Jump to content

.40 S&W - Ladning til Felt og Praktisk


BenA

Recommended Posts

Har handlet inn følgende:

 

180grs Frontier kuler

N340 krutt

G.F.L hylser som jeg har brent av selv..

 

Faktorkrav praktisk: 170 , felt 120

 

Noen som har oppskrifter å dele?

 

Virker som om snittet er 5.1-4grs krutt og settedybde 29mm.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva slags pistol du bruker her.

 

erfart at Glock/SVI/STI ikke liker .40 med lavere enn 140 i faktor.

 

glock/CZ må lades med korte patroner. 2011 trenger litt lengre

 

Var akkurat på EM steel challenge og der brukte jeg følgende oppskrift.

 

AOL 30,5

180 grain partizan kule

4,3grain N320

fedral hetter

cci/winchester hylser

 

Ga meg ca 145 i faktor og fortsatt god presisjon.

 

Vil du prøve deg lavere ville jeg anbefalt å kjøpte noen 165 eller 155 grain kuler og bruke 340 krutt. vet også at mange bruker 310 når de kommer nedover i faktor med .40.

Link to comment
Share on other sites

Partizanhylser og kuler, 30.9 mm

5,6 grain N320 = 178 faktor i min BUL M-5 (gjennomsnitt av 3 skudd)

 

Har gått ned til snaut 5.5 grain (vipper mellom 5.4 og 5.5 men stabiliserer til slutt på 5.5), men har ikke kronografert etter det, ladningen er god å skyte med så jeg kommer til å fortsette sånn selv om jeg sikkert kunne tynt det litt mer ned mot faktorkrav.

Link to comment
Share on other sites

Pressa er nå "grov" kalibrert.. Size og de-prime/prime dia gjør jobben sin, kruttpåfylling og neck-expander gjør jobben sin, kule-isetter gjør sin jobb, og krympedia gjør det den skal..

 

Hvilke tolleranser snakker man om i denne verden? ta f.eks hylse diameter på ferdig rulla amo, er det akseptabelt med +/- 0.01-0.09mm i differanse fra topp til tå?

AOL - Det er All Over Lenght? Hvilke toleranser snakker man om her, ta f.eks samme som forrige eksempel.

 

Gjennstår å tighte alt sammen og få justert kruttmålet nå.

 

Fremdeles interessert i erfaringer med 180grain kuler og N340 krutt, ser de fleste her skriver om N320.

Link to comment
Share on other sites

Pressa er nå "grov" kalibrert.. Size og de-prime/prime dia gjør jobben sin, kruttpåfylling og neck-expander gjør jobben sin, kule-isetter gjør sin jobb, og krympedia gjør det den skal..

 

Hvilke tolleranser snakker man om i denne verden? ta f.eks hylse diameter på ferdig rulla amo, er det akseptabelt med +/- 0.01-0.09mm i differanse fra topp til tå?

AOL - Det er All Over Lenght? Hvilke toleranser snakker man om her, ta f.eks samme som forrige eksempel.

 

Gjennstår å tighte alt sammen og få justert kruttmålet nå.

 

Fremdeles interessert i erfaringer med 180grain kuler og N340 krutt, ser de fleste her skriver om N320.

 

Ser nå at det er en Tanfoglio du skyter med. TAnfoglio er litt sær i maten på .40.

 

de fleste jeg kjenner bruker AOL(all over lenght) på 30,5-31mm i Tanfo.

 

Hylsediameter er det ikke noe viktig så lenge ammoen går i ditt kammer. kjøp deg en Kammertester, DAA og Dillion har dette. DAA sin er litt tightere så passer bra til bruk om du har ett matchkammer (ala schumann, IGB etc.) LEE er litt romsligere og det likte ikke min schumann pipe

 

Det er stor fordel å benytte seg av en Lee underzize Die (kamuflert under navnet EGW die) dog en factory Crimp die fra lee/EGW til lading av .40 til tanfo.

 

toleranser på Lengden har fint lite å si. skal ikke være noe praktisk forskjell mellom 30,55-30,62 (ja jeg måler alltid med micrometer;)) men blir det for lange eller for korte kan du oppleve stop i prossesen.

Link to comment
Share on other sites

Kommet igang med noen forsiktige testrunder.. 5grs N340, AOL - 29.9*, jokeren er som nevnt kulene, de jeg har målt så langt ligger i underkant av 180grs alle sammen. Skal rulle ut 20 stk av denne miksen og se om jeg får lånt krono i klubben i morra.

Link to comment
Share on other sites

Denne ladningen fungerte greit, foruten AOL på 30.0* mm, butta i magasinet og måtte sloss for å få de ned, mata fint og spytta ut som den skulle, bare i betydelig bedre tempo enn Fiocci ammo som jeg måtte lete i halve lokalet for å finne hylsene.

