Jump to content

Fallkniven A1 til generelt bruk?


Guest Mark

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe Fallkniven A1 til generelt feltbruk da jeg liker kvalitet, og design på disse. Lurer på om den er/virker unødig stor, og klumsete til alt fra spikking av pølsepinner til matlaging? Ville helst hatt F1 til jakt/feltbruk, men syns den har et for lite skjefte for mine klubber. Samme med S1. Har lyst på Fallkniven mye p.g.a. plastslira som jeg liker. Syns de fleste andre kniver billigere enn A1 har noen søppelslirer, ellers ville de gjort nytten. Hugging er ikke aktuelt, til det bruker jeg øks, og har annet redskap til felt vilt. Metallurgen sine flotte design ligger nok over det jeg vil bruke på kniv nå, og jeg har lyst på noe mer enn Mora type som også virker. Har ikke har tid til mekking av slirer i kydex selv nå. Ville vært fint med noen meninger av de som har praktisk erfaring med A1 før jeg ev. kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Tja, A1 kan jeg forsåvidt ikke si noe særlig om, utover at jeg personlig synes den blir for stor og klumpete.

 

Jeg har skinkenever selv og den kniven jeg har brukt mest de siste 10-12 årene er Fallkniven F1, den har vært med på alt fra spikking av pølsespyd via flåing av elg til batonering (kløyving med kniv og klubbe) av rund ved og den har fungert godt til alt dette.

 

S1en som jeg kjøpte brukt fordi jeg hadde lyst på den, ligger i en skuff uten å ha blitt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Har en mistanke om at A1 blir unødvendig stor til mitt bruk ja. Kansje jeg overdriver problemet. Jeg har brukt mest C.S. Master Hunter til storvilt, og den har et større grep. Får se nærmere på F1. Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Om man kunne ropt på forumet ville jeg skreket ut F1!! ;) Dette har blitt min faste følgesvenn på alle turer, og fungerer til absolutt alt. Til og med fiskemåling (fra fisketur for et par dager siden):

 

1611e18f.jpg

 

e0f1893a.jpg

 

a49d6a07.jpg

 

21a323f3.jpg

 

(sånn, fikk jeg skrøtet litt av fiskene jeg fikk og gitt)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt de andre, men min F1 som jeg kjøpte når de ble lansert har vart med om mye og funker fortsatt fint. Dessverre skule en arbeidskollega slipe dne for meg og ødelade mer eller mindre eggen på den.. :(

Men den funket til det meste, men jeg jakter ikke så har ikke brukt den til flåing osv.

Link to comment
Share on other sites

Fine ilustrerende bilder fredrik, er lov å skryte litt :) Ja F1 er brukende til det meste, selv med litt slankt grep, er vel bare en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Liten avsporing, men hvor kan jeg lese om sliping av denne kniven? Jeg har dette DC4 slipebryne som fällkniven har levert, men jeg er ingen utpreget slipemester, så jeg har egentlig bare gjort så enkelt som å slipe den med roterende bevegelser med ca. 20 grader mot steinen. Først på den grove siden, så på den fine siden.. Har jeg gjort noe galt da? :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke slipt Fallkniven før. Musematte med fint slipepapir, og dra eggen vekk istedenfor mot er anbefalt for å ivareta den convexe eggen av mange. Rudolf stroppen har jeg tro på, men ikke prøvd. Har brukt diamantbryner til alle andre. På Youtube er det plenty med videoer ang.dette. Kan ellers ikke se du har gjort noe galt :)

Link to comment
Share on other sites

CS SRK er vel en fattigmanns A1, så jeg våger meg innpå med et par betraktninger.

 

Hvis du skal ha med bare en kniv, så er A1 hva du er ute etter. Men når du har eget utstyr til vedhogst og slakt, så tror jeg du har med deg en F1 oftere enn A1.

Sagt på en annen måte: A1 er generalist i klasse lett, mens du høres ut som en spesialist (vektklasse ukjent).

Link to comment
Share on other sites

C.S. Master Hunter, og Fiskars nesten ubrekkelige øks har vært mest brukt redskap på jakt i mange år. Prøvde S1, men syntes grepet var vel slankt så den ble solgt. Ca. samme grep på F1 står kansje mer i stil med bladlengde på denne. Har lyst på en kniv som fast feltredskap til helårsbruk, og en slire som er trygg når jeg går på trynet. Utenom jaktsesongen har jeg stort sett bare med en kniv, og det blir ikke så mye vedhugst da. Så det blir A1, F1, eller den gamle C.S.`en. F1 vekt merker man ikke mye til nei. Vektklasse som en lett til normal halvannenåring på krok :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...