Jump to content

Forlenge kammer på hagle fra 76 til 89mm?


GM2

Recommended Posts

Jeg har en hagle,LANBER mod.2083,denne har orginal kammerlengde 12/76.Er det mulig og få en bøssemaker til og forlenge kammeret slik at den tar patroner på 89mm(3,5 tommer).Løpene på hagla er trykktestet til 1320 bar og er godkjent for stål,er dette nok til og takle trykket i 89mm patroner?Er det noen som har noen komentarer/råd/erfaringer og komme med?

Link to comment
Share on other sites

Det første spørsmålet er jo "hvorfor i all verden skulle du gjøre det?"

Hva er det en god patron i 12/76 gjør som, en dyrere 12/89 patron gjør bedre?

Det eneste unntaket måtte være ved behov for å bruke tunge stålladninger på hardskutt vilt på litt langt hold...

Link to comment
Share on other sites

@xesray... Om du gidder å lese hele første innlegg så vil du faktisk finne følgende sprøsmål:

?Er det noen som har noen komentarer/råd/erfaringer og komme med?

Så den stusslige sytingen om at man ikke skal gi råd til folk er til og med helt feil i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg vurderer dette er enkelt og greit at da vil jeg ha muligheten(hvis jeg får lyst)/valgfriheten til og bruke 89 mm patroner.Jeg vet at det finnes O/U hagler med 89 mm kammer,men husker ikke hvilket merke i farten.Det med godstykkelsen foran kammeret var en viktig opplysning jeg ikke hadde tenkt på.Pr.idag så finnes det kanskje ikke patroner i 89 mm som har bedre"dreper"effekt enn 76 mm.men det kommer kanskje noe i årene framover med høyere trykk/større utgangshastighet,så potensialet er i alle fall større i 89 mm patron i forhold til en 76 mm patron.Alle råd/erfaringer/komentarer om emnet mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke å lage en 12/89 patron med større drepeevne, problemet er at 12/89 haglene ikke tåler trykket denne superpatronen ville generere. Så i praksis, for å ikke ødelegge deg selv og hagla, blir 12/89 patronene ladet slik at de gir lavere hastighet enn tilsvarende 12/76, og hastighet er normalt anerkjent som en større faktor i drepeevne enn flere hagl når vi snakker litt lengre hold.

 

Så ja, 12/89 er litt tøft, men har mindre drep, høyere pris og kraftigere rekyl.

 

XXL selger 12/89 o/u hagler dersom du ønsker det, men personlig ser jeg ikke helt vitsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholder meg bare til den testingen og målingen som nøytrlale kilder gjorde når 12/89 kom på markedet (Og jeg jobbet i butikk) Vi hadde fysisk 12/80 skudd i sjappa som hadde så dyp rullekrymp at ladningen var på samme lengde som en 12/76 med stjernekrymp blant annet.

 

Å bruke en produsent som kildehenvisning på hvorfor deres skudd er så bra er vel... litt vag vurdert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommet fram til at det sannsynligvis blir for lite gods, veggene vil med 89 mm kammer være bare 2 mm tykke der kammeret slutter,slik at det blir tynnere vegger enn det er orginalt(trykktestet til 1320 bar),med andre ord så er det tvilsomt at det vil tåle trykket i en 89 mm patron.

Link to comment
Share on other sites

målingen som nøytrlale kilder gjorde når 12/89 kom på markedet

 

Å bruke en produsent som kildehenvisning på hvorfor deres skudd er så bra er vel... litt vag vurdert?

 

Vet ikke helt når 12/89 kom, men jeg kjøpte min 870 i 1998. Mye har skjedd på denne tiden.

 

Federal oppgir deres Black Cloud i 12/70(28g) til 1500fps(457m/s), og disse har Jørund Lien målt til 445-466m/s i forskjellige våpen med forskjellige haglstørrelser.

Når dette stemmer kan vi sikkert stole på at 12/89 med 42g haggel holder det de lover. Selv tenkte jeg prøve disse på rev til vintern, uten å prøve strekke holdet da.

Link to comment
Share on other sites

Har dere skutt med 12/89? Er MYE mer fres i de enn 12/70 og 12/76. Feks blackcloud har mer hagl(i gram) og større hastighet enn samme i 12/76.

http://www.federalpremium.com/products/shotshell.aspx

Kjekkere om man sjekker ting istedet for å bare legge ut egne sannheter.. :roll:

 

Flott at du poster linken, og produsentens tall stemmer fint med hva jeg skrev over, de raskeste black cloud ladningene finner vi i 12/76. Da på henholdsvis 1635, 1635 og 1600, mens raskeste 12/89 stopper på 1550.

 

Nå er det ingen som nekter for at 12/89 rommer mer hagl, og at det ved stål (i motsetning til tyngre materiale) er mulig å utnytte den ekstra plassen, men jeg er ikke overbevist om at mer hagl er verdt hastighetstapet når det kommer til effekt.

 

Men om folk ønsker å betale mer for å kjenne litt mer rekyl, så må de selvsagt få lov til det :)

 

Edit: kan også nevne at den 12/89 ladningen de presser opp i 1550fps har langt lavere mengde hagl enn vanlige 12/89 ladninger, nesten helt nede på 12/76 nivå. (1 3/8 oz kontra 1 1/8 oz)

 

ps. beklager lateheten når det kommer til manglende omregning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...