Jump to content

(LØST)Spredning med sako 75


Pandyman

Recommended Posts

Idag var jeg på skytebanen med den mitt nye våpen (brukt).

Sako 75 fra slutten av nittitallet, skutt ca 750 skudd. 6,5x55

Har montert på Leupold M4 4,5-14.

 

Det ble skutt 38 skudd (jaktmatch)på 40-50 min.

 

De første 15-20 skuddene var ren grovinnskyting med bra samlinger.

 

Men de 2 siste 5 skudds seriene ble det spredning i alle retninger, var litt rundtomkring på 9ern på dfs skiva. Kan det ha seg at løpet har blitt for varmt av alle skuddene? Løpet lå fritt fra stokken hele veien. Noen ideer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen løse skruer?

 

Syns det høres rart ut den skal spre så mye etter så få skudd over så lang tid? Er løpet frilagt skal den greie det så lenge det ikke er slik superlett løp noe jeg tviler det er på den.

 

Er løpet pusset godt av forige eier eller av deg før du startet å skyte? Hvis ikke prøv og pusse løpet godt. Er kikkerten ny? Prøv med en annen også om du har mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Locktight fører mange produkter. Den som fungerer som gjengesikring er å anbefale, spør i butikken så du får det rette. Locktite fører nemlig også superlim, noe du ikke vil ha ...

 

Jeg holder en knapp på løse skjefteskruer eller at pipa er i behov for en seriøs puss. Jeg har ikke sett noen sako 75 som ikke har frittliggende løp da, men verdt å sjekke.

 

Lykke til - håper vi får høre hva som hjalp ..

Link to comment
Share on other sites

Har same børse eg og samt fleire av kameratene mine.desse har aldri vore nåke liknande problem med.alle desse børsene har gått langt over tusen skudd.Har du sjekka laus montasje?stussa litt over at du seier du har ein M4 4,5-15.Eg veit Leupold levera frå 4,5-14 i M4 kategorien.Ser dei har seld Kina M4 på finn ei heil Stond no te onde 4 lappa.å den har den same forstørringa som du oppgjer du har.Visst da e ein sånn du har ville eg ha lånt meg eit sikte å prøvd på nytt før du evt.gjer nåke med børso.Fø den ska jo vera knakande go den :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har du noen garanti for att den ikke har gått mer enn 750 skudd? Er mange som selger våpen som slårav såppass att kjøperen ikke trenger tenke på bytting av løp på en stund.. Typen spredning du snakker om kan jo ligne på den du får ved slitt løp..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på det, bare ett forslag om ikke noe annet løser problemet.. Fins mange som skyter veldig mange skudd med en Sako i 6,5x55;) og om man i tillegg er slurvete med puss/vedlikehold..

 

Så en film om en som tok verdens rekord i antall duer skutt på en dag, han vekslet mellom 2 nyinnkjøpte Benelli halvauto hagler, tror det gikk ca 9000 skudd gjennom den iløpet av dagen, den ene av disse sku han selge og i annonsen sku han skrive brukt kun en dag :lol:

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Steg 1: Puss løpet godt med mantelfjerner og gjør dette i flere etapper så du er sikker på at det meste kommer ut av pipa. Fås kjøpt i de fleste jaktbutikker.

 

Steg 2: Sjekk alt av skruer som de andre nevner.

 

Steg 3: Prøv med en annen kikkert. Har du ikke, kan en ofte få lånt av jaktbutikker etc.

 

Ville også prøvd med annen ammo først, bare for å eliminere dette selv om du skriver at spredningen kommer først etter mange skudd. Få også noen andre til å skyte med børsa di.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...