Imorra blir det å endre AOL til 29.0*mm for å se om de mater bedre i magasinet, ellers må ladningen testes mere i forhold til presisjon og chrones for å finne hastighet/faktor.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man bruker 320 er at man får en kjappere rekyl. Hurtig vipp og kjapt nede på skiva igjen. I følge boka er nok 330 og 340 mer egnet mtp trykk.

 

Gir dette virkelig noen følbar fordel? Eller er det en av teoriene som vi pistolskyttere elsker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skalmesjå..

 

4.6grs N340 i GFL hylser og 180grs kule, går veldig greit.. Rekyl minimal og lett å finne siktepunktet etter avfyrt skudd, presisjon? Trolig ikke verdens beste fra min egen side, men vil det være noe å hente presisjonsmessig ved å øke ladningen 0.2-0.4grs?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man bruker 320 er at man får en kjappere rekyl. Hurtig vipp og kjapt nede på skiva igjen. I følge boka er nok 330 og 340 mer egnet mtp trykk.

 

Gir dette virkelig noen følbar fordel? Eller er det en av teoriene som vi pistolskyttere elsker.

 

Heller nok mot det siste, har brukt nesten hele N3XX serien (350, 340, 330 og 320) i .40 og den eneste merkbare

"fordelen" jeg har merket med N320 har er at den gir faktor med minst ladning i vekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skalmesjå..

 

4.6grs N340 i GFL hylser og 180grs kule, går veldig greit.. Rekyl minimal og lett å finne siktepunktet etter avfyrt skudd, presisjon? Trolig ikke verdens beste fra min egen side, men vil det være noe å hente presisjonsmessig ved å øke ladningen 0.2-0.4grs?

 

Leter fremdeles etter ett svar på dette, vil det være noe poeng å øke ladning for å se om det hjelper på presisjon, eller skal jeg skylde på skytterfeil at jeg er såpass ukonsekvent i treffbildene mine? Våpnet funksjonerer fint, rekyl fint etc, men føler at avtrekket mitt er over middels bra, men allikevel blir det mye "bom" i forhold til der jeg sikter..

Link to comment
Share on other sites

Prøv forskjellige ladninger. Både ved å øke og redusere ladningen.

Gjør små "hopp" hver gang. Prøv også med forskjellig sett dybde på kula.

Eller prøv å kopiere en fabrikkladning, som går veldig godt i ditt våpen.

Det er denne eksperimenteringen som gjør det spennende med egen produsert ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ben

 

Jeg har over mange år testet Frontier, Rainier, Partizan og Archipelago/Fajsan i cal. .40 i Glock 35 og STI. Frontier er dessverre den kula som har prestert dårligst av disse, konsekvent. Rainier og Partizan omtrent likt, og Archipelago (nå Faisan) best. Litt bedre presisjon i STI enn Glock, men rangeringen av kulene har vært uavhengig av våpentypen. Frontier i Glock var rett og slett dårlig, en spredning som ikke egner seg til noe, egentlig. Det kan hende du burde prøve flere kuletyper også, for å se hvordan dette slår ut.

 

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man bruker 320 er at man får en kjappere rekyl. Hurtig vipp og kjapt nede på skiva igjen. I følge boka er nok 330 og 340 mer egnet mtp trykk.

 

Gir dette virkelig noen følbar fordel? Eller er det en av teoriene som vi pistolskyttere elsker.

 

Heller nok mot det siste, har brukt nesten hele N3XX serien (350, 340, 330 og 320) i .40 og den eneste merkbare

"fordelen" jeg har merket med N320 har er at den gir faktor med minst ladning i vekt.

 

Raskere krutt gir mindre total ladevekt, og noe mindre jet effekt ved munningen.

Rekylen er summen av ALT du skyter ut av pipen, også vekten av kruttet. Et raskere krutt vil også ha en raskere "peak" en et langsomere og trykket ved munningen blir lavere.

Nå om dagen er Open pistoletten til fix, og da har jeg luftet Production 9mm våpenet i mellomtiden 3,6grs med N320 bak en 147grs kule gir PF på 130ish Rekylen/vipp oppleves om nesten halvert i forhold til samme PF med 115grs kule og N340, eller tilsvarene fabrikk.

Når jeg skyter 9mm i en Openpistol vil jeg ha så mye gass, og trykk ved munningen som mulig, bruker da det treigeste praktiske kruttet som 3N38 eller N105, og så lett kule som er lovlig for å få så mye trykk i kompensatoren som mulig (124grs kule i +1350fps)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...