Åpner dette html dokumentet. Kopierer ønsket tabell.

Limer denne inn i et word dokument. Erstatter "." med "," (ved hjelp av Erstatt funksjonen)...

Kopierer tabellen og limer den inn i excel.

Redigerer tabellen etter ønske...

Link to comment
Share on other sites

Merk alle cellene i regnearket, og gå inn i menyen for formatering av celler, og formater disse cellene til å vise tekst. Da vil det bli stående akkurat det du limer inn.

 

Feil... da blir datoene om til store tall. eks: 25.aug ble til 39685 (ant dager siden 1.januar 1990)...

 

Edit: For om jeg formaterer cellene før jeg limer inn tabellen, så kommer det fortsatt opp som datoer når jeg limer inn tabellen...

 

Det er ikke feil, jeg gjør det jo, og det funker helt fin. Merk hele arket, velg formater celler nederst på "Hjem, format, celler" velg tekstformat. Gjør det før du limer inn!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke feil, jeg gjør det jo, og det funker helt fin. Merk hele arket, velg formater celler nederst på "Hjem, format, celler" velg tekstformat. Gjør det før du limer inn!!!

 

Nei, feil er det ikke da :wink:

Men det fungerer ikke med meg ivertfall :?

Er det office 2007 du har :?:

 

Men nå har jeg ivertfall funnet en måte som funker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